Jobb, ha hozzászokunk a gondolathoz: a mozik világa örökre meg fog változni
ElemzésekKönnyen lehet, hogy a kis és közepes büdzsével készülő stúdiófilmek lassan búcsút kell intsenek a nagyvászonnak.
A mozik jövője körül már a koronavírus járvány előtt is sok volt a kérdőjel. Hiába jöttek egymás után a kasszarobbantó mozik, tavaly Észak-Amerikában a nyár végéig 6,3 százalékkal kevesebb forgalmat termeltek a jegypénztárak, mint az előző év azonos időszakában. Az esés már évek óta tartott. Az egyik filmipari szakértő David A. Gross szerint azért, mert kreatív válságba került az álomgyár. A magyarázata szerint a probléma egyik gyökere, hogy a nagyvásznat elárasztották a folytatások és a remake-ek. Már pedig ha ezek nem tudnak eredetiek és érdekesek lenni, akkor hamar elveszthetik a közönségüket.
Minderre rájött maga a tény, hogy a videotárak, így például a Netflix, az Amazon Prime vagy az HBO GO elkezdték szorongatni a mozi ipart.
Pláne azután, hogy az évek során mint szinte mindenütt, Amerikában is alaposan felmentek a jegyárak. Los Angelesben a járvány előtt volt, hogy 18 dollárt kóstált egy belépő. Többet mint egy havi előfizetés a Netflixnél. Most, hogy a járvány annyi más ágazat mellett a mozi ipar tartóoszlopait is kiütötte, adja magát a kérdés: hogyan tovább?
Egyre valószínűbb, hogy ha idén ki is nyithatnak majd a filmszínházak, az emberek jelentős része jó darabig nem mer majd bemerészkedni a vetítőtermekbe. Ráadásul pont Kína példáján látszik, hogyha felmerül, hogy a vírus újra erőre kaphat, akkor a mozikat az elsők között kényszerítik újboli zárásra. A stúdiók most nehéz helyzetben vannak:
dönteniük kell, hogy mit érdemes halasztgatni és melyek azok a produkciók, amelyeket viszont inkább idő előtt bemutatnak az egyik streaming csatornán.
A moziláncok ezeket a fejleményeket dermedten követik. A helyzet annyira feszült, hogy most a járvány alatt olyasmi történt, ami korábban elképzelhetetlen lett volna: a nagy nyilvánosság előtt egymásnak esett az egyik hollywoodi stúdió és a világ legnagyobb mozilánca.
A gyufát a Universal azzal húzta ki, hogy az egyik produkciójuk a „Trollok a világ körül” (Trolls World Tour) premierjét teljesen eltörölték, majd a filmet elérhetővé tették a neten. Mindez talán önmagába nem is lett volna akkora baj, hisz hasonló lépésre a Disney is elszánta magát az "Artemis Fowl"-al, a Warner pedig a "Scoob!"-al, csak hogy a gyerekeknek készült Universal film óriási siker lett az online világban. Majdnem 100 millió dollárt termelt. Az AMC mozi-hálózat a számokat látva érthető módon igen csak megijedt. Igazán viszont akkor kaptak frászt, amikor a NBCUniversal vezére Jeff Shell arra utalt, hogy
a jövőben a filmjeik egy része azonnal meg fog jelenni a videotárakban.
Hogy az érdekeit megvédje, az AMC ultimátumot adott és bejelentették, hogy többé nem hajlandóak egyetlen Universal filmet se leadni a termeikben. Mindezt a jelek szerint nem kell túl komolyan venni. Legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy az AMC a jövőben hajlandó lesz tárgyalóasztalhoz ülni a Universal-lal. A kemény hangot csak azért ütötték meg, mert félnek attól, hogy a stúdió példáját többen is követni akarják. A végén pedig emiatt lassan összedől az egész mozi-biznisz.
A helyzetet bonyolítja, hogy a moziknak a jövőben valószínűleg egyre rosszabb lesz a tárgyalási pozíciója a stúdiókkal szemben.
Ugyanis Amerikában a filmszínházak száma a járvány előtt is csökkent. A mostani krízis miatt pedig újabb bezárásokra lehet számítani.
Eddig az üzleti modell egyébként úgy nézett ki, hogy a premier után általában 90 napig az adott filmet nem lehetett máshol bemutatni, csakis a mozikban. A stúdiók viszont valószínűleg le akarják majd faragni ezt a számot és streamingre előbb ki akarják adni a filmeket.
Egyelőre a láncok igyekeznek határozottan fellépni: a második legnagyobb szereplő a Cineworld is jelezte, hogy az AMC-hez hasonlóan ők is bojkottba fognak, ha az egyik stúdió idő nap előtt streamingre küldi a mozifilmjeit. Kérdés mit tesznek ezek a társaságok, ha az összes stúdió hasonló lépésre szánja el magát?
Bár a jövőt nehéz megjósolni jelenleg a következő forgatókönyv kifejezetten valószínű: a nagy filmgyártók a járvány után az alkotásaik egy részét – főleg a kis és közepes költségvetésű darabokat – nem fogják moziba küldeni, helyette ezeket csak a videotárakban teszik közzé.
A filmszínházakban a szerényebb büdzséjű filmek iránti érdeklődés egyébként is visszaesett már a járvány előtt is.
Ezt a trendet a mostani válság csak felerősítheti. A moziknak viszont igy is megmaradnak a nagy látványfilmek. Az aktuális képregényfilm, az új Avatar, a Harry Potter soron következő spin-offja vagy a legújabb Star Wars minden bizonnyal továbbra is a nagyvásznon fog debütálni. Viszont a streaminges megjelenésre valószínűleg kevesebbet kell majd várni a jövőben.
Nem ez lenne az első eset egyébként, hogy a mozik elesnek néhány produkciótól. Régen, amikor még nem volt TV a világon, a rajzfilm-sorozatok és a híradók is a mozikban futottak. De a televízió-készülékek megjelenése után ezeket már nem volt értelme nagyvászonra küldeni. Hasonló történhet a jövőben a hollywoodi stúdióknál készülő kisebb filmekkel is.