Komoly gondok vannak az ellátási láncokkal - Magyarország is érintett lehet

Elemzések2021. szept. 7.Harsányi Péter

A koronavírus és az ellátási láncok elhúzódó akadozása miatt a vártnál gyengébben teljesíthet a német gazdaság és autóipar. A német IFO intézet szerint a feldolgozóipar kilátásai érezhetően romlanak. A probléma globális szintű, mely a magyarországi autóiparba is begyűrűzhet. A jó hír, hogy az autók iránti kereslet erős, de a kínálati problémák elhúzódása esetén borulhatnak az autógyártók idei évi tervei.

Lassabb lehet a korábban gondoltnál a német gazdasági kilábalás a globális ellátási láncok akadozása és a koronavírus újabb hullámai miatt.

Németországban az IFO üzleti hangulatindex a vártnál nagyobb mértékben, 99,4 pontra esett vissza Augusztusban. A feldolgozóiparban érezhetően romlanak a kilátások.

IFO üzleti hangulatindex (IFO üzleti hangulatindex: fekete, várakozások: piros, jelenlegi állapot: kék vonal)

Forrás: Bloomberg, IFO

Európa legnagyobb gazdaságában továbbra is jelentős félvezetőhiány tapasztalható. A fémekből, a plasztik termékekből, de még a papírból is hiány van az IFO intézet elemzése alapján.

A német Bundesbank szerint emiatt a GDP növekedési pályát lefelé kell módosítani. Eddig 3,7 százalékos növekedést várt 2021-re a német jegybank.

Az IFO intézet becslései szerint azonban ezt a számot jelentősen csökkenteni kell, amennyiben súlyosbodnak a globális ellátási lánc problémái. A járványhelyzet szintén számottevő kockázatként van jelen.

Várakozások

Az IFO elmúlt hetekben készített felmérése alapján 3000 német vállalkozásból a döntő többség csupán a jövő évtől várja az ellátási láncok problémáinak oldódását. Emellett aggasztó, hogy az üzletek elkezdték áthárítani a fogyasztókra a magasabb beszerzési költségeket.

Autóipar

A globális félvezetőhiány miatt idén 7,1 millió járművel kevesebbet gyártanak világszerte az IHS Markit becslései alapján.

A chiphiányt súlyosbítja, hogy több ázsiai országban is alacsonyabb a koronavírus elleni átoltottság, ezáltal a járvány könnyebben tud terjedni, ami átmeneti gyárbezárásokhoz vezet.

Az IHS várakozásai alapján az idei második félévben kezdhet fokozatosan normalizálódni a helyzet, azonban csak 2022 második negyedévétől stabilizálódik a kínálat. Az ellátási láncok teljes helyreállása pedig 2022 második felére tolódhat.

A chiphiány következtében a Toyota szeptemberben 40 százalékkal csökkenti a termelését.

A Ford Motor például egy hétre leállította az F-150-es pickup-üzemét a Missouri állambeli Kansas City közelében, miután a malajziai koronavírus-járvány hatására hiány alakult ki a félvezető alkatrészekből.

Vagy például a Volkswagen Wolfsburg-i főüzeme az ellátás hiánya miatt a nyári szünet után csak korai műszakokban üzemel. A Wolfsburg-ban található üzem a világ legnagyobb autógyára és mintegy 60 000 embert foglalkoztat.

Emellett az Audi is ideiglenesen leállítja a gyártást és egy héttel meghosszabbítja nyári szünetet.

Magyarországi helyzet

A chiphiány a hazai autógyáraknak is gondot okozott az elmúlt időben, melyek a termelés és a műszakok csökkentésével reagáltak. A Suzuki és a Mercedes is leállította ideiglenesen a termelést.

A Magyar Gépjárműipari Egyesület korábbi várakozásai alapján az autógyárak az év hátralevő részében növelhetik a gyártási ütemet, ezáltal behozhatják a lemaradást és tarthatják az idei terveket.

A chiphiány elhúzódása ezeket a terveket ugyanakkor felülírhatja.

Jó hír ellenben, hogy a kereslet rendkívül erős az új autók iránt, ezért a kínálati nehézségek oldódása után ismét felpörgethetik a teljesítményt a gyárak.

Globális hatások

Az Egyesült Államokban a kiskereskedők készlet/értékesítés mutatója történelmi mélységekbe süllyedt, ami a készletek kimerülését jelzi.

Áprilisban, májusban és júniusban a készlet/értékesítés mutató 1,08-ra esett vissza, ami 1992 óta nem látott mélypont. A járvány előtt 1,5 körül állt a mutató.

Másképpen megfogalmazva a járvány előtt nagyságrendileg 45 napos működésre volt elegendő a készletállomány, ami most lecsökkent 33 napra.

További nehézségek

A globális konténerhiány az egekbe repítette a tengeri szállítási költségeket, miközben jelentős csúszásokat okoz. A helyzetet nehezíti, hogy nemrégiben Kína egyik legforgalmasabb kikötőjét átmenetileg bezárták, mert koronavírusos fertőzöttet találtak.

A másik oldalon, az Egyesült Államok kikötőiben pedig lassú ütemben halad a kipakolás a hajókból, mivel nincs elég munkaerő a kikötőkben.

Az USA-ban jelenleg hónapokat kell várni arra, hogy egy-egy termék megérkezzen. Már van olyan cégvezető, aki szerint „túl késő megmenteni a Karácsonyt”.

A Reuters felmérése alapján a játékoktól a számítógép alkatrészekig több hetes csúszásokat regisztrálnak az amerikai kereskedők. Az ünnepekhez közeledve egyre több vállalat figyelmeztet jelentős fennakadásokra.