Hollywood az összeomlás szélén – Ideje eltemetni a sztárkultuszt

Elemzések2021. aug. 15.D.J.

A filmes hírességek túl vannak fizetve. A több tízmilliós gázsiknak azonban véget vethet a járvány.

Az amerikai álomgyár rosszabb helyzetben van mint valaha. Fél éve még megvolt a remény, hogy elég lesz kivárni amíg beoltják az embereket, és végre Hollywood letudja rázni magáról a pandémia negatív hatásait.

Mostanra viszont eljutottunk oda, hogy hiába érhetőek el könnyedén a koronavírus elleni vakcinák az élet csak nem akar visszatérni a régi kerékvágásba.

A mozik konganak az ürességtől. Ráadásul mivel a delta variáns elkezdett felfutni a tengerentúlon, hamarosan az a maradék érdeklődő is eltűnhet a nézőterekről, aki eddig jegyet mert váltani. A filmek, amelyeknek a bemutatóit hónapokig vagy olykor egy évig halogatták most sorra buknak be a pénztáraknál.

Az új Space Jam film, amelyben több ismert rajzfilmfigura így Tapsi Hapsi is tiszteletét teszi úgy 150 millió dollárból készült és saját hazájában egyelőre kínkeservesen tudott összegyűjteni 62 millió dollárt.

A Disney mozijai annyira nem mennek, hogy az egeres cég inkább felborította a színészeivel kötött korábbi szerződéseket és a produkcióikat nem csak filmszínházakban, hanem rögtön a saját online tékájukban a Disney+-on is elérhetővé tették.

Magyarán Amerika legnagyobb és legsikeresebb stúdiója szembesült azzal, hogy a mozik önmagában már nem tudnak igazán sikeressé tenni egy filmet.

Azt, hogy az álomgyár komoly gondokkal küszködik néhány szakértő a járvány előtt észrevette. Michael Jonathan Moritz sztár-befektető már évekkel ezelőtt is úgy látta, hogy Hollywood haldoklik. Mindezt abból vezette le, hogy a streaming erősödése mellett láthatóan elkezdett visszaesni a jegyeladások száma.

Az utolsó nagy csúcsot 2002-ben állították be a tengerentúlon: akkor az USA-ban 1,5 milliárd mozijegy kelt egyetlen év alatt. Ezt az adatot azóta se sikerült felülmúlni.

De az apadó érdeklődést sokáig kompenzálni lehetett a jegyárak növelésével.

A jelenlegi helyzetben ez se segítene. Egyértelmű, hogy ha életben akar maradni az álomgyárnak át kell alakulnia. A változás felé vezető úton pedig az első fontos lépcsőfok lehetne az, ha leszámolnának  a sztárkultusszal.

A nagynevű színészek még mindig irreálisan sok pénzt keresnek, pusztán azért, mert Hollywood nem tud túllépni a régi szokásain. Volt idő, amikor egy sztár neve önmagában garancia volt a sikerre. Évtizedekkel ezelőtt elég volt ha feltűnt a plakáton mondjuk Jack Nicholson neve és már lehetett sejteni, hogy a kérdéses film tömegeket fog vonzani. Az óriási sztárgázsiknak ekkor még volt értelme.

Ma már viszont önmagában a sztárokról hiába olvassák a pletykákat szívesen az emberek, csak a kedvükért nem fognak beülni egy mozifilmre.

Jó példa erre a Marvel filmekből elhíresült Robert Downey Jr., akinek  az Universal stúdió úgy 20 millió dollárt szurkolt le azért, hogy eljátssza az egyik trükkökkel teli vígjátékuk a Dr. Dolittle főszerepét. De kár volt ennyit költeni rá. Végül saját hazájában még épp a pandémia előtt jókorát bukott a film.

Manapság ez a megszokott. Nem a színészek keltik fel a kíváncsiságot a mozik iránt. A folytatásokból lesznek a kasszasikerek, meg azokból a produkciókból, amelyek egy olyan mozis univerzumban játszódnak, amelyet a közönség már jól ismer.

Ez a tendencia ugyan nem túl szívderítő, mert így az érdekes, újszerű filmeknek nem sok babér terem.

De a számok mind azt mutatják, hogy a mozikban a ritka kivételeket leszámítva csak a bejáratott sorozatok futnak igazán jól.

Jellemző hogy az idei év legsikeresebb filmje eddig a Halálos Iramban sorozat kilencedik része volt.

Mivel a mozik forgalma még jó ideig nem fogja elérni a pandémia előtti számokat ezért a stúdióknak minden bizonnyal vissza kell majd vágniuk a filmek büdzséjét. A lehető legjobban akkor járnak, ha a sztárgázsik lenyesésével kezdik a költség megtakarítást.

A sztárkultusz koporsójába az egyik szöget most épp az üthette be, hogy a Disney egyik legutóbbi filmjének a Fekete Özvegynek a főszereplője Scarlett Johansson beperelte a stúdiót. A Disney ugyanis megszegte a színésznővel kötött szerződést azzal, hogy rögtön online is elérhetővé tették a filmet.

Johansson, aki 20 millió dollárt kapott a szerepért eredetileg részesült volna a mozibevételekből is, ezek viszont a Disney húzása miatt a várt szint alatt teljesítettek.

A per láttán a stúdió minden bizonnyal kétszer is meggondolja majd milyen engedményeket és juttatásokat ad majd a jövőben a színészeknek.