Hét év után új cég lehet a világ legnagyobb tőzsdei vállalata
ElemzésekVáratlanul nagy első negyedéves nyereségnövekedésről számolt be Jeff Bezos vállalata, az Amazon, mire a részvényt megtépték a befektetők. Ára 1638 dollár is volt, piaci kapitalizációja, vagyis a cég teljes értéke elérte a 800 milliárd dollárt, megközelítve az Apple-ét, amely több mint 7 éve a legnagyobb tőzsdei cég.
Az összes részvénytársaság értéke
A világ tőzsdéin, mindenekelőtt a legnagyobb piacon, amely az amerikai, bő 9 éve tart az emelkedő trend. Ennyi idő alatt rengeteget emelkedtek az árfolyamok, és félelmetesen sokat emelkedett a világ összes tőzsdei részvénytársaságának összértéke, ez jelenleg 80 ezermilliárd dollár. Ebből közel 30 milliárd dollárt, nagyjából 37 százalékot képviselnek az amerikai cégek, ami lényeges nagyobb arány, mint az amerikai GDP részesedése a világgazdaság teljes össztermékéből (kb. 25 százalék). Ez arra utal, hogy a világ legfontosabb tőzsdéi továbbra is az amerikai piacok (ahogy a mondás tartja, ha New Yorkban tüsszentenek, mi itt a pesti börzén elkapjuk a náthát). Ezzel összefügghet, hogy a világ legnagyobb tőzsdei cégei is amerikaiak, közülük az immár 2011 vége óta első helyezett az Apple, amely az iPhone töretlen népszerűségének köszönhetően lett, és maradt sokáig az élen. Előfordult már, hogy rövid időre megelőzte a Google anyavállalata, az Alphabet, most pedig a világ egyik legsikeresebb vállalkozása, az Amazon közelítette meg.Hasonló értékelés, nagy profiteltérés
Első ránézésre ez ellentmondásosnak tűnik, mivel az Apple sokkal nagyobb nyereséget termel, mint az Amazon. A piac mégis hasonló értékűeknek ítéli őket, ami annak köszönhető, hogy az Amazon nyeresége ugyan még viszonylag alacsony, de rendkívül gyors ütemben növekszik, most például egy év alatt több mint duplájára nőtt. A kérdés csak az, és ezt természetesen csak becsülni lehet, hogy ez a növekedés meddig tarthat, az eredmény elérheti-e az Apple szintjét, vagyis indokolt-e a magas árfolyam?Okostelefon üzletág
Az Apple hatalmas sikerét először zenelejátszójának (iPod), majd kisméretű, könnyű, de igen hatékony laptopjainak, valamint tabletjeinek (iPad) köszönhette, de a legnagyobb áttörést az okostelefonja, az iPhone hozta. Az okostelefon (angol nevén smartphone, internetezésre alkalmas, könnyen kezelhető telefon) mindössze 10 éves találmány, akkor kezdte meg hódító útját, ma pedig már az emberiség színe-java rendelkezik ilyennel. A kifejlesztésében az Apple járt az élen: így eleinte gyakorlatilag az ő terméke jelentette a piacot, ami természetesen hatalmas eladásokat és profitnövekedést hozott. Rövid idő után megjelentek a konkurensek is, mint a japán Sony vagy a Dél-koreai Samsung, és a piac nagyobbik részét meg is szerezték. Rengeteg telefont lehetett azonban eladni az elmúlt 10 évben, hisz a 10 éven felüli emberiség fizetőképes része mind potenciális vásárló lett, ami több milliárd embert jelentett. Ráadásul az első telefonok hamar elavultak, így 1-2 év után sokan telefont cseréltek, és ma már sokkal jobbak, tartósabbak a típusok, sokan még most is átlagosan két évente telefont cserélnek, jóllehet nagyjából most jött el az idő, amikor stabilizálódik a piac, vagyis az összeladások sokkal már nem növelhetők.Minőség és presztízs
Az Apple zsenialitása abban állt, hogy a megjelenő, kiéleződő verseny körülményei között meg tudta tartani magas árait, ami igen ritka olyan termékek esetében, melyeket tömegesen adnak el. A vevőkben az a képzet alakult ki, hogy az iPhone sokkal jobb, mint más típusok, és lett egy nagyon erős presztízsértéke, ami lényegében mindmáig kitartott, és lehetővé tette, hogy évente 200 millió telefont értékesítsen a cég, magas áron, nagy profitréssel.Ennek köszönhetően a cég olyan profitot képes termelni, amit korábban soha, senki: évente 50 milliárd dollárt. Emellett az árbevétele is elképesztő: éves szinten 240 milliárd dollár. És ha mindez nem lenne elég, a cég hatalmas pénzhegyen ül, mivel nyereségét nem költi mind fejlesztésre, nem fizeti ki mind osztalékként, viszont folyamatosan sok sajátrészvényt vásárol, ezzel is növelve a részvényesi értéket.