Hatalmas BYD siker - nálunk is gyártják az Európát letaroló modelleket
ElemzésekMiközben mindenki a tervezett szegedi BYD-gyárra figyel, a kínai gyártó már hét éve működik hazánkban. Komáromi gyárukban százszámra készülnek az elektromos buszok, az eladások pedig annyira pörögnek, hogy már bővíteni is kellett az üzemet. Jól megy a nyugat-európai piacszerzés is, friss hír, hogy egy holland közlekedési társaságtól befutott egy gigamegrendelés.
Az elmúlt esztendő végén nagyot robbant a hír, hogy hazánkban építi fel első személyautókat gyártó üzemét a BYD.
A hírverés nem véletlen, a kínai autóipari óriás 5 milliárd euróra becsült beruházása a magyar gazdaság szempontjából kiemelt jelentőségű.
De miért esett a gyártó választása Szegedre, mikor olyan fajsúlyos szereplők is versenybe szálltak a gyárért, mint Németország, ahol a tervek szerint a a Saar-vidék gyengélkedő iparának adtak volna némi vérfrissítést a gigaberuházással?
A magyar kormány jó kapcsolatot ápol az ázsiai nagyhatalommal, de ezen túlmenően számos pragmatikus szempont is amellett szólt, hogy jó helye lesz nálunk a hatalmas üzemnek.
A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a BYD elérheti a célját, és a magyarországon gyártott autókkal az egész kontinensen meg tud jelenni. Ez ugyanis egy másik kategóriában már sikerült nekik.
Komáromban már hét éve folyik a gyártás
A BYD 2017. áprilisában, Komáromban nyitotta meg első európai gyáregységét azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy az Európai Unióban “házon belül” legyen.
A gyártás szempontjából ideális elhelyezkedésű Nyugat-magyarországi városban 20 millió dolláros beruházással felhúztak egy, 60 000 négyzetméteres üzemet, ahol működni kezdett a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft.
A gyárból kigördülő tisztán elektromos meghajtású buszok egy része a hazai flottákat erősíti, Salgótarján, Pécs és Tatabánya helyi közlekedésében vesznek részt, és a Volán színeiben is találkozhatunk velük, de a gyártó szempontjából nyilván fontosabb, hogy A nyugat-európai villanybusz-piacon is sikerült a remélt áttörés.
Már a komáromi projekt beindítása előtt is kaptak megrendelést, a magyarbusz.info. összefoglalója szerint
2015 júniusában az Amszterdam-Schiphol repülőtér szerzett be összesen 35 darab BYD villanybuszt, melyek akkor a világ első repülőtéri szolgálatot ellátó elektromos autóbuszai közé tartoztak. 2019-ben pediga Brüsszel-Zaventem repülőtér fenntartója, a Brussels Airport Company (BAC) társaság rendelt be 30 darab elektromos hajtású autóbuszt, amelyeknek immár mindegyike Komáromban gördült le a gyártósorról.
Gyorsan bővíteni kellett
A megrendelések felfutását jól mutatja, hogy három évvel a gyár megnyitása után máris bővíteni kellett azzal a céllal, hogy nagyjából 200 komplett villanybusz körüli éves gyártókapacitását közel ötszörösére, évi 1000 darabra emeljék.
Most értünk a többlépcsős beruházás végére, amelynek keretében többek között a fényező üzem kapacitása a kétszeresére nőtt, növeltük a gyártási ütemhelyek számát, és egy új csarnokrész épült a meglévő infrastruktúrához. A bővítés mellett egy napelemrendszert is kapott az üzem
- mondja a Növekedés.hu-nak Laskói József, aki a BYD komáromi gyárának programvezetője.
Kérdésünkre megerősítette, csakugyan a bővülő megrendelések miatt volt szükség a bővítésre, ennek köszönhetően idén akár 3-400 busz is elhagyhatja majd a gyárat.
Pontos becslésekbe csak a bonyolult buszbeszerzési tenderek kiszámíthatatlansága miatt nem akart bocsájtkozni, azt azonban nem rejtette véka alá, hogy folyamatosan érkeznek hozzájuk a megkeresések. Év elején jelent meg, hogy
a Belgium flamand régiójában szolgáltató De Lijn közlekedési társaság igazgatótanácsa 92 darab tisztán elektromos hajtású, 12 méter szóló autóbusz beszerzésére adott engedélyt.
A szakportál azt is megszellőztette, hogy a beszerzés összértéke meghaladja a 43 millió eurót, átszámítva több, mint 16,1 milliárd forintot, ám hosszú távon ennél is nagyobb üzleti lehetőséget jelent az, hogy
a De Lijn egy korábbi tendergyőzelem erdeményeként egy legfeljebb 500 darabos szállítási keretszerződést is aláírt a kínai cégóriással – a most lehívott széria már ennek a részét képezi, illetve hogy a Magyarországon készülő villanybuszok átadása várhatóan 2025 elején kezdődik.
Már le tudják nyomni a nyugati konkurenciát
A De Lijn üzlet érdekessége, hogy a közlekedési vállalat könnyedén választhatott volna hazai gyártót is, alig pár éve, egy kisebb léptékű, 2021-es tenderükön például a még a Van Hool volt a befutó, a flamand parlament, és a szakszervezetek ezúttal is erősen lobbiztak a helyi cég mellett mondván, az állami pénzből üzemeltetett flamand szolgáltató válassza inkább a hazait a Magyarországon gyártott buszok helyett.
Azonban a döntés megszületett, és az iparági hírek szerint a kedvezőbb vételár, valamint a rövid szállítási határidő miatt választották a BYD ajánlatát.