Hét év után új cég lehet a világ legnagyobb tőzsdei vállalata

Elemzések2018. ápr. 28.Növekedés.hu

Váratlanul nagy első negyedéves nyereségnövekedésről számolt be Jeff Bezos vállalata, az Amazon, mire a részvényt megtépték a befektetők. Ára 1638 dollár is volt, piaci kapitalizációja, vagyis a cég teljes értéke elérte a 800 milliárd dollárt, megközelítve az Apple-ét, amely több mint 7 éve a legnagyobb tőzsdei cég.

Az összes részvénytársaság értéke

A világ tőzsdéin, mindenekelőtt a legnagyobb piacon, amely az amerikai, bő 9 éve tart az emelkedő trend. Ennyi idő alatt rengeteget emelkedtek az árfolyamok, és félelmetesen sokat emelkedett a világ összes tőzsdei részvénytársaságának összértéke, ez jelenleg 80 ezermilliárd dollár. Ebből közel 30 milliárd dollárt, nagyjából 37 százalékot képviselnek az amerikai cégek, ami lényeges nagyobb arány, mint az amerikai GDP részesedése a világgazdaság teljes össztermékéből (kb. 25 százalék). Ez arra utal, hogy a világ legfontosabb tőzsdéi továbbra is az amerikai piacok (ahogy a mondás tartja, ha New Yorkban tüsszentenek, mi itt a pesti börzén elkapjuk a náthát). Ezzel összefügghet, hogy a világ legnagyobb tőzsdei cégei is amerikaiak, közülük az immár 2011 vége óta első helyezett az Apple, amely az iPhone töretlen népszerűségének köszönhetően lett, és maradt sokáig az élen. Előfordult már, hogy rövid időre megelőzte a Google anyavállalata, az Alphabet, most pedig a világ egyik legsikeresebb vállalkozása, az Amazon közelítette meg.

Hasonló értékelés, nagy profiteltérés

Első ránézésre ez ellentmondásosnak tűnik, mivel az Apple sokkal nagyobb nyereséget termel, mint az Amazon. A piac mégis hasonló értékűeknek ítéli őket, ami annak köszönhető, hogy az Amazon nyeresége ugyan még viszonylag alacsony, de rendkívül gyors ütemben növekszik, most például egy év alatt több mint duplájára nőtt. A kérdés csak az, és ezt természetesen csak becsülni lehet, hogy ez a növekedés meddig tarthat, az eredmény elérheti-e az Apple szintjét, vagyis indokolt-e a magas árfolyam?

Okostelefon üzletág

Az Apple hatalmas sikerét először zenelejátszójának (iPod), majd kisméretű, könnyű, de igen hatékony laptopjainak, valamint tabletjeinek (iPad) köszönhette, de a legnagyobb áttörést az okostelefonja, az iPhone hozta. Az okostelefon (angol nevén smartphone, internetezésre alkalmas, könnyen kezelhető telefon) mindössze 10 éves találmány, akkor kezdte meg hódító útját, ma pedig már az emberiség színe-java rendelkezik ilyennel. A kifejlesztésében az Apple járt az élen: így eleinte gyakorlatilag az ő terméke jelentette a piacot, ami természetesen hatalmas eladásokat és profitnövekedést hozott. Rövid idő után megjelentek a konkurensek is, mint a japán Sony vagy a Dél-koreai Samsung, és a piac nagyobbik részét meg is szerezték. Rengeteg telefont lehetett azonban eladni az elmúlt 10 évben, hisz a 10 éven felüli emberiség fizetőképes része mind potenciális vásárló lett, ami több milliárd embert jelentett. Ráadásul az első telefonok hamar elavultak, így 1-2 év után sokan telefont cseréltek, és ma már sokkal jobbak, tartósabbak a típusok, sokan még most is átlagosan két évente telefont cserélnek, jóllehet nagyjából most jött el az idő, amikor stabilizálódik a piac, vagyis az összeladások sokkal már nem növelhetők.

Minőség és presztízs

Az Apple zsenialitása abban állt, hogy a megjelenő, kiéleződő verseny körülményei között meg tudta tartani magas árait, ami igen ritka olyan termékek esetében, melyeket tömegesen adnak el. A vevőkben az a képzet alakult ki, hogy az iPhone sokkal jobb, mint más típusok, és lett egy nagyon erős presztízsértéke, ami lényegében mindmáig kitartott, és lehetővé tette, hogy évente 200 millió telefont értékesítsen a cég, magas áron, nagy profitréssel.
Ennek köszönhetően a cég olyan profitot képes termelni, amit korábban soha, senki: évente 50 milliárd dollárt. Emellett az árbevétele is elképesztő: éves szinten 240 milliárd dollár. És ha mindez nem lenne elég, a cég hatalmas pénzhegyen ül, mivel nyereségét nem költi mind fejlesztésre, nem fizeti ki mind osztalékként, viszont folyamatosan sok sajátrészvényt vásárol, ezzel is növelve a részvényesi értéket.

Apple és Amazon számokban

A hatalmas nyereségnek köszönhetően a cég fundamentálisan nem is drága, legalábbis az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség hányadosa (P/E) alapján. Ez az Apple esetében 16, ami megfelel a hosszú távú átlagnak ebben az iparágban. Az Amazon esetében már sokkal nehezebb dolgunk van ennek meghatározásában, a gyors növekedés ellenére egyelőre igen drágának tűnik a részvény. A cég értéke közelíti az Apple értékét, ugyanakkor nyeresége az Apple 50 milliárdjával szemben éves szinten csak 6,4 milliárd, legalábbis, ha a mostani 1,6 milliárdos negyedéves eredményt néggyel szorozzuk. Ez nyolcszoros eltérés, ami nyilvánvalóan óriási növekedést feltételez az Amazon esetében. Ha abból indulunk ki, hogy a tavalyihoz hasonlóan a cég profitja idén is duplázódik, akkor már évi 13 milliárdos eredménnyel számolhatunk, ennek azonban még mindig meg kell négyszereződnie ahhoz, hogy indokolja az árfolyamot, mire a növekedés lelassul vagy megáll (a fák nem nőnek az égig). Ez pedig már kérdéses, hogy megvalósulhat-e. Az Amazon legközismertebb tevékenysége az internetes árusítás, de ebből annak ellenére, hogy óriási forgalma van, csak kis nyereséghányadot tud elérni, az erős piaci verseny miatt. A növekedés legnagyobb részét most a felhő alapú szolgáltatás adja, ahol árbevétel-arányosan sokkal nagyobb, 20 százalék körüli a profit. Kérdés, hogy ez az iparág meddig növekedhet hasonló profittermelő képesség mellett. Fellegi Tamás