Magyar kisfilmeken ámul a világ – a készítők a szakmában világhírűek, itthon alig ismertek

Elemzések2024. feb. 10.D.J.

Kezdünk belépni a filmipari köztudatba, aminek, ha minden az eddigi tempóban halad, hamarosan a gyümölcseit is learathatjuk majd - árulták el a növekedés.hu-nak a több mint 20 éves DIGIC-nél.

A francia forradalom képei bontakoznak ki: ámulatba ejtő képeken jelenik meg, ahogy az elnyomott tömegek nekimennek a király katonáinak, miközben titokzatos alakok segítik a forradalmárokat – az Assassin’s Creed Unity nevű videojátékhoz készült látványos videót csak a Youtube-on több mint 56 millióan látták már.

Videó-montázs a DIGIC alkotásaiból

Az alkotó egy budapesti csapat, a több mint 20 éves DIGIC, amely főleg videojáték átvezetők és előzetesek készítésére szakosodott. A boszorkánykonyhájukból már egy rakás olyan videó került ki, amelyre milliók kapták fel a fejüket.

A saját területükön világhírűek. A megrendelőik között ott sorakoznak a szakma nagyjai, legyen szó akár a Sony-ról a Microsoftról vagy épp az Ubisoft-ról.

A videóikban hol idegen-inváziók, a második világháború csatái, fantasztikus lények vagy épp rémisztő szörnyetegek tűnnek fel.

Mivel a műveiket sokszor a marketing-kampányokban használják fel a teher nem kicsi: a cél, hogy képeik meg tudják mozgatni a videojáték-kedvelő tömegek fantáziáját annyira, hogy utána a promózott játékot az emberek meg is vegyék.

A kezdetek

A céget a néhai Andy Vajna hollywoodi producer és Rabb Sándor Alex alapította 2002-ben. Andy 2002-ben tért vissza Magyarországra azzal a szándékkal, hogy lendületet adjon a magyar filmiparnak. Ennek érdekében itt keresett befektetési lehetőségeket.

Alex, akivel már ismerték egymást, hiszen korábban Amerikában együtt dolgoztak –javasolta Andy-nek a Black Hole Entertainment játékfejlesztő céget, akik ebben az időszakban egy stratégiai játékot fejlesztettek.

A játékhoz pedig egy figyelemfelkeltő nyitány is kapcsolódott. Ez volt az Armies of Exigo bevezető videója.

Ebből a cégből vált ki pár évvel később a DIGIC Pictures.

A kérdéses videó olyan nagy sikert ért el, hogy a 2003-as Siggraph fesztiválon is bemutatták.

Habár Andy és Alex eredeti célja az volt, hogy animációs játékfilmet gyártsanak, Alex az Exigo sikerét látva hamar meggyőzte Vajnát, hogy először a játékipar animációs összekötő filmjeire kell fókuszálni majd következhet az eredeti terv, az egész estés filmek készítése. 

Nem volt hatalmas büdzsé, de hajtott a lelkesedés, hogy elérjük a célunkat. Utólag visszanézve nagyon erős volt az amatőrizmus és a naivitás, de ha ez nem lett volna, akkor bele se vágtunk volna

– meséli a növekedés.hu-nak Zorkóczy István, aki egyebek mellett rendezőként is dolgozik a DIGIC-nél. Mint hozzátette: az elejétől fogva kaszkadőrökkel dolgoznak és 2009 óta van egy komoly fix kaszkadőr csapat, akiknek a DIGIC nagyon sokat köszönhet.

Az első évek kihívásokkal teliek voltak, kisebb projektek biztosították a stúdió megélhetését. Egy 2008-as projekt hozta el a forradalmi változást, amelynél a cég legendáriuma szerint Alex eltáncolta a jelenetet a megrendelőknek, hogy azok lássák mire gondol a DIGIC pontosan.

Ez volt a Ubisoft megbízásából készült Assassin’s Creed sorozat második része, amely az első munkák egyikeként kemény megmérettetésnek bizonyult Kovács Róbert, Head of CG, szerint "hiszen a kezdetekkor rengeteg ismeretlen problémával találkoztunk, melyekre nemcsak nálunk,

de az akkor még kibontakozóban lévő iparágban sem voltak bevett megoldások. Így sokszor komoly találékonyságra, rengeteg kitartásra volt szükségünk.

A fejlődés persze nem áll meg, és bár sok területen azóta már bevett módszerek és eszközök léteznek, továbbra is kihívást jelentő feladat tartani a lépést a versenytársakkal és a folyamatosan változó piaccal."

Előfordul, hogy több mint százan dolgoznak egy kisfilmen

Vannak olyan ügyfelek akik szabadabb kezet adnak és a DIGIC jobban részese a kreatív együttműködésnek, így a történetírástól kezdve a gyártáson át, mindent házon belül old meg, míg mások konkrét elképzeléssel érkeznek. 

Sokféle projektünk van, amik nem csak tartalmukban és hosszukban térnek el egymástól, hanem abban is, hogy mikor kapcsolódunk be a munkába. A projektek elején 5-10 fő “csak” a csapat és a legutolsó két hétben sem dolgozik rajta jelentősen nagyobb stáb.

Viszont a 7-8 hónapos gyártási idő csúcsidőszakában, amikor a legtöbb folyamat zajlik, hosszú hetekig akár több mint 100 fő is dolgozik párhuzamosan ugyanazon a filmen. Mindent összeadva gyakran több mint 4000 munkanapot fordítunk egy ~3 perces film elkészítésére.

– mondta el Mórocz András producer, akitől azt is megkérdeztük, hogy mennyit dob a büdzsén, ha egy videóban csata-jelenet is szerepel. Mint elárulta:

„A csatajelenet érdekes kérdés. Önmagában persze drága műfaj, de a [számítógépes animáció] sajátossága, hogy nem feltétlenül az költséges, amiről a laikus azt gondolja.

A kamera beállítások többszörös szorzót is tehetnek a tényleges gyártási költség elé, szemben az élőfilmmel, ahol fizikailag meg kell jelennie sok szereplőnek egy valódi csatajelenet felvételéhez.”

A DIGIC a Netflix egyik antológia-sorozatán is dolgozott: abban a részben, amelyet ők készítettek a „Love, Death & Robots"-hoz szovjet katonák a világháború alatt egy csapat démon ellen harcolnak.

Ahhoz, hogy az epizódban a digitális lovak kellően jól mutassanak, referenciának valódi lovakat használtak, akikre speciális mocap ruhát rögzítettek, hogy le tudják követni a mozgásukat.

Egy lovardában volt a forgatás, két napba telt kitelepíteni a felszerelést majd újabb két napba lebontani azt a forgatás végeztével.

A jövőbeli tervek kapcsán a cégnél elárulták:

„Az animációs tartalmak mennyisége robbanásszerűen nő, de ezzel arányosan jelenik meg a piacon egyre több versenytárs, és hát… elképesztően jó stúdiók vannak! 

A DIGIC reputációja példaértékű a videojáték-iparban, nekünk ezt a reputációt kell most felépíteni a filmiparban, ami nem kis feladat.

Eddig világbajnok 5 perces kisfilmeket készítettünk a játék cinematic-ok és cutscene-ek formájában, de most 90 perces nagyfilmeket tervezünk fejleszteni, tehát pár perces lehengerlő sztorik helyett egészestés történeteket elmesélni.

Ez újfajta kihívás, amihez új kompetenciákat kell fejleszteni, és új piacon kell helytállni. Erre jött létre a DIGIC Productions üzletágunk.

Jelenleg 6-7 filmes projektet fejlesztünk, és ez a portfólió rugalmasan változik, ami segít abban, hogy dinamikusan tudjunk reagálni a filmipari trendekre és a partneri igényekre. Ez azt jelenti, hogy nyitva hagyjuk annak a lehetőségét, hogy egyes projekteket felteszünk a polcra, másokat pedig beemelünk.

De nem csak eredeti történeteket fejlesztünk, hanem ismert franchise-oknak az adaptációin is dolgozunk, tehát azon, hogy  sikeres videójátékoknak vagy képregényeknek elkészíthessük az animációs film változatait.

A fejlesztésen felül pedig a másik fő feladat a finanszírozás megtalálása.

Nincs egyetlen séma, vagy bevált recept, amit követni lehetne. Minden filmipari szereplő más profilú, ennek megfelelően más projektet vagy történetet keres, ezért minden sztorit egyedi módon kell kezelnünk, és meg kell találnunk a hozzájuk illő finanszírozási modellt és partnereket.

Ezzel együtt jár, hogy jól működő sales-stratégiát kell fejleszteni minden projektünkhöz, hisz mindegyik egyedi és másképp kell és lehet eladni.

A cég ezen az új porondon is jól halad. Amióta a DIGIC “nagykorú lett”, legyártunk egy év alatt egy játékfilm hosszúságú mennyiséget animációból a DIGIC-től megszokott magas minőségben.

Megfelelő ütemben lépegetünk előre a partnereink megtalálásában, a fejlesztett projektjeink egymás után kapják az elismerő visszajelzéseket, és találnak együttműködőkre, támogatókra. Tehát a piaci jelenlétünk egyre intenzívebb, kezdünk belépni a filmipari köztudatba, aminek, ha minden az eddigi tempóban halad, hamarosan a gyümölcseit is learathatjuk majd.”