Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Húsz százalékos lesz a lízingpiac visszaesése - az NHP dob mentőövet

Elemzések2020. dec. 16.Növekedés.hu

A Magyar Lízingszövetség és a tagvállalatok vezetői az elmúlt hónapokban azt jelezték, hogy 20 százalékkal csökkenhet az idén a lízingpiac. Ha így lesz, az nagyjából azt jelenti, hogy a teljes piac úgy 600 milliárd forintra apadhat, ami azért még mindig jelentős, a hazai GDP 1,2 százaléka.

Miért ugrál?

Ha egy ágazat 20 százalékot visszaesik, az szinte katasztrofális mértékűnek mondható, de valójában a lízingpiacon nem erről van szó. Ezen ágazat esetében ugyanis annyiban más a helyzet, hogy ez mindig egy erősen hullámzó szektor volt, és egyelőre az is marad.

Olyan, mint például a biztosítások piaca is, amely mindig felerősítve mutatja a magyar gazdaság hangulatát. Lízinget ugyanis a magánszemélyek és a kis- és középvállalatok vesznek igénybe leginkább, így finanszírozzák ugyanis a személyautó, a furgon, a teherautó, de a mezőgazdasági gép, vagy az ipari esztergagép és hasonló beszerzéseiket.

Maga a GDP óriásiakat nem tud kilengeni, a mostani 6 százalékos visszaesés már valami globális katasztrófa következménye, hiszen mindig egyfajta állandó súlyt ad egy csomó nehezen változó ágazat (közművek, egészségügy, oktatás). A gazdaság magánpiaci része valójában jobban ingadozik.

Amikor hasít a gazdaság, mindenki bátrabban vásárol gépeket, járműveket, akkor a lízing is ugrik. Amikor pedig eluralkodik az óvatosság, könnyen lefagy az ágazat.

Európai összehasonlításban

A magyar lízingpiac európai összehasonlításban nem nagy. Miközben hazánk GDP-je az EU GDP-jének alig 1 százalékát adja, azért a lízingpiaci részesedésünk egy kicsit magasabb, a 122 milliárd eurós piacon a mi 1,7 milliárd eurós méretünk majdnem 1,5 százalékot jelent.

Az igazsághoz tartozik, hogy a velünk közvetlenül összehasonlítható

V4 államok fejlettebb piaccal rendelkeznek, és sem mi, sem a környező országok nem is estünk annyit, mint a nyugat-európai piac, nálunk az említett 20 százalék a jellemző visszaesés, nyugaton inkább 30-35 százalék.

Vagyis ezekben a nehéz időkben még voltaképpen nő is majd a magyar piac európai részesedése.

Áganként eltérő hatások

Ha áganként nézünk az említett összesített visszaesésre, nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy minden, ami jármű, jobban visszaesett, minden, ami mezgazdaságban használható gép, kevésbé.

Az általunk is felhasznált adatok és elemzések itt érhetők el.

A magyar lízingpiac legnagyobb ereje továbbra is a retail személyautó és a kishaszongépjárműpiac. Van, amikor ez szinte teljesen a lakossági személyautó vásárlásokat fedi le (2008 előtt), máskor teljesen a flottapiacot (a svájci frankban finanszírozott autólízing csődje után 2009 és 2012 között eltűnt a szegmens), most már ez egy stabilabb, kiegyensúlyozottabb arány. Csak éppen visszaeső, hiszen a koronavírus miatt a háztartások óvatosabbak lettek, félnek a munkajövedelmeik elvesztésétől, kevesebben vesznek ilyenkor új autót.

A legnagyobb szereplők

A lízingpiacon az első kilenc hónapban a teljes finanszírozott összeg 424,6 milliárd forint volt, és mint említettük, a piac erősen személyautó-túlsúlyos (ez a piac fele).

A teljes piacon azok a szereplők a legerősebbek, akik ebben a szegmensben is erősek, ők pedig főleg a magyar banki csoportok. Sorrendben,

az OTP-hez tartozó Merkantil-csoport, a Budapest Bank lízingérdekeltségei, az MKB-Euroleasing csoport.

A legnagyobbak közé itt befért a Deutsche Leasing (ez egy 20 országban jelen levő német multi, a Deutsche Sparkassen csoportból), majd megint jönnek a bankok, a K&H, az UniCredit és a CIB, a K&H és az Ober (az Oberbank bankként ugyan kicsi, de a lízingpiacon erős szereplőnek számít).

Ez a teljes sorrend, de a retailben is nagyjából ugyanez, itt kifejezetten a magyar bankcsoportok foglalják el a piac első hat helyezését. A cégeknek nyújtott flottaszolgáltatás kicsit más, itt összetettebb a szolgáltatás (szervizeléssel például), és megvannak e szegmens niche-szereplői, így

a Leaseplan, az Arval vagy az ALD.

További szegmensek

A mezőgazdaság gépek lízingje jelenleg úgy a piac hatoda lehet (vagyis az első 9 hónapban a 420 milliárd forintos piacból 70 milliárdot tett ki), de ez most egy egészségesebb szegmens maradt, mert

a mezőgazdaság válságálló, itt nem volt visszaesés.

Az előbb felsorolt szereplők mellett a mezőgépben a Takaréklízing is eléggé elől van, mindez érthető, hiszen ez egy kifejezetten vidéki fókuszú pénzügyi csoport.

Sokkal nehezebb időszakát éli a nagyhaszonjármű szegmens, amely szintén körülbelül a piac hatoda, de korábban sokkal fontosabb is volt.

Az okok messzire vezetnek, de Magyarország az elmúlt években visszaszorult az európai szállítmányozási piacon (nem utolsósorban a hazai piacvezető Waberer’s súlyos problémái miatt), és sokkal kevesebb kamiont vettek a cégek.

Nagyhaszonban is vannak kifejezetten specialisták, mint a VFS, vagy a Scania

A többi piaci rész önmagában kisebb, de vannak úgynevezett építőipari gépek, amelyek nevéhez méltóan a nagy építkezéseken használt munkagépeket jelentik, de egyéb gépek (gyárak, nyomdák) is, és ha belemegyünk a részletekbe, ingatlanpiacon, vagy akár egy jacht megvásárlására is lehet lízinget igénybe venni, de ezek azért nem igazán számottevő szegmensek.

Az építőipari gépekben is megismerhetünk egy kifejezetten erős játékost, régóta itt van a magyar piacon a holland DLL (amely a bankként már távozott Rabobank-csoport része).

NHP

A Magyar Lízingszövetség azt is hangsúlyozza, hogy a hazai lízingpiacot az NHP-hitelek mentik meg.

Ha az adatokban különvesszük az NHP-t, akkor kiderül, hogy

a piaci szerződésszám negyede, 95 milliárd forint ilyen forrásból született, ez több mint 8 ezer szerződés és főleg a mezőgépek lízingpiacán domináns.

Az utolsó negyedév még mindig nyitott, hozhat meglepetéseket, mert vannak, akik a következő éves beruházásokat már a decemberi időszakban (látva a pénzügyi évet) elindítják.

A magyar lízingcégek alapvetően optimisták egyelőre, a vakcinaremények itt is érezhetők, vagyis van arra remény, hogy a 2021-es üzleti év kevésbé lesz „bezárkozós”, mint a 2020-as volt. Ami pedig a szereplők mozgását illeti, aki eddig nem vonult ki a piacról, talán nem pont 2021-ben fog, miközben persze

a koncentráció erre a piacra is ugyanúgy ráférne, mint a kereskedelmi bankok, vagy a biztosítók versenyére.

A tartósan alacsony kamatkörnyezet és a beruházásokat támogató állami programok segíthetnek, és az sem kizárt, hogy a speciális év kicsit jobban összehozza a mezőnyt. A zavar ugyanis esélyt adott a középmezőnynek, hogy újragondolja a stratégiáját és a piacvezetők után eredjen.

Ráadásul egy izgalmas konszolidációs lépés is napirenden van.

A Bankholding-projekt három top 10-es bankot egyesít (MKB, BB, MTB), ám ezen piaci szereplők lízingpiaci összefésülése sokkal nagyobb piaci részt eredményezhet. Hiszen a felsorolt három intézményből kettő (BB, MKB) a lízingpiacon dobogós szereplő.