Késik a megrendelt bútor? Ez áll a háttérben

Elemzések2021. feb. 18.Kovács Dániel

Több hónapos csúszás, hiánycikkek, kamugyanús kifogások – a bútorpiacon is nyomot hagyott a tavalyi pandémiás év. Az online bútoráruházakban könnyű belefutni olyan termékekbe, amelyek ugyan előre ki lettek fizetve, hónapok óta hiába várja a megrendelő. Utánajártunk, a koronavírus a bútoripar globális szállítási láncait is érintette, amit még az olyan gigacégek is megéreztek, mint az IKEA, de azoknál is okozott fennakadást, akik kizárólag magyarországi gyártókkal dolgoztatnak.

- November elején rendeltem étkezőasztalt egy online bútorboltból – mutatja a rendelést visszaigazoló e-mailt Rácz Tímea. Szerette volna, ha a rendelés karácsonyra megérkezik, és úgy tűnt, ennek nem is lesz akadálya. A webáruház ugyanis azt ígérte, két hét alatt teljesítik a szállítást. Ám tizennégy nap múlva sehol sem volt a beígért bútor, végül így telt el az egész november.

- December elején e-mailben érdeklődtem, hogy miért késik a rendelésem, amire gyorsan érkezett is válasz:

Tájékoztatjuk, hogy megrendelt terméke megérkezett a központi raktárba. Várhatóan 2-4 napon belül átadjuk a futárszolgálatnak, amikor is ismételt státusz üzenetet fogunk küldeni

mondja a növekedés.hu-nak Tímea, hozzátéve, ebből sem lett semmi, teltek a hetek, de a bútor csak nem akart megérkezni. Végül karácsony előtt még egyszer rákérdezett, a korábbi levélváltásra hivatkozva, mégis mikor fogják a rendelését kiszállítani. Az ügyfélszolgálatos erre azt írta, azóta küldtek egy másik értesítést is, amelyben leírták, „Raktárunk visszajelzése alapján a megrendelésben szereplő termékből, vagy a megrendelt termékek valamelyikéből átmeneti készlethiány merült fel. A terméket/termékeket megrendeltük a beszállítótól és várhatóan 2-4 héten belül megérkezik”. Cserébe felajánlották, hogy egy űrlap kitöltésével bármikor elállhat a rendeléstől és visszakapja a befizetett pénzt.

Ezt azonban nem akarta igénybe venni, mivel az asztalt elég jó áron kínálta a kereskedés, még szállítással együtt is olcsóbb lett volna, mint a bútoráruházak készleten lévő termékei, így tovább várt, egészen január végéig, amikor végleg feladta, és visszakérte az összeget.

Áruhiány mindenhol

Érdekesség, hogy az említett konyhaasztalt a webshop eközben folyamatosan kínálta, sőt akciót is hirdetett rá, a weboldalon semmi nyoma nem volt annak, hogy a termékből éppen készlethiány van. Noha a tájékoztatás terén lehetett volna korrektebb a webshop, az áruhiány érthető, főleg annak tükrében, hogy az érintett kereskedés külföldi beszállítókkal dolgoztat. A járványhelyzet ugyanis a bútoripar ellátási láncait is megtépázta tavaly. Tavasszal az otthoni munkára váltók jelentősen megpörgették az online rendeléseket. Egyik napról a másikra akarták megteremteni a home office feltételeit, ezért gyorsan hiánycikk lett az irodabútor.

Az IKEA például a járványhelyzet dacára több mint nyolc százalékos bővüléssel zárta a 2019-2020-as pénzügyi évét, ami kilencvennyolc milliárd forintos bevételt jelent csak Magyarországon – árulták el a cég regionális vezetői egy januári sajtóbeszélgetésen. Kiderült, hogy bár a forgalom nőtt az áruházakban is, igazán nagyot a pandémiás helyzetben felerősödő online rendelések növekedtek, végül összességében kétszázhat százalékkal nagyobb bevételt produkáltak, mint 2019-ben. A megnövekedett kereslettel azonban nem bírt az IKEA, és dacára annak, hogy az áruházak bemutatótermeiben ebből nem sok minden látszott, gyakran alakult ki áruhiány, miközben az ügyfélszolgálat is belassult a megnövekedett megkeresések miatt.

Federica Barbesa regionális értékesítési vezető arra is rámutatott, hogy a megnövekedett nyomás nem csak a cég kiskereskedelmi részében, hanem az egész ellátási láncban jelentkezett. A járvány az árucikkek gyártását, illetve üzletekben való elérhetőségét is érinti, és nagy erőkkel dolgoznak a megoldáson – tette hozzá, például a következő három évben mintegy huszonegy milliárd forintos beruházás keretében alakítanak ki három új átvételi pontot Közép-, Délnyugat- és Kelet-Magyarországon, hogy reagáljanak az egyre gyakoribb online vásárlásokra.

Leálltak a gyártók is

Megkerestük az RS Bútor-t, hogy megtudjuk, az áruház mennyire érezte meg az alapanyaghiányt. Lapunknak elmondták, hogy a gyártóik közül többen nem tudták elkészíteni a megrendelt bútorokat mivel hozzájuk sem érkeztek meg a munkához nélkülözhetetlen bútorlapok. Ennek egyik oka az volt, hogy ha valamelyik bútorlapgyárban megfertőződött egy dolgozó, akkor nem ritkán számos munkást kellett egyszerre karanténba küldeni, emiatt pedig akadozni kezdett a szállítás.

Úgy látják, idén már elkezdett minden visszatérni a normális kerékvágásba, de tavaly a járványhelyzet annak dacára is fennakadásokat okozott, hogy az RS Bútor kilencven százalékban magyar gyártókkal dolgozik együtt, mivel a leállást a hazai faipar is megsínylette.

Az elmúlt öt év átlagában Magyarország éves fakitermelése nettó 6,3 millió köbméter, ebből mintegy hárommillió az iparilag felhasználható faanyag – derül ki a FATÁJ Covid-összefoglalójából. A faipari szaklap rámutatott, hogy bár több, jórészt külföldi tulajdonban lévő nagyüzem működik nálunk, például a szombathelyi Falco, a mohácsi Kronospan-Mofa vagy a vásárosnaményi Swiss Krono, nagy részben Nyugat-európai exportra gyártanak, így a magyar fapiac óriási függőségnek van kitéve. Amikor tavasszal beütött a baj, a koronavírussal leginkább fertőzött olasz piac szinte teljesen bezárult, ami valamennyi nyárfatermékre hatással volt. Sem hengeres fában, sem feldolgozva nem indultak vasúti vagonok és közúton kamionok az észak-olaszországi - iparilag fejlett - régióba. Így-mivel az erdőgazdálkodók nehezen tudták elhelyezni a megtermelt faanyagot, inkább leálltak a kitermeléssel.