Lesz szakadás a hazai e-kereskedelmi cégek között?
ElemzésekVajon ketté fog válni a céges érdekképviselet? – ez a kérdés foglalkoztatja most az ágazati vállalatokat. A téma egy tegnapi online, nyílt meetupon is előkerült. Válasz azonban továbbra sincsen.
Az e-kereskedelemben a január általában nem tartozik az izgalmasabb hónapok közé. Az idei viszont kivétel. Ugyanis pont a hetekben dől el, hogy az ágazatban mi lesz a céges érdekképviselet jövője. Ahogy azt korábban megírtuk: jelenleg Magyarországon az online értékesítésben érdekelt társaságoknak egyetlen nagy szövetsége van, az Ecommerce.
Múlt novemberben azonban kiderült, hogy pár nagy szereplő, köztük az Alza.hu, az Euronics és a GLS, nem egészen elégedettek a mostani felállással. Inkább belépnének egy új, formálódó egyesületbe, amely egyelőre még nevet se kapott.
Az Ecommerce a hír hallatán úgy döntött, hogy megpróbálják megakadályozni a szakadást és belevágnak a szövetségük átalakításába.
A reform folyamat egyik állomásához tegnap értek el. Azután, hogy az érintettekkel hetek óta folynak az egyeztetések, online formában egy nyílt meetupot tartottak, ahol az egyesületi tagok egy része a küszöbön álló változásokról most „élőben” is beszélhetett.
Több részletkérdést is egyeztettek a résztvevők. A közhasznú státusz elhagyása és az elnöki túlsúly lefaragása is szóba került. De a nagy kérdés, hogy a szakadást sikerül-e megakadályozni, még nem dőlt el.
Azok a cégek, akik ki akartak válni nem voltak jelen a csütörtöki megbeszélésen.
Viszont kiderült, hogy a reformfolyamatról szóló egyeztetésekből ők is kivették a részüket. A párbeszédre nyitottak.
Az is elhangzott, hogy az Ecommerce-nek ígyis úgyis meg kellett már újulnia. Az új szövetség indulásáról szóló hírek csak egyértelművé tették, hogy az átalakításokat nem lehet tovább halogatni. Hisz például problémát jelentett, hogy a tagok között ma már komolyak a méretbeli különbségek. Újabban a nagy árbevételű szereplők úgy érezték, hogy az Ecommerce-en belül nehezen jutnak szóhoz a sok kis cég mellett.
Románia példáján mindenesetre az látszik, hogy a szakadás káros is lehet.
A szomszédos országban két nagy érdekképviselet működik: külön egy a kis-közepes e-kereskedelmi cégeknek és külön egy a nagyvállalatoknak. Viszont így mindkét egyesület súlytalan. Érdekképviseleti kérdésekben nem tudnak érdemben fellépni, a hatékonyságukat pedig csak hátráltatja, hogy egymásra fújolnak.
Ezzel szemben Németországban ott van pozitív példának a helyi óriás szövetség a Händlerbund, ahol a 80 ezres tagság kezelése se jelent problémát. Mindezeket már Ormós Zoltán elnökségi tag az Ecommerce Reform Munkacsoportjának a nevében emelte ki a meetupon.
Hogy az Ecommerce tagsága egyben tud-e maradni valószínűleg január 29-én dől el. Ekkor fogják megszavazni az új alapszabályt.