Hogyan készüljenek fel a vállalkozások a készpénzmentes fizetésre?

Elemzések2020. aug. 27.Fellegi Tamás

Közeleg az időpont, amikor minden, a NAV-hoz bekötött online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak el kell fogadnia a készpénzmentes fizetés valamely formáját. Melyik módszert érdemes választaniuk?

Kedvezményes program

A jövő év első napjától kezdve a vállalkozásoknak lehetővé kell tenniük, hogy az ügyfél készpénz nélkül fizethessen a megvásárolt áruért vagy szolgáltatásért. Ma ez túlnyomórészt még bankkártya használatával zajlik, azonban sok vállalkozás még nem szerezte be az ehhez szükséges infrastruktúrát, nem létesített kártyaleolvasó terminált. Korábban arra hivatkoztak, hogy túl költséges ez a fajta pénzforgalom, ez az érv azonban okafogyottá vált, mivel a Pénzügyminisztérium (PM) által meghirdetett és meghosszabbított kedvezményes programban résztvevőknek lényegében költségmentes a rendszer kiépítése, a forgalomhoz kapcsolódó költség pedig limitált, maximum 1 százalék lehet.

Lépéskényszer

Ilyen körülmények között már csak azok a vállalkozások nem léptek, akik úgy érezték, hogy nem túl nagy az a kiesés, amely a készpénzt már nem használó vásárlók elmaradásának köszönhető, vagy csak egyszerűen idegenkedtek az új megoldástól. Most azonban nekik is dönteniük kell.

Az egyik lehetőség, hogy a PM által meghirdetett keretből még meglévő kártyaleolvasó terminálokat felhasználva elenyésző költséggel megvalósítják a kártyás fizetés lehetőségét, a másik, hogy az azonnali utalási lehetőségre építve teszik lehetővé az elektronikus fizetést. Ez egy viszonylag egyszerű módszer, ráadásul rövidesen modern alkalmazásokkal fognak előrukkolni a bankok és a GIRO Zrt. egyaránt, melyek leegyszerűsítik ezt a fizetési módot mind az ügyfelek, mind a vállalkozók számára.

Azonnali utalás

Ha jelenleg ezt a módot választja valaki, néhány dologra érdemes odafigyelni. Amíg a kártyás fizetéshez hasonló gyorsaságú megoldások nem terjednek el, figyelembe kell venni, hogy a fizetési folyamatnak lehet valamekkora időigénye. Nem a pénz célba jutásáról van szó, hisz az az ügyletek túlnyomó részénél 5 másodpercen belül lezajlik, ennyi idő a kártyás érintéses fizetésnél is kell a visszaigazoláshoz, nem is beszélve a készpénzes ügyleteknél a visszajáró összeg előszedésére.

Az időigényt az jelenti, hogy az ügyfélnek meg kell adni, hová utaljon, majd neki a műveletet el kell végezni mobilbankjában. Innen már gyorsan megy a dolog, már csak egyvalami van hátra: az üzletnek, ha szükségesnek tartja, meg kell győződnie arról, hogy az utalás rendben megérkezett.

Mire kell figyelni?

Nézzük, hogy is zajlik mindez részleteiben. Ahhoz, hogy a vásárló utalhasson, célszerű minél egyszerűbb utalási címet megadni neki: erre jók a másodlagos számlaazonosítók. Ez lehet a vállalkozás telefonszáma, adószáma vagy emailcíme egyaránt, ezek közül érdemes egyet vagy kettő kiválasztani, és jól látható helyen feltüntetni a kasszánál. Egy telefonszám, adószám, vagy egy egyszerű emailcím megadása nem túl időigényes, még akkor sem, ha azt az utaló fél még egyszer ellenőrzi (erre érdemes is lehet felhívni a figyelmét, hogy biztosan ne legyen tévedés).

Az utalás ezen formájához elengedhetetlen az internetkapcsolat, és noha szinte mindenhol elérhető a távközlési szolgáltatók által üzemeltetett mobilinternet, nem hátrány, ha a vállalkozó lehetővé teszi, hogy fennakadás esetén az ügyfél az ő wifi hálózatára csatlakozzon, ennek adatait is célszerű jól láthatóan kiírni.

Ha az utalás lezajlott, a vállalkozó szeretné ellenőrizni a fizetést. Az egyik lehetőség, hogy bankjánál beállítja (netbankon és mobilbankon is megtehető), hogy minden jóváírásról sms-t kapjon. Ez rendszerint igen gyorsan megérkezik, így az ügylet ellenőrzés alig vesz igénybe időt. Természetesen az is megoldás lehet, hogy ha a vállalkozó folyamatosan, vagy ilyen jellegű fizetéskor ellenőrzi számláját, hogy ott megjelent-e a jóváírás.

Kezdeti időigény

Az időigény tehát összességében nem sok, azonban az ügyfelek esetében eltérő lehet, hogy mennyi idő alatt bonyolítják le az utalást mobilbankjukban, főleg, ha először vásárolnak így az üzletben, ezért még nincsenek elmentve az utalás adatai. Egy ügyfélnél ez nem okozhat gondot, de ha sok ügyfél szeretne így fizetni, már célszerű elgondolkozni a kártyaterminálon, de legalábbis azon, hogy legyen két kassza az üzletben.

Ha az említett, fejlesztés alatt álló, esetleg már meglévő alkalmazások elterjednek, mindez egyszerűsödni fog, hisz elég lesz kitenni egy QR-kódot, és azzal az ügyfél telefonján elindítja a fizetést, így a gyakorlatban a módszer alig fog eltérni a bankkártyás megoldástól, annyi lesz a különbség, hogy szükséges lesz az internetkapcsolat.

Költségek

Ami a különböző megoldások költségeit illeti: a kártyaterminál telepítést addig célszerű lebonyolítani, amíg a PM kerete ezt lehetővé teszi. Ekkor beruházási költség gyakorlatilag nincs, marad a maximum egy százalékos forgalomarányos költség. Az azonnali utalásnál a fogadó oldalon nincs közvetlen költség, az ügyletekről küldött banki smsek jelenthetnek az adott banktól függőn nem túl nagy költséget.

Összességében az elektronikus fizetések elterjedése ma már alig okoz többletköltséget a vállalkozásoknak, sőt, mivel a készpénzkezelés is jelentős költségekkel jár (szállítás, őrzés, tárolás, banki felvételi költség), összességében már talán olcsóbb, és főleg egyszerűbb a pénz elektronikus kezelése.