Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Miként alakíthatja át az okostelefon-piacot a válság?

Elemzések2020. máj. 17.Fellegi Tamás

A koronavírus-járvány az okostelefonok piacát sem kímélte: átlagosan 10 százalékkal esett vissza a gyártás. Korunk egyik legfontosabb termékéről van szó, így a visszaesés vélhetően átmeneti, a piac azonban átrendeződhet.

Korunk terméke

Az elmúlt évtizedben az emberiség életét talán leginkább megváltoztató eszköz az internetezésre alkalmas telefon volt, amelyet 2007-ben alkotott meg az Apple, 2008-ban kezdték széleskörben árusítani, és mára a becslések szerint 3,5 milliárdan, a teljes emberiség 45 százaléka, a felnőttkorú emberiség jóval több mint fele rendelkezik ilyen készülékkel.

Az eladott telefonok száma évről évre növekedett tavalyig, részben az új felhasználóknak köszönhetően, részben pedig amiatt, hogy pár év után sokan legtöbben lecserélik telefonjukat. Az éves gyártás és értékesítés jóval egymilliárd darab fölé került.

Globális hatás

Idén azonban, mint szinte mindent, az okostelefonok gyártását és értékesítését is befolyásolja a koronavírus-járvány. Gyártási oldalról a gyárak és beszállítók kényszerű átmeneti leállása, illetve a szállítás és általában a logisztika nehézségei okozták a visszaesést, értékesítési oldalról pedig a válság hatására erősen csökkenő vásárlóerő jelent kihívást.

A TrendForce elemzőcég adatai szerint az első negyedévben globális szinten 10 százalékkal 280 millió darabra csökkent a gyártás, a második negyedévre pedig 16 százalékos csökkenést prognosztizálnak. Az éves termelést 1,24 milliárd darabra becslik, ami 11,3 százalékos visszaesést jelentene a tavalyi évhez képest.

Samsung

A piacvezető az első negyedévben a Samsung volt 23,3 százalékos piaci részesedéssel, a cég 65,3 millió készüléket gyártott, ez 9,9 százalékos visszaesés. A Samsung készülékek összeszerelése jórészt Indiában és Vietnamban történik, az indiai termelést március végétől fogta vissza az általános leállás, miközben március második felében már az európai és észak-amerikai kereslet is visszaesett.

Huawei

A második legnagyobb, 16,4 százalékos piaci részesedéssel rendelkező gyártó, a Huawei lett, a kínai cég gyáraiban viszonylag gyorsan helyreállt a termelés és a hazai kereslet is élénk maradt, viszont a világ más részein visszaesett az értékesítés, összesen 46 millió készüléket gyártottak. Ha a kínai gazdaság helyreállása folytatódik, az elemzőcég szerint a második negyedévet a Huawei már a tavalyi azonos időszakhoz képesti visszaesés nélkül is megúszhatja, ebben az esetben 48 millió darab lehet a termelés.

Apple

Az Apple, amely a negyedévben a harmadik helyre került 37,9 millió telefonnal, 8,7 százalékos visszaesést szenvedett el a tavalyi első negyedévhez képest. A telefoneladásokból származó árbevétele azonban ennél valamivel kisebb mértékben, 31-ről 29 milliárd dollárra esett vissza. A cég több új típust is forgalomba hoz a második negyedév során, köztük olyanokat, melyek már az 5G hálózaton is működnek. Ez normális körülmények között megdobja az értékesítést, most azonban kérdés, hogy a válság miatti vásárlóerő-csökkenés mennyire fogja vissza ezt a hatást.

Az Apple esetében egyébként egy érdekesség, hogy gyártókapacitásának egy részét Kínából Indiába telepíti. Az ok többrétű: Indiában lényegesebb a munkaerő, emellett az indiai kormány egy kedvező programot hirdetett, mellyel az országba csábítja a gyártókat: komoly kedvezményeket kapnak, ha ha 2020 és 2025 között legalább 10 milliárd dollár értékben gyártanak telefonokat. Ugyancsak szempont volt az amerikai-kínai vámháború, amely arra ösztönözte a céget, hogy diverzifikálja a gyártását.

Xiaomi, OPPO, Vivo

A három nagy gyártó után a piac jelentős szereplő volt még a kínai Xiaomi, melynek termelése nem csökkent az első negyedévben (24,5 millió darab), viszont a tervekben jelentős növekedés szerepelt, így a céget ugyanolyan komolyan érintette a válság, mint a többi gyártót. A Xiaomi a piaci részesedést 8,8 százalékát tudhatta magáénak az első negyedévben, utána következett az OPPO 8,6 százalékkal. Ez a cég ugyancsak 10 százalék körüli termeléscsökkentést szenvedett el az első negyedévben, ellenben az őt követő, 8,2 százalékos részesedéssel rendelkező Vivo egyenesen növelte gyártását, mégpedig 5,5 százalékkal.

Mi várható?

A piac közeljövője két lényeges tényezőtől függ: az egyik, hogy milyen ütemben szűnnek meg a járvány okozta leállások, korlátozások, logisztikai akadályok, vagyis gyártási oldalról mikor hárul el minden akadály. Ez vélhetően viszonylag hamar bekövetkezik, a másik tényező viszont sokkal nehezebben prognosztizálható.

Ez pedig a kereslet alakulása, amely attól függ, mikorra múlik el a járvány okozta recesszió világszerte, és hogy az átmenetileg visszaeső jövedelemszint milyen mértékben érinti a mai egyik legfontosabb használati eszköz, az okostelefon iránti vásárlási kedvet. Nem kizárt, hogy a gyártók között is jelentős átrendeződés következhet attól függően, melyikük hogyan reagál a megváltozott helyzetre. Remélhetőleg azonban 2021-ben már újra jelentős fellendülés lesz világszerte, és ez az okostelefon-iparágat is visszaállíthatja a korábbi növekedési pályára, amelynek immár az 5G hálózat is komoly lendületet adhat.