Mi történt a MediaMarkt forgalmával? Mutatjuk a számokat

Elemzések2023. aug. 31.D.J.

A válság megviseli a kiskereskedelmet. Az infláció szinte mindenütt megcsapolja a forgalmat.

Ha a magyar gazdaság épp szárnyal a kiskereskedelmi boltok száma akkor is csökken. Ennek megvannak a maga sajátos okai: a nagyobb üzletek rendszerint a kicsik kárára növekszenek. Az utóbbi időben különösen rosszul ment a ruhaboltoknak, a pékeknek, a henteseknek és a virágosoknak.

Lassan eljutunk oda, hogy kevesebb mint százezer kiskereskedelmi üzlet lesz Magyarországon. Pedig ez a szám 2005-ben még meghaladta a 150 ezret.

A válság miatt a boltok helyzete most különösen nehéz.

Kiskereskedelmi üzletek száma összesen

2005 2010 2015 2020 2022
157 609 143 034 133 217 115 622 107 364
Forrás: KSH

Mivel az infláció támadást intézett az emberek pénztárcája ellen a boltok forgalma szinte mindenütt visszaesett. Ahogy a KSH adatokból kiderül: júniusban a nem élelmiszer-kiskereskedelemben is 4,3 százalékos volt az esés a korábbi évhez képest, ha a forgalom volumenét nézzük.

A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumenváltozásához való hozzájárulás

Forrás: KSH

Kíváncsiak voltunk, hogy az elektronikus/műszaki cikkeket is áruló láncokat miként érinti a mostani krízis. Az érdeklődésünkre a MediaMarkt-nál elárulták: "az idei első felévben

a tavalyi év hasonló időszakához képest 3 százalékos árbevétel-csökkenés volt megfigyelhető. A volumen terén 9 százalékos volt a visszaesés a naptári év első hat hónapjában."

Az eMAG-nál is rákérdeztünk, hogy miként alakult az első félév a tavalyihoz képest. Adatokat nem tudtunk meg. A webáruháznál azt mondták: „a nyári forgalom a várakozásoknak megfelelően alakult”. Kiemelték, hogy

a külső kereskedőpartnerek termékeit kínáló „Marketplace” szerepe náluk egyre nő. A partnerek tavaly az eladások 49 százalékát, idén már 64 százalékot generáltak.

Az előző nyárhoz képest jelentősen nőtt a rendelések easyboxos átvételének aránya: a tavalyi nyár első felében a rendelések 31 százalékát vették át csomagautomatában, idén nyáron viszont már 48 százalékukat.

Ezzel párhuzamosan a bolti átvételek aránya az összes rendelésből 11 százalékról 5 százalékra csökkent a legforróbb hónapok során.

Korábban, amikor az év első hónapjairól kérdeztük a webáruházat úgy nyilatkoztak: az értékesítés volumene az eMAG mint forgalmazó tekintetében visszaesett az előző év azonos időszakához képest.

Az Euronics-ot is megkerestük, ahol az első félév kapcsán azt mondták: végleges számok hiányában az év első hat hónapjáról nem tudnak helyzetértékelést adni. Ha az adatok befutnak cikkünket frissíteni fogjuk.

Az élelmiszer-kereskedőknél vannak, akik rossz irányba indultak

Évtizedek óta nem látott infláció, csökkenő kereslet, növekvő adók jellemzik a hétköznapokat - Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke egy múlt heti sajtóeseményen az élelmiszer-kiskereskedelem idei helyzetét jellemezte így.

Azt külön kiemelte: nem szerencsés, hogy a mostani válságban néhány élelmiszer-kereskedő úgy igyekszik kibekkelni a nehéz időket, hogy szembe megy a korábbi ígéreteivel és a kínálatban visszaépíti a magyar termékek arányát. Hogy pontosan mely láncokról van szó, az nem hangzott el.