Mi történik, ha tényleg bomba van egy gépen?
ElemzésekAz elmúlt napokban több esetben kellett riasztani a hazai légierő Gripenjeit olyan repülőgépek miatt, amelyek a levegőből jelentettek bombariadót. De mi is történik pontosan egy repülőgépen, ha terrorfenyegetettség áll fenn a fedélzeten? És mennyi ideje van a Gripeneknek a beavatkozásra?
Ha egy bevásárlóközpontban, moziban, koncerten bombariadót jelentenek be, nagyjából mindenki (úgy a helyszínen tartózkodók, mint a hivatalos szervek) tisztában van a szokásos protokollal. Az érintett terület kiürítése és az emberek biztonsága helyezése után a szakemberek átvizsgálják a területet, majd a tűzszerészek veszik át a kezdeményezést, akik hatástalanítják és elszállítják a robbanószerkezetet – feltéve, ha van egyáltalán, és nem csak üres fenyegetőzés volt a riadó.
Merőben más a helyzet egy levegőben lévő gépen, ahol értelemszerűen nem lehet sem evakuálni, sem szakembert riasztani a helyszínre.
Az utóbbi időben nagyon sokszor riasztották a Gripeneket légi fenyegetettség vagy ismeretlen repülő miatt.
Hogyan működik a gyakorlatban egy riasztás?
A Magyar Honvédség JAS 39 Gripenjeiből egy pár az év minden napján, a nap 24 órájában áll készenlétben a kecskeméti bázison, hogy haladéktalanul a levegőbe tudjon emelkedni szükség esetén.
Évente több tucat alkalommal kapnak riasztást, ezeknek gyakorlatilag mindegyike polgári repülőgép - rossz rádiós frekvenciahasználatból fakadó - azonosításhiánya az oka.
A mostani esetekben az orosz-ukrán háború miatt pedig a NATO is érezhetően feszültebben reagált a szituációra.
A Gripen-pilóták és a műszaki személyzet huszonnégy órás szolgálatot látnak el.
A kecskeméti bázison 15 perces készenlétben áll a csapat, azaz a riasztástól a levegőbe emelkedésig maximum ennyi idő telhet el. Attól függően, hogy milyen jellegű a fenyegetettség szintje, ezt az időt akár pár percre is le lehet csökkenteni.
A jelzés beérkezésekor a műszakiak azonnal a gépeket kezdik előkészíteni, a pilóták pedig felveszik speciális öltözéküket.
Ekkor még nem tudják a bevetés irányát, a pontos információkat és koordinátákat gyakorlatilag csak a felszálláskor ismertetik velük.
A megadott légtérhelyszínre érkezve az esetek többségében a pilótáknak nincs tennivalójuk: a riasztások elsöprő többsége a rossz rádiófrekvencia-használat miatti azonosítás elmulasztásából ered, a polgári gépek pilótái azonban ezt a hibát hamar korrigálják, így a Gripenek gyors ellenőrzés után vissza is térhetnek a bázisra.
Más a helyzet, ha vészhelyzet vagy bombariadóról van szó. Miután az elmúlt napokban egyik esetben sem merült fel konkrét bizonyíték arra, hogy valóban van robbanószerkezet a fedélzeten, a Gripenek a szokásos protokollt alkalmazták: kikísérték a magyar légtérből a kérdéses gépeket, sőt, az egyik esetben addig járőröztek a határ mentén, amíg az újra le nem szállt.
Mi történik, ha bomba van egy polgári gépen?
Ami a polgári, bombarobbantással fenyegetett gépet illeti, annak fedélzetén korántsem ennyire higgadt a helyzet.
Bár a személyzetet éppen arra képzik ki, hogy minden erejükkel megőrizzék a nyugalmukat, és ezt a kiegyensúlyozottságot közvetítsék az utasok felé is, kevés rosszabb hely létezik egy olyan repülőgép fedélzetén, ahol veszélyhelyzetet hirdetnek ki.
A gép sorsáról a repülés ideje alatt pillanatában egyetlen ember, a kapitány dönthet.
Egyedül ő van a bombariadó helyszínén, ő tudja mérlegelni, hogy mennyire súlyos a fenyegetettség, ő hozhat döntést arról, hogy folytatja-e az utat, vagy leszáll.
Kivételt képez ez alól a bombariadó, akkor ugyanis teljesen egyértelmű, hogy a gépet minél hamarabb egy repülőtér irányába kell fordítani, hiszen az utasok és a személyzet biztonságánál semmi sem lehet fontosabb.
Elméletileg azt is a pilóta dönti el, melyik repülőteret választja a kényszerleszállás helyszínéül, vannak azonban esetek (az orosz-ukrán háború okozta biztonsági fenyegetettség éppen ilyen), amikor alkalmazkodnia kell a földi irányítás által kijelölt vészhelyzet-megoldáshoz.
A földet érés pillanatában aztán a kapitány elveszti teljhatalmát, onnantól kezdve az adott repülőtér ad ki minden utasítást.
Ezeket a szabályokat már a nemzetközi polgári repülést szabályozó Chicagói Egyezmény pontosan és precízen írta le, a világon mindenhol érvényes protokollt pedig az ENSZ polgári repülési szervezete, az ICAO dolgozta ki.
Sokakban felmerül a kérdés, lelőhet-e egy katonai gép egy polgárit abban az esetben, ha kiderül, hogy annak felrobbanása vagy lezuhanása az utasokén kívül további életeket követel majd a géptest becsapódásának helyszínén.
Többször felbukkan a kérdés jogi aspektusból is, a német Szövetségi Alkotmánybíróság például a légi biztonsági törvény kapcsán elvetette ennek lehetőségét az utasok élethez és emberi méltósághoz való joga miatt.
Pedig a kérdés nagyon is jogos: 1989. december 21-én a Pan Am társaság Londonból New Yorkba tartó járatán bomba robbant.
A gép a skóciai Lockerbie településre zuhant, a fedélzeten lévő 259 ember, valamint tizenegy helyi lakos életét vesztette.
A 2001. szeptember 11-i terrortámadás aztán azt is bebizonyította, hogy egy polgári légijárművet is lehet katonai hatású fegyverként használni. Mindezek ellenére az, hogy terrorfenyegetettség miatt a légvédelem tüzet nyitott volna egy polgári repülőre, aminek fedélzeten civilek is tartózkodnak, soha nem fordult még elő.
Fotó: aeroprints.com