Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Különös recesszió: visszaesett a randik száma Amerikában

Elemzések2024. szept. 20.Növekedés.hu

Évekkel a járvány után is tart az USA-ban a társadalmi élet visszaesése: kevesebbet találkoznak közvetlenül barátok, baráti társaságok, a munkaidő után kollégák, és még lehetne sorolni. Az ismerkedés is nehezebb így, egyre több a szingli, kevesebb a párkapcsolat, így a születésszám is visszaesett.

A Stanford Egyetem egy friss kutatása szerint, melyről a Bloomberg számol be, a járvánnyal járó lezárások és az oltások után évekkel sem állt helyre a személyes találkozásokkal járó társadalmi élet az Egyesült Államokban, ami nem csak az emberek életformájára van hatással, hanem gazdasági következményei is vannak.

13 millióval több szingli

Ez a párkapcsolatokra is kihat, mivel ha kevesebbet találkoznak az emberek, kevesebb lehetőség van az ismerkedésre. A felmérés szerint a járvány előtti helyzethez képest

bő 13 millióval nőtt a szinglik száma, ami igen tekintélyenek mondható a 335 milliós országban. A felmérés szerint 2023-ban sokkal több időt töltöttek az emberek egyedül, mint 4-5 évvel korábban, kevesebb a személyes találkozás vagy csoportos összejövetel, mint 4 évvel korábban, és nem zajlott visszapattanás 2021 óta, ahogy ez várható lett volna.

Az emberek rászoktak az otthonlétre, az ételrendelésre - a hagyományos éttermek forgalma tartósan és jelentősen visszaesett, de még a gyorséttermek, sőt, az éjszakai szórakozóhelyek is érzik a hatást. 

Demográfiai hatás

Az életforma változása, a kevesebb ismerkedés és párkapcsolat már jól mérhető demográfiai hatást is okozott. 2020 és 2023 között az 5 év alatti gyerekek száma majdnem 900 ezerrel, közel 5 százalékkal esett vissza.

Különösen aggasztó, hogy a szinglik aránya a fiataloknál, összességében a 40 év alattiaknál ugrott meg. Ők értelemszerűen sokkal többet jártak társaságba, szórakozóhelyekre, de erről a járványidőszak legjobb éveikben szoktatta le őket.

A harmadik otthon

A helyzetre jól rávilágít a Starbucks, az itthon is jól ismert kávézólánc, amely magát korábban "harmadik otthonnak" definiálta, a tényleges otthon és a munkahey után, ahol nem csak egy kávéra vagy szendvicsre ültek be, hanem egyúttal ott találkoztak ismerősök, baráti társaságok, és a cég nem bánta, ha így viszonylag sok időt töltöttek ott ugyanakkora fogyasztással, mintha valaki csak elvitelre rendel valamit.

Ezt úgy definiálták, hogy nem csak egy fizikai hely, ahol leülnek, hanem kialakul egy hangulat, egy kötődés a Starbucks-hoz, ami többnyire társas esemény, az emberek ott futnak össze egymással.

Most azonban ennek aránya visszaesik, egyre többen csak rendelnek applikációjukon, elviszik, amit rendeltek anélkül hogy valakihez egy szót szólnának. A Starbucks persze csak egy példa, korábban ezt a funkciót bárok, gyorsabb felszolgálású, de hagyományos éttermek töltötték be.

A társas programokkal töltött idő visszaesése számokban

Konkrét számok is mutatják a kedvezőtlen folyamatokat, a társadalmi izoláció növekedését: 2023-ban egy átlagos amerikai felnőtt heti 4 órát töltött társaságban szabadidős programmal, ami 2019-ben még 4,5 óra volt, bő 20 éve pedig még 5,5 óra.