Miért meghatározó az akkumulátoripar? - Fontos számokat mutatunk

Elemzések2023. nov. 24.Növekedés.hu

Tavaly a tiszta energetikai beruházások 91 százalékát Kína valósította meg globálisan - hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján.

A szakértők körbejárták az elektromosautó-ügy globális helyzetét.

A meghirdetett karbon semlegességnek - amelyet az EU 2030-ig el akar érni - egyik eleme az elektromobilitás-elektrifikálás. Stratégiai ágazat lett az akkumulátor összeszerelés, cella gyártás az USA-ban, Franciaországban, az EU-ban, de kisebb léptékű témaként a Volkswagen is zászlajára tűzte – mondta el Czirfusz Márton a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont társalapítója, az MKT Munkaügyi Szakosztály elnökségi tagja a „Munkahelyek az akkumulátoriparban” címmel szervezett online konferencián.

Kiemelte:

a Magyarországon kitűzött célok elérése esetén valóban „akkumulátor-nagyhatalommá” válhat az ország.

A globális „tiszta”energia beruházások alakulása:

 

2021

2022

Megújuló energetika

366,0 Mrd USD

495,0 Mrd USD

Elektromos transzport

273,0 Mrd USD

466,0 Mrd USD

Elektromos fűtés

52,7 Mrd USD

58,0 Mrd USD

Nukleáris energia

31,5 Mrd USD

33,0 Mrd USD

összesen

754,8 Mrd USD

1100,0 Mrd USD

Arra a kérdésre, hogy miképp alakul a munkaerőhelyzet, Czirfusz Márton elmondta: Magyarországon alapvetően munkaerőhiány van. 

Éltető Andrea, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, kutatócsoport-vezetője kiemelte: a munkanélküliek száma 2022-ben 180 ezer fő volt, ebből megközelítőleg 40 ezer fő munkavégzésre alkalmatlan. A külföldi munkaerő száma 2016-ban körülbelül 20 ezer, 2021-ben pedig már 75 ezer fő volt – ezek döntően EU országbeli munkavállalók.

Megfigyelhető globális szinten, hogy a koronavírus-járvány után a munkavállalók nem fogadják el a kevésbé kedvező munkahelyeket – tette hozzá. A robbanómotoros autógyártás eltolódása az elektromos autók felé várhatóan munkaerő felszabadulást fog eredményezni, de fennállhat annak az esélye, hogy lesznek olyan munkavállalók, akik nem lesznek nyitottak el az akkumulátoriparban megnyíló munkalehetőségek iránt.

A visegrádi országokban a külföldi tőke és az autóipar szerepe:

 

Magyarország

Lengyelország

Csehország

Szlovákia

Akku. gyártó kap. 2023 (GWh)

87

90

1,2

4

Összes tervezett 2030 (GWh)

250

115

15

10

Gyártott autó 2022

441 e

483 e

1224 e

1000 e

Autóipar a GDP %-ban

4

8

9

11

Külföldi cégek aránya a

a hozzáadott ért.%-ában

46,5

30,9

42,3

45,8

A magyarországi akkumulátor gyártás alakulása az évtized végéig és a foglalkoztatottak számának várható alakulása (ezek a gyárak 3 helyre koncentrálódnak: ÉNY Dunántúl, Budapest agglomeráció, Debrecen – Nyíregyháza): 

CATL (akku cella)

9000 fő

 

Samsung (SDI cella) 

7000 fő

 

SK On (akku cella) 

3000 fő

Sun woda (akku cella)

2000 fő

 

BMW (OEM) 

1500 fő

 

kisebbek

 

összesen

30 000 fő

Galgóczi Béla, az European Trade Union Institute vezető kutatója véleménye szerint egyébként "itthon elsősorban nem a munkahelyteremtés volt az elsődleges cél az akkumulátoripari beruházásokkal, hanem egyfajta klaszterhatás elérése, azaz ezáltal hosszú távon is itt tartanák a hazánkban megtelepedett autóipari bázist."

Kitért Kína szerepére is: 2022-ben a tiszta energetikai beruházások 91 százalékát Kína valósította meg globálisan, ennek a fele akkumulátorgyártás volt. 

A konferencia az alábbi videón megtekinthető: