Ingoványos talajon Kína egyik legnagyobb techóriása

Elemzések2019. okt. 4.D.J.

A Tencent forgalma nő, mégis sok a bizonytalanság a társaság körül. A kínai kormány és a vállalat viszonya láthatóan nem felhőtlen.

Idén az előzetes becslések szerint a videojáték ipar forgalma el fogja érni a 152 milliárd dollárt. Jelenleg ez a legnagyobb szórakoztatóipari ágazat a világon. Majdnem 20 milliárddal előzi meg a globális filmipart. Ebből az óriási tortából a legnagyobb szeletet pedig egy kínai cég a Tencent vágja ki magának.

Bár a sencseni központtal működő vállalat az online video- és zeneszolgáltatástól, a filmkészítésen át a blogplatform üzemeltetésig rengeteg mindennel foglalkozik a bevételei mintegy 41 százaléka a játékiparból folyik be.

Az üzleti modelljük a következő: nagyrészt megjelenésében egyszerű, ingyenes mobil játékokat készítenek.

A trükk az, hogy a felhasználó eleinte gyorsan halad. A sikerélmény miatt az app meghozza a kedvet a további játékhoz. Az idő múlásával viszont egyre nehezebben lehet előrejutni.

A Tencenthez tartozó Clash of Clansban például egy fantasy világban kell felépíteni egy digitális falut. A házak pedig eleinte két gombnyomással ki is nőnek a földből. Később azonban már van olyan is, hogy napokba telik mire egy nagyobb építmény elkészül. Aki nem akar várakozni annak fizetnie kell.

A felhasználók pedig elképesztő összegeket hajlandóak leszurkolni csak azért, hogy némi sikerélményük legyen a digitális térben. Vannak, akik milliókat költenek egyetlen játékra.

Ha a Tencent legfrissebb pénzügyi adataira vetünk egy pillantást, úgy tűnik, hogy a szekerük jelenleg is kifejezetten jól megy. Hisz idén a második negyedévben a forgalmuk 21 százalékkal bővült és elérte a 13 milliárd dollárt. A társaság részvényárfolyama az utóbbi hónapokban mégis gyengélkedett.

A jövőjük körül ugyanis sok a kérdőjel.

Ennek az egyik oka az, hogy a kínai kormány és a vállalatvezetés között láthatóan nem teljes az egyetértés. Jelenleg a játékaik csak akkor tudnak piacra kerülni, ha megkapják a kínai állam beleegyezését. Tavaly viszont Peking beszüntette a fejlesztések jóváhagyását. Emiatt több termékük piacra dobását is le kellett fújják.

Az év elején is csak egy új játékkal tudtak előrukkolni. Bár a második negyedévre megoldódott a helyzet – ezúttal 10 új címmel jelentek meg a piacon – azóta jött egy friss konfliktus. Ugyanis a Tencent portfoliójában pénzügyi szolgáltatások is szerepelnek. Emiatt viszont nemrég megkereste őket a Baihang, a kínai jegybank adósminősítéssel foglalkozó szervezete.

Ők ugyanis épp egy óriási ügyféladatbázist építenek és több társaságtól, így a Tencenttől is bekérték a klienseik hiteladatait. A techóriás azonban – az Alibabával együtt – nemet mondott a kérésre. Közölték, hogy az ügyfeleikről összegyűlt információkat nem akarják átadni az állami támogatással működő társaságnak.

Ha mindez nem lenne elég még a kereskedelmi háború is rontja az üzletüket. Az érintett cégek egyre kevesebb pénzt költenek online hirdetésre, ami rossz hír a Tencentnek. Hisz a netes reklámozási piacon is jelentők szereplőnek számítanak. Ha a kereskedelmi konfliktus elhúzodik az komoly hatással lehet a vállalat eredményeire.