Hatalmas pofont kapnak Kínától az európai ellátási láncok
ElemzésekAz orosz-ukrán háború után újabb komoly sokk éri a globális ellátási láncokat. Sanghajban szigorú járványügyi intézkedéseket vezettek be, miután rekordszintre emelkedett a koronavírusos fertőzöttek száma. Ennek nyomán a sanghaji és a környező kikötők előtt várakozó teherszállítóhajók száma drasztikusan megemelkedett. Emellett komoly gondot okoz, hogy a Sanghajon áthaladó teherautóforgalom mélypontra zuhant. Ez májusra a kínai export jelentős visszaesésével fog járni. A fejlemények áruhiányhoz és még nagyobb áremelkedéshez vezethetnek Európában is. Ezen sajnos nem fognak segíteni a jegybanki kamatemelések sem.
Újra lendületesen terjed a koronavírus-járvány Kínában. A 26 millió lélekszámú Sanghajban rekordon van az új esetszám. Kína zéro-covid politikája miatt április 1-től rendkívül szigorú járványügyi intézkedéseket vezetett be Shanghai-ban, mely otthont ad a világ legnagyobb forgalmú tengeri kikötőjének.
A teherszállítóhajók jelentős részét átirányítják más kikötőkbe, ahol nincs elegendő kapacitás az áru ki és berakodására.
Emiatt a shanghai-i és a környező kikötők előtt várakozó teherszállítóhajók száma drasztikusan megemelkedett. Mindez komoly logisztikai problémákat vetít előre.
Várakozó teherszállítóhajók a sanghaji és ningbói kikötők előtt, 2022 április 20.
Forrás: Bloomberg
A nemzetközi kikötők már most figyelmeztetnek, a 22 ezermilliárd dolláros globális áruforgalomra hónapokig tartó súlyos fennakadások várnak.
A Kínából az Egyesült Államokba érkező tengeri konténerek mennyisége május elejére a 2020 májusi mélypontra eshet vissza iparági szakértők várakozásai alapján. Ezenfelül a Kína és Európa közötti áruforgalom is jelentősen csökken.
A tengeri szállítmányozás terén a késések egyre nagyobbak lesznek, melyek már most is megközelítik a 100 napot.
Óceáni fuvarozás Ázsiából az Egyesült Államokba (kék szín) és Európába (piros szín), késés napokban
Forrás: Bloomberg, Flexport
A várakozási idők tehát egyre hosszabbá válnak. Ezt az is jól mutatja, hogy a sanghaji kikötőben sokkal több napot vesz igénybe az importhoz és exporthoz szükséges áru ki és berakodása.
A konténerek ki és berakodásához szükséges napok száma a shanghai-i kikötőben
Forrás: WSJ
Első ránézésre az import oldalán láthatók jelentősebb nehézségek, azonban az exportra váró áruk esetében is egyre nagyobb csúszások lesznek.
Komoly gondot okoz ugyanis, hogy a Sanghajon áthaladó teherautóforgalom a szigorú járványügyi intézkedések miatt mélypontra zuhant. Ez májusra az export jelentős visszaeséséhez fog vezetni.
Sanghajon áthaladó teherautóforgalom
Forrás: WSJ
További kockázatok
Komoly kockázatot jelent a koronavírus-járvány esetleges további terjedése, ami a kínai feldolgozóipari termelést kedvezőtlen esetben megbéníthatja.
Pekingben például nagymértékben növelte a kormány az elvégzett koronavírus tesztek számát, ugyanis sokan tartanak attól, hogy a fővárosban is felpörög a járvány.
Kína felel a globális kereskedelem 12 százalékáért. Az ellátási láncok azonban sok esetben egymásra épülnek, így a hatások sokkal messzemenőbbek lehetnek.
Ráadásul, ha még helyre is állna a kínai export, még akkor is jelentős torlódások alakulhatnak ki az európai és amerikai kikötőknél, melyek korlátos számú teherszállítóhajók befogadására képesek.
A Belgiumban található antwerpeni kikötő vezetője szerint a jelenlegi események 2022 egészére jelentős negatív hatást gyakorolnak. Az ellátási láncok nagyobb nyomás alatt lesznek, mint a tavalyi évben. Viszonyításképpen Antwerbenben található Európa második legforgalmasabb kikötője.
Az ellátási láncokat tehát újabb komoly sokk éri, ami áruhiányhoz és még nagyobb áremelkedéshez vezethet. Ezen sajnos nem fognak segíteni a jegybanki kamatemelések sem.