Meglepő irányba alakul át a vállalatvezetés napjainkban - Könyvajánló
ElemzésekNapjainkban jelentős átalakulást figyelhetünk meg a vállalatvezetők irányítási módszereiben. A XXI. század sikeres menedzserei egyre inkább az emberközeli vezetés együttérzésen és pozitív pszichológiai megközelítésen alapuló metódusait helyezik előtérbe.
A digitális technológia és a közösségi média térhódításának köszönhetően a szigorú hierarchián alapuló vállalatvezetési döntéshozatal mára elavulttá vált.
Számos kutatás igazolja, hogy az érzelmek nem csupán a döntéseket befolyásolják nagyban, hanem egy cégen belül az emberek, a dolgozók motiválásában is kiemelt jelentőségűek.
Ezt a motivációt kell összhangba hozni a cég rendeltetésével, vagyis, hogy pontosan mit akar a cég elérni, milyen elvek szerint működik.
Egy rendeltetésen alapuló szervezet képes azt a gyorsaságot és spontaneitást megtartani, amit a folyton, szinte pillanatról-pillanatra változó piaci viszonyok diktálnak - olvasható az Emberközpontú vezetés című most megjelent kötetben (szerzők: Shudhansu Palsule és Michael Chavez). A rendeltetés megtalálása pedig egyértelműen változást von maga után és ennek szükségességét a szerzők szerint 4 faktor határozza meg:
- A komplexitás kihívása: egy olyan komplex világban élünk, ahol a linearitás megkérdőjeleződik, ahol a közösségi médiának köszönhetően a fogyasztók már nem csak passzív felhasználók, hanem aktív véleményformálókká váltak.
- A millenáris generáció: a munkaerő nagy arányát ma már egy olyan generáció teszi ki, akik nem bíznak az intézményekben; akik bárhonnan képesek dolgozni; akik olyan cégnél szeretnének dolgozni, ahol a vállalati értékek összhangban vannak a saját értékeikkel; és ahol a magánéletükben és a karrierjükben egyaránt ki tudnak teljesedni.
- A homályossággal/kétértelműséggel való küzdelem: napjainkban a vezetők egyik legfontosabb feladata, hogy segítsék az embereiket, hogy a környezetünk kevésbé egyértelmű jeleit is érzékeljék és azokra megfelelő gyorsasággal reagáljanak.
- Az alkalmazkodás szükségessége: a XX. században a világ megismerhetőnek és stabilnak látszott. A XXI. század bizonytalan világában azonban az alkalmazkodási képesség kulcsfontosságúvá vált.
De mi is tulajdonképpen a rendeltetés? A rendeltetés a szerzők „fordítása” szerint egy adott cég működésének és létezésének értelmét foglalja össze közérthető és történetmesélésre alkalmas formában, miközben az egyéni, dolgozói célokkal is egységben működve képes dinamizálni a vállalat működését.
A rendeltetés középpontjába természetesen a vásárlót/az ügyfelet kell állítani, amihez először is azt kell meghatározni, hogy kiket és miért szeretnénk szolgálni. A rendeltetés viszont csak akkor működik hatékonyan, ha azzal a szervezeten belül mindenki azonosulni tud, így fontos annak intézményesítése és megfelelő kommunikációja.
A könyv egyik fontos megállapítása, hogy
a rövid távú profitmaximalizálásra való törekvés egyre kevésbé vezet célra a XXI. században,
a szerzők pedig bíznak abban, hogy e kötettel sokakat inspirálnak arra, hogy csatlakozzanak az emberközelibb vezetés iránt elkötelezett vezetők csoportjához.
Sudhanshu Palsule díjnyertes oktató, előadó, tanácsadó és könyvszerző. Eredeti szakmája szerint fizikus, így kutatásaiban támaszkodik a kvantummechanika és a viselkedéstudományok tudományos megállapításaira, valamint beépíti a kognitív pszichológia és a neurológia legújabb tudományos eredményeit is. Fő kutatási területe a hatékony vállalatvezetés, illetve, hogy hogyan lehet hatékony szervezeteket létrehozni a 21. század folyamatosan változó és összetett világában.
Michael Chavez 2016 óta a Duke Corporate Education ügyvezető igazgatója. Ezt megelőzően 5 évig dolgozott egy sikeres start-up cég vezetői csapatában szolgáltatásokért és marketingért felelős alelnökként. A start-up cég előtt a Coca Cola cégnél senior oktatási tanácsadóként a vezetők hatékonyságának fejlesztésén, valamint a stratégiai tervezési folyamat vezetőjeként is dolgozott.