MÁR MINDEN HARMADIK EMBER A NETEN VÁSÁROL

Elemzések2018. máj. 7.Növekedés.hu

Hatalmas piaca van itthon az e-kereskedelemnek, és biztosra vehető, hogy ez a terület bővülni fog. Ma már minden harmadik fogyasztó vásárol a neten, tavaly 365 milliárd forintot költöttek el árucikkekre - tehát a szolgáltatásokat nem számítva. Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója és Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője számolt be a piac legújabb fejleményeiről.
 
Tavaly taroltak az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok  a magyar piacon: húsz százalékkal nőtt a forgalmuk, összehasonlításképp az uniós növekedési átlag ennél alacsonyabb, 14 százalékos volt. Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója a visegrádi államok e-kereskedelméről szóló konferenciáján kiemelte, hogy ma már három millióan vásárolnak árut az interneten, és bár a Posta közel 3000 fix ponttal rendelkezik országszerte,
a legtöbben, a vevők 85 százaléka ma is ragaszkodik az otthoni átvételhez és az átvételkori készpénzfizetéshez.
 
A legnagyobb forgalmat Húsvétkor, a Kínából átvett Szinglik Napján, az angolszász hagyományként átvett Black Friday alkalmával, illetve Karácsonykor bonyolítja a Posta, a megváltozott hazai vásárlási szokásokat jól jellemzi, hogy csak a Black Friday napja az éves internetes áruforgalom egyötödét teszi ki.
 
Tavaly egy fogyasztóra átlagosan 11 vásárlás jutott, mondta el a konferencián Madar Norbert, a GKI Digital Kft. üzletágvezetője. Kutatásaik szerint a piac további bővülésére lehet számítani, ami ez inkább az egy főre eső vásárlásokon látszódik majd, nem pedig a neten vásárlók ugrásszerű emelkedésén.
 
Kiemelte, hogy Magyarországon nagyon fontos, hogy a webáruházaknak legyen referenciaboltjuk is, ahová a vásárlók bemehetnek tájékozódni, az árut megnézni, és végül vásárolni. 
 
Az internetes vásárlás legfőbb adatait a GKI Digital Kft. felmérése alapján készített alábbi ábráin mutatjuk:
 
Az interneten vásárlók arányát nézve a legnagyobb Magyarország elmaradása a visegrádi államokhoz képest, az online súlya a kereskedelemben (4,3%), illetve az e-kereskedelem növekedési üteme (17,8%) viszont belesimul a V4-ek átlagába. 
A GKI Digital felmérése szerint
a vásárlók fele felsőfokú végzettségű, legnagyobb részük 50 év feletti, és túlnyomórészt a fővárosban, illetve megyeszékhelyen lakik.
A legtöbben műszaki cikkeket rendeltek tavaly, ennek a forgalma 73,3 milliárd forintot tett ki, ami 23 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
 
 
Madar Norbert előadásában kiemelte, hogy 2014-től nálunk is óriási a felfutás az e-kereskedelemben, és a vásárlók jelentős része már tapasztaltnak számít. A szakember szerint
a legjobban a személyre szabott ajánlatokkal és az ügyfelek jutalmazásával (például bónuszponokkal) lehet népszerűsíteni a termékeket, mert az ügyfelek megtartása a jövőben még fontosabbá válik.
 
Ezen kívül a kereskedőknek logisztikailag jól meg kell szervezniük, hogy a készleteiket gyorsan pótolják. Figyelembe kell venniük a generációk közötti különbségeket az ajánlatok elkészítésénél, és az offline vásárlási lehetőséget is biztosítaniuk kell.
 
Szabó Anna