Indul az orosz-amerikai LNG háború
ElemzésekAz orosz Novatek földgázipari óriáscég a nyugati szankciók ellenére 2018-ban hatalmas tempójú növekedést ért el, 49 százalékkal növelte tiszta jövedelmét, amely 233 milliárd rubelt (kb 3.55 milliárd dollárt) ért el. Ennek legalább 30 százalékát kifizetik osztalékként. A meghatározó tulajdonos, Oroszország leggazdagabb embere, Leonyid Mikelszon döntése értelmében kesztyűt dobnak az Európába igyekvő amerikai cseppfolyósított gáz (LNG) szállításoknak.
A Novatek azt ígéri, hogy új gázcseppfolyósító gyártósorai termelésbe lépésével még versenyképesebb áron tudja kínálni az orosz LNG-t, amelyet az európai piacokon lényegesen olcsóbban kínál, mint amennyibe az USA-ból ideszállított LNG-ért kérnek. Az orosz óriásvállalat EBITDA szerinti eredménye tavaly 62 százalékkal nőtt, ebben nagy szerepet játszottak három cseppfolyósított földgáz-gyártósorának beindítása (LNG) a Jamal SzPG vállalkozás keretében, továbbá a kedvező makrogazdasági körülmények, az LNG áremelkedése.
Tavaly az orosz gázexportőrök a szankciók ellenére talán történelmük legjobb évét zárták. Oroszország részesedése Nyugat-Európa földgáz-ellátásában 40 százalék körülire emelkedett.
Elemzők figyelmeztetnek, idén megtörhet ez a lendület, nem utolsó sorban a Brexit és a német gazdaság lassulása folyományaként.
A Novatek Oroszország legnagyobb független földgáz-kitermelője, a világ 7. legnagyobb tőzsdén forgó földgázcége. Leonyid Mikelszon tulajdonrésze a Novatekben 24.8 százalék, Gennagyij Timcsenko 23.5 százalékot, a francia Total 19.4 százalékot, a Gazprom pedig 9.9 százalékot tart kézben.
Moszkva két vasat tart a tűzben. Minthogy az Északi-tenger alatt húzódó Nord Stream-2 Oroszország-Németország gáz-csővezeték második vezetékpárja használatba vételét az USA politikai és gazdasági érdekből mindenképpen meg akarja akadályozni, Oroszország, a Kreml támogatja a Novatek által elindított LNG-fejlesztéseket, amelyekkel közvetlenül versenyezhetnek az amerikaiakkal.
Mark Gyetvay, a Novatek magyar gyökerekkel rendelkező, de amerikai állampolgárságú igazgatótanácsi elnökhelyettese, pénzügyi vezérigazgatója (CFO) február végén egy londoni konferencián bejelentette
Nem engedjük, hogy az amerikai szankciók túszaivá váljunk.
A Reuters jelentése idézi a Novatek CFO-t: a vállalat LNG-jét az európai piacokon 3.15 dollár/egymillió BTU (British Thermal Unit) áron kínálja, szemben az USA-ból származó LNG 7-8 dollárjával. Ezzel meglepő módon jóval még a Gazprom 230 dollár/ 1000köbméter, csővezetéken szállított ára alá kínál. Északnyugat Szibériában a Novatek egymillió BTU hőértékű gázmennyiséget 10 centes önköltséggel hoz a felszínre.
Az USA-ban ez az önköltség 3 dollár, 30-szorosa a Novatekének.
Egymillió BTU mennyiségű gáz cseppfolyósítása a Novateknek fél dollárjába kerül, szemben az amerikaiak 3 dollárjával.
A Shell bejelentette, a Gazprommal 50-50 százalékos tulajdonmegosztású közös vállalatot gründolt, ami a Shell gáz-szuperhűtési technológia-átadásán alapul. Ez gyakorlatilag megvédi az oroszokat az amerikaiak LNG-technológiával kapcsolatos esetleges új szankciói negatív hatásától. Ezt a gáz-szuperhűtési technológiát csak egy maroknyi vállalkozás, köztük a Shell, Exxon és a Total birtokolja.
Moszkvában, túllépve a Novatek szempontjain, számításban veszik a klímaváltozás hatását is, amely nagymértékben csökkenti az Északi Jeges tengeren a jégtömegeket. Így új lehetőségek nyílnak a hajózásban. Atommeghajtású jégtörőkkel biztosítják az északi-jegestengeri átjáró hajózhatóságát a megerősített testű, bizonyos mértékben jégálló LNG-tankhajók számára. Északnyugat-Szibéria – ahol a Novatek-érdekeltségek gázmezői, kitermelő-cseppfolyósító egységei működnek - stratégiai jelentősége növekszik.
Ahogyan az Oroszország északi partjai mentén, a Barentsz-, Kara-, Laptyev-, Kelet-szibériai tengeren áthaladó tengeri átjáróé is. Ez a Távol-Kelet, Kína, Japán, Dél-Korea, az USA nyugati partjai exportőreinek teherhajó-forgalma számára vonzó alternatíva, mert áruikat sokkal rövidebb idő alatt tudják eljuttatni Nyugat-Európába, mintha a Csendes óceán - Indiai-óceán – Szuezi csatorna – Gibraltár útvonalat választanák. Viszont az orosz tengeri gazdasági zónában, közvetlenül a felségvizek mentén, adott esetben orosz területi vizeken kell hajózniuk az ezzel járó engedélykérési procedúrákkal együtt.
Részben ennek a következménye, hogy az Orosz Föderáció az elmúlt években nagyszabású katonai fejlesztési programot indított el.
Újra nyitják a szovjet időkben, a hidegháborús években Észak- és Kelet-Szibéria partjai előtt fekvő szigeteken, a Ferenc-József Földön, Novaja Zemlján, Szevernaja Zemlja szigetcsoporton, a Novoszibirszk-szigetcsoporton és a Vrangel-szigeten fenntartott, a Jelcin-rendszerben elhanyagolt, majd bezárt katonai, vagy kettős célú objektumokat, kifutópályákat. A fegyverfejlesztésben hangsúlyt helyeznek a meglévő rendszerek, páncélosok, páncélozott csapatszállítók, harcigépek, katonai szállítógépek „sziberianizálására”. Modern lég- és rakétavédelmi rendszereket (Sz-400-as család) telepítenek a régióba.