Mi történt a MediaMarkt forgalmával? Mutatjuk a számokat
ElemzésekA válság megviseli a kiskereskedelmet. Az infláció szinte mindenütt megcsapolja a forgalmat.
Ha a magyar gazdaság épp szárnyal a kiskereskedelmi boltok száma akkor is csökken. Ennek megvannak a maga sajátos okai: a nagyobb üzletek rendszerint a kicsik kárára növekszenek. Az utóbbi időben különösen rosszul ment a ruhaboltoknak, a pékeknek, a henteseknek és a virágosoknak.
Lassan eljutunk oda, hogy kevesebb mint százezer kiskereskedelmi üzlet lesz Magyarországon. Pedig ez a szám 2005-ben még meghaladta a 150 ezret.
A válság miatt a boltok helyzete most különösen nehéz.
Kiskereskedelmi üzletek száma összesen
2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2022 |
157 609 | 143 034 | 133 217 | 115 622 | 107 364 |
Forrás: KSH
Mivel az infláció támadást intézett az emberek pénztárcája ellen a boltok forgalma szinte mindenütt visszaesett. Ahogy a KSH adatokból kiderül: júniusban a nem élelmiszer-kiskereskedelemben is 4,3 százalékos volt az esés a korábbi évhez képest, ha a forgalom volumenét nézzük.
Forrás: KSH
Kíváncsiak voltunk, hogy az elektronikus/műszaki cikkeket is áruló láncokat miként érinti a mostani krízis. Az érdeklődésünkre a MediaMarkt-nál elárulták: "az idei első felévben
a tavalyi év hasonló időszakához képest 3 százalékos árbevétel-csökkenés volt megfigyelhető. A volumen terén 9 százalékos volt a visszaesés a naptári év első hat hónapjában."
Az eMAG-nál is rákérdeztünk, hogy miként alakult az első félév a tavalyihoz képest. Adatokat nem tudtunk meg. A webáruháznál azt mondták: „a nyári forgalom a várakozásoknak megfelelően alakult”. Kiemelték, hogy
a külső kereskedőpartnerek termékeit kínáló „Marketplace” szerepe náluk egyre nő. A partnerek tavaly az eladások 49 százalékát, idén már 64 százalékot generáltak.
Az előző nyárhoz képest jelentősen nőtt a rendelések easyboxos átvételének aránya: a tavalyi nyár első felében a rendelések 31 százalékát vették át csomagautomatában, idén nyáron viszont már 48 százalékukat.
Ezzel párhuzamosan a bolti átvételek aránya az összes rendelésből 11 százalékról 5 százalékra csökkent a legforróbb hónapok során.
Korábban, amikor az év első hónapjairól kérdeztük a webáruházat úgy nyilatkoztak: az értékesítés volumene az eMAG mint forgalmazó tekintetében visszaesett az előző év azonos időszakához képest.
Az Euronics-ot is megkerestük, ahol az első félév kapcsán azt mondták: végleges számok hiányában az év első hat hónapjáról nem tudnak helyzetértékelést adni. Ha az adatok befutnak cikkünket frissíteni fogjuk.
Az élelmiszer-kereskedőknél vannak, akik rossz irányba indultak
Évtizedek óta nem látott infláció, csökkenő kereslet, növekvő adók jellemzik a hétköznapokat - Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke egy múlt heti sajtóeseményen az élelmiszer-kiskereskedelem idei helyzetét jellemezte így.
Azt külön kiemelte: nem szerencsés, hogy a mostani válságban néhány élelmiszer-kereskedő úgy igyekszik kibekkelni a nehéz időket, hogy szembe megy a korábbi ígéreteivel és a kínálatban visszaépíti a magyar termékek arányát. Hogy pontosan mely láncokról van szó, az nem hangzott el.