Már a hétköznapi életben is nagyon érződik az orosz gazdaság visszaesése
ElemzésekA hivatalos orosz kommunikáció ugyan nem beszélt komoly gondokról, az adatok azonban súlyos válságról tanúskodnak. A nyugati szankciók hatására az autóipar szinte teljesen leült, de gyógyszeripar és a szolgáltatások is komoly gondokkal küszködnek. Az infláció közelít a húsz százalékhoz, és optimista becslések szerint is 8-9 százalékos gazdasági visszaesésre lehet idén számítani, a recesszió jövőre is kitarthat.
A hivatalos orosz kommunikáció szerint a nyugati szankciók többet ártanak a bojkottáló országoknak mint Oroszországnak, ami több kétségtelül területen igaz, sőt, egy esetleges európai recesszió veszélyét épp az orosz gáz leállításának kockázata miatt árazzák sokan.
Ám a számok azt mutatják, hogy az orosz veszteségek igenis jelentősek. Az ország import és export forgalmának legkevesebb felét érintik a korlátozások, az idei infláció már eléri a 17 százalékot, és a legfrissebb elemzések a korábbi várakozásoknál kedvezőbbek, de súlyos recessziót ígérnek.Az orosz gazdaság a Nemzetközi Valutaalap becslése szerint idén legalább 8-9 százalékkal eshet vissza.Indultak ugyan programok a külföldről származó termékek helyettesítésére, de nem igazán sikeresek.
Számos olyan termékkör van, amelynek helyettesítése a szankciók miatt lehetetlen. Ez a helyzet például az autóiparban, ahol az import alkatrészek hiánya miatt szinte lehetetlen a külföldön gyártott autók karbantartása. Ezt pedig már a hétköznapi ember is érzékeli.Ugyanez igaz számos szolgáltatásra rengeteg különféle területen. Csak néhány példa a fodrászok például nem tudnak megfelelő minőségű hajfestékhez jutni, egyes, a fitnesz szolgáltatásban dolgozók vállalkozások pedig a csőd szélén állnak.
Mindennek az az oka, hogy az orosz gazdaság igen erőteljesen integrálódott a nemzetközi gazdaságba.
Mindezt a tőzsdei árfolyamok is jól mutatják: a háború előtt a 1500 pont feletti Moszkvai Tőzsdeindex (RTSI) 1100 pontra esett vissza, a rubel is bezuhant, de a rubelben adott gáz miatt sokat erősödött, igaz, nem érte el a háború előtti szintet. A dollár erősödése miatt pedig még rosszabbul fest a kép.
Az autógyárak küszködnek leginkább
Az európai és amerikai import elmaradása súlyos gondokat okoz azokon a területeken, ahol az orosz gyárak összeszerelő munkát végeznek.
Az autóalkatrészek 95 százaléka, a gyermekjátékok 92 százaléka, a cipők 87 százaléka, a telekommunikációs eszközök 86 százaléka, a parfümök, kozmetikumok, tisztítószerek 57 százaléka külföldről érkezett, így most nem nagyon van utánpótlásuk. A gyógyszerek 67 százaléka szintén importtermék volt tavaly, de az oroszországi gyártás alapanyagai is jórészt külföldről érkeztek.Az autóipar problémáit jól érzékelteti hogy a múlt hónapban teljesen összeomlottak az új autóeladások Oroszországban. A probléma nagyságát az 1998-as orosz gazdasági válsághoz hasonlítják.
Az év első öt hónapjában pedig mindössze 268 ezer autó készült Oroszországban, ami kevesebb, mint fele a tavalyinak. A teherautó és buszgyártás ennyire nem kitett a nyugati technológiának, de itt is 40, illetve 6,5 százalékos visszaesést regisztráltak májusban az egy évvel korábbi szinthez képest.
Mi lesz az olaj- és gázszállításokkal?
Bár az orosz olajexportot egyáltalán nem törték meg a szankciók, és azonnal új piacokat találtak Kínában és Indiában, sőt, a magas energiaárak hatalmas pluszbevételt hoznak a költségvetésnek, még az energiára adott diszkont ellenére is.
De tény, hogy az olaj- és gázbányászati eszközök működtetése elképzelhetetlen nyugati alkatrészek nélkül. De az orosz technológiai szektor nagy része is 10-15 éves lemaradással küszködik.Hogy mennyire rá van szorulva az orosz gazdaság a fejlett nyugati technológiára, jól mutatja, hogy az egyik fontos orosz gazdaságelemző-központ, a Valdaj Klub a legutóbbi publikációjában arról írnak a szerzők, hiba lenne lemondani a nyugati technológiáról és visszatérni a szovjet modellre.
Az elemzésben felhívják a figyelmet, hogy a szankciók miatt egyelőre nem tudni, hogyan fogják befejezni a cseppfolyósított földgázt gyártó Arktika LNG2 beruházást. A fémtermékek exporttilalma pedig azt eredményezte, hogy Szeversztálban és Magnitogorszkban 20-40 százalékkal csökkent a termelést, de a visszaesés mértéke elérheti akár 50 százalékot is a jövőben.