Letaszították az iPhone gyártóját a trónról, másik cég a világ legnagyobbja

Elemzések2024. jan. 15.F. P.

Az elmúlt 10 évben ritkán fordult elő, hogy nem az Apple a világ legnagyobb vállalata. Most megint ez történt: a pénteki tőzsdei zárás óta a Microsofté a trón.

Két gigantikus vállalat vetélkedett a múlt pénteki tőzsdei kereskedésben a világ legnagyobb tőzsdei cége címért. A zárási árfolyamok szerint hosszú idő után először a Microsoft ért többet, mint az Apple. Külön érdekesség, hogy az egykor Bill Gates által sikerre vitt cég már az ezredfordulón is megszerezte ezt a címet, később azonban sok évre búcsúznia kellett tőle.

Kiérdemelte

Olyan hosszú ideig azonban talán egy cég sem állt az első helyen, mint az Apple, és persze nem lehetünk benne biztosak, hogy még nem szerzi vissza a helyét, hisz ez most a napi tőzsdei árfolyamoktól függ. Az iPhone gyártójának rendkívül hosszú uralma nem volt véletlen: az érintőképernyős telefonnal Steve Jobs, az Apple ma már nem élő egyik alapítója olyan zseniális alkotott, ami döntően meghatározza mára az emberiség életét.

Utóda a cég élén, Tim Cook pedig meg tudta oldani, hogy a termék megteremtése óta kiemelkedik a konkurensek telefonjaitól: vásárlói lényegesen magasabb árat hajlandók érte fizetni, így a társaság magas árréssel dolgozik, divatos hazai kifejezéssel extraprofitot ér el rajta. Miután az emberiség nem kis hányada esküszik az iPhone-ra, ez gigantikus árbevételt és nyereséget jelent, de a hűséges rajongók az Apple szolgáltatásait is lelkesen igénybe veszik, egyéb termékeit is megvásárolják.

Az első hely teljesen jogos volt, soha, senki nem tudott ekkora profitot termelni.

Kína hiú remény lett

Az, hogy most változik a sorrend, mind a két társaságnak köszönhető. Az Apple növekedése kifulladt, aminek talán legfontosabb oka az, hogy akárcsak a Tesla, az Apple is elhitte, hogy Kína lesz a végtelen növekedés piaca 1,4 milliárd gazdagodó emberrel. Ez azonban nem valósult meg: a gyors kínai fejlődés elakadt, mégpedig úgy, hogy az egy főre jutó GDP, és ezzel együtt a vásárlóerő a magyar szint 60 százaléka, az USA szintjének pedig mindössze 15-16 százaléka. 

Így a kínai vásárlóerő egy ideig nem nő tovább, de van egy másik akadály is: megjelent a helyi konkurencia, a Tesla esetében a BYD és más gyártók személyében, az Apple pedig a magára találó Huawei termékeivel kell, hogy megküzdjön. Máshol a világban az Apple-rajongók eltántoríthatatlanok: Kínában azonban az állam ebbe is beleszól. Saját alkalmazottai egy részénél tiltja újabban a használatát, így a vásárlók félnek, hogy ez akár ki is terjedhet, szélesebb kört is érinthet.

Fejőstehén lett

Mindazonáltal Kína nélkül is elvan az Apple, de nagyjából a kínai elakadással egyidőben jött el az idő, amikor a világpiac is telítődött: az eddigi vásárlók ugyanolyan lekesek, pár évente vesznek is új telefont, esetleg laptopot, a szolgáltatásokért folyamatosan fizetnek. A cég így remekül működik, jön a hatalmas pénz, de nincs már növekedés, nincs hová nőni egyelőre.

Az ilyen cégeket nevezi a tőzsdei szakzsargon fejőstehénnek: dől hozzájuk egyenletesen a pénz, amiből igen sokat juttatnak a részvényeseknek akár osztalék, akár sajátrészvény visszavásárlás formájában.

Az ilyen részvényének értékeltsége alacsonyabb, mint a növekvő vállalatoké, sőt, sokszor jól számítható a részvényesi juttatások alapján a reális szint, mint egy kötvénynél. Ha a részvényesek 6-7 százalékos hozamot várnak, olyan árat adnak érte, ami ennek 15-szöröse, azaz 15-ös lesz a P/E érték (részvényár osztva az egy részvényre jutó nyereséggel). Az Apple esetében most a mostani árfolyam mellett ez az érték 30, így van tere az árfolyamcsökkenésnek, ha tényleg úgy tekintik a befektetők, hogy kifulladt a cég növekedése.

AI-láz

A Microsoft esetében 37 körüli most a P/E érték, ami viszonylag nagy növekedést áraz a cég profitjában. Ennek fő oka, hogy a piacon tombol a mesterséges intelligencia láz, és az olyan cégeket, amelyek komolyan foglalkoznak ezzel, egyfajta csodavárás övezi. Ez szinte mindig így szokott lenni, ha valamilyen újítás megjelenik: az ezredfordulón tetőző "dotcom lufi" is egy ilyen túlzott lelkesedés volt az intenet megjelenésekor.

Harmadik virágkor

Az csak egy érdekesség, hogy akkor is épp a Microsoft volt a legnagyobb vállalat, hisz internetezésre alkalmas telefon még nem létezett, így csak számítógépen lehetett netezni, azok túlnyomó többségén a Microsoft Windows futott, és az internetes tartalmak kiépítéséhez rengeteg szerver kellett, melyekheiz ugyancsak a Microsoft szállította jórészt a szoftvert.

A cég második virágkorát a felhő alapú üzletággal érte el, és ebben a Google és az Amazon komoly versenytársai lettek, a legsikeresebb azonban a Microsoft lett. Ez eleve óriási nyereséget hozott, ami a legnagyobbak közé emelte újra a céget, most azonban

a mesterséges intelligencia fejlesztése által elérhető jövőbeni profit izgatja a befektetőket, ezért vásolják olyan áron is, ahol az egész társaság már többet ér, mint az Apple.

A két cég értéke nagyjából 2890 milliárd dollár környékén egyébként olyan magas, hogy a közelükben sincs senki.