Itt a kínai válaszcsapás az európai büntetővámokra

Elemzések5 órájaNövekedés.hu

Október 11-től az importőröknek a Kínai Kereskedelmi Minisztérium által meghatározott vállalatokra vonatkozó jótállási díjakat kell megfizetniük a vámhatóság számára, amelyek 30,6%-tól 39%-ig terjedhetnek.

A Kínai Kereskedelmi Minisztérium kedden (október 8-án) bejelentette, hogy ideiglenes dömpingellenes intézkedéseket vezet be az EU-ból importált pálinkára és minőségi szeszesitalokra.

Ezt sokan úgy értelmezik, mint válaszlépést arra, hogy az Európai Unió múlt héten megszavazta a Kínából származó elektromos autókra kivetett vámokat, különösen Franciaországot büntetve, amely az egyik fő mozgatórugója volt ennek a döntésnek - írják az Eurázsia Központ kutatói a kínai elektromos autókra kivetett vámokra adott válaszlépésekről szóló elemzésükben.

Párizs kijelentette, hogy ez „elfogadhatatlan”, miközben Kína még vizsgálja a nagyobb motorral rendelkező járművek vámjának megemelését is.

2024. október 11-től az importőröknek a Kínai Kereskedelmi Minisztérium által meghatározott vállalatokra vonatkozó jótállási díjakat kell megfizetniük a vámhatóság számára, amelyek 30,6%-tól 39%-ig terjedhetnek.

Kína dömpingellenes intézkedéseinek bejelentése után a francia borászatok részvényei csökkentek., a világ második legnagyobb bor- és szeszesital-gyártója, a francia Pernod Ricard részvényei 4%-kal estek, míg a francia Rémy Cointreau részvényei 8,3%-kal csökkentek, elérve az elmúlt 11 és 10 hónap legalacsonyabb szintjét.

A kínai vámhatóságok szerint 2023 januárja és novembere között Kína 1,57 milliárd dollár értékben importált minőségi szeszesitalt, és Franciaország a teljes EU-export 99,8%-át adta.A konyakon kívül Kína dömpingellenes és szubvencióellenes vizsgálatokat indított az EU-ból importált sertéshúsra és tejtermékekre is. A minisztérium szóvivője hozzátette, hogy Kína jelenleg azt is vizsgálja, hogy megemelje a nagyobb motorral rendelkező járművek importvámját is.

Ezennel úgy tűnik, hogy megkezdődött az EU-Kína kereskedelmi háború. A konfliktus nagy hatással van az autóiparra és a szeszesitalok piacára is, és mindkét fél részéről további intézkedések várhatók.

A helyzet további alakulása attól függ, hogy az EU és Kína milyen mértékben képesek kompromisszumra jutni, vagy hogy a feszültségek tovább fokozódnak-e, ami komoly következményekkel járhat mindkét fél gazdaságára nézve.

A kínai elektromos autók büntetővámjáról hozott uniós döntést követően több fél is kifejezte tiltakozását. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium, az Európai Unió Kínai Kereskedelmi Kamarája, valamint a Kínai Nemzetközi Kereskedelmi Fejlesztési Tanács mind ellenállásukat fejezték ki.

Az autóipari cégek, köztük a Geely, a Mercedes-Benz és a BMW is kijelentették, hogy „ellenzik”, „csalódottak”, és „erőteljesen elégedetlenek” az Európai Bizottság döntésével.Kínai Kereskedelmi Minisztérium szóvivője kijelentette: „A kínai kormány álláspontja egyértelmű, és határozottan ellenzi az Európai Unió protekcionista intézkedéseit, amelyek tisztességtelenek és nem felelnek meg a szabályoknak.”

Aznap az Európai Unió Kínai Kereskedelmi Kamarája is erőteljesen bírálta az EU kereskedelmi protekcionizmusra irányuló intézkedéseit.

A Kínai Nemzetközi Kereskedelmi Fejlesztési Tanács pedig kijelentette, hogy az EU döntése figyelmen kívül hagyja a Kína és az EU elektromos autóipara közötti virágzó együttműködést, és figyelmen kívül hagyja a vonatkozó tényeket és vizsgálati szabályokat.

A kínai autógyártók közül a Geely hivatalos nyilatkozatot adott ki, amelyben kijelentette: „A Geely nagyon csalódott az Európai Bizottság döntése miatt. Ez a lépés akadályozni fogja az EU és Kína közötti gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokat, és végső soron az európai vállalatok és fogyasztók érdekeinek árt.”

Az autógyártók, mint például a Volkswagen és a BMW, szintén készek az együttműködés folytatására a kínai elektromos autóiparral, és támogatják a szabad kereskedelmet.

A Mercedes-Benz hangsúlyozta, hogy az EU és Kína közötti párbeszéd kulcsfontosságú a megoldás megtalálásához, és felszólította az Európai Bizottságot, hogy halassza el a vámintézkedések végrehajtását.

A BMW csoport igazgatósági tagja, Jochen Goller is kifejtette véleményét, miszerint a kínai elektromos járműipar jelenleg globális kereskedelmi kihívásokkal szembesül, ám a BMW támogatja a szabadkereskedelmet, és hajlandó saját befolyását is felhasználni annak érdekében, hogy a szabadkereskedelmi nyitottság megmaradjon.

A Mercedes-Benz is kifejtette álláspontját: „Ma, mint valaha, még fontosabb, hogy az EU és Kína párbeszédet folytasson, és egy mindkét fél számára előnyös, egyeztetett megoldásra jusson. Biztosak vagyunk benne, hogy meg lehet találni egy ilyen megoldást.” A Mercedes-Benz szerint mindkét félnek időre van szüksége, hogy kidolgozzák ezt a megoldást, és felszólították az Európai Bizottságot, hogy halasszák el az intézkedések végrehajtását.