Miért meghatározó az akkumulátoripar? - Fontos számokat mutatunk
ElemzésekTavaly a tiszta energetikai beruházások 91 százalékát Kína valósította meg globálisan - hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján.
A szakértők körbejárták az elektromosautó-ügy globális helyzetét.
A meghirdetett karbon semlegességnek - amelyet az EU 2030-ig el akar érni - egyik eleme az elektromobilitás-elektrifikálás. Stratégiai ágazat lett az akkumulátor összeszerelés, cella gyártás az USA-ban, Franciaországban, az EU-ban, de kisebb léptékű témaként a Volkswagen is zászlajára tűzte – mondta el Czirfusz Márton a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont társalapítója, az MKT Munkaügyi Szakosztály elnökségi tagja a „Munkahelyek az akkumulátoriparban” címmel szervezett online konferencián.
Kiemelte:
a Magyarországon kitűzött célok elérése esetén valóban „akkumulátor-nagyhatalommá” válhat az ország.
A globális „tiszta”energia beruházások alakulása:
2021 |
2022 |
|
Megújuló energetika |
366,0 Mrd USD |
495,0 Mrd USD |
Elektromos transzport |
273,0 Mrd USD |
466,0 Mrd USD |
Elektromos fűtés |
52,7 Mrd USD |
58,0 Mrd USD |
Nukleáris energia |
31,5 Mrd USD |
33,0 Mrd USD |
összesen |
754,8 Mrd USD |
1100,0 Mrd USD |
Arra a kérdésre, hogy miképp alakul a munkaerőhelyzet, Czirfusz Márton elmondta: Magyarországon alapvetően munkaerőhiány van.
Éltető Andrea, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, kutatócsoport-vezetője kiemelte: a munkanélküliek száma 2022-ben 180 ezer fő volt, ebből megközelítőleg 40 ezer fő munkavégzésre alkalmatlan. A külföldi munkaerő száma 2016-ban körülbelül 20 ezer, 2021-ben pedig már 75 ezer fő volt – ezek döntően EU országbeli munkavállalók.
Megfigyelhető globális szinten, hogy a koronavírus-járvány után a munkavállalók nem fogadják el a kevésbé kedvező munkahelyeket – tette hozzá. A robbanómotoros autógyártás eltolódása az elektromos autók felé várhatóan munkaerő felszabadulást fog eredményezni, de fennállhat annak az esélye, hogy lesznek olyan munkavállalók, akik nem lesznek nyitottak el az akkumulátoriparban megnyíló munkalehetőségek iránt.
A visegrádi országokban a külföldi tőke és az autóipar szerepe:
Magyarország |
Lengyelország |
Csehország |
Szlovákia |
|
Akku. gyártó kap. 2023 (GWh) |
87 |
90 |
1,2 |
4 |
Összes tervezett 2030 (GWh) |
250 |
115 |
15 |
10 |
Gyártott autó 2022 |
441 e |
483 e |
1224 e |
1000 e |
Autóipar a GDP %-ban |
4 |
8 |
9 |
11 |
Külföldi cégek aránya a a hozzáadott ért.%-ában |
46,5 |
30,9 |
42,3 |
45,8 |
A magyarországi akkumulátor gyártás alakulása az évtized végéig és a foglalkoztatottak számának várható alakulása (ezek a gyárak 3 helyre koncentrálódnak: ÉNY Dunántúl, Budapest agglomeráció, Debrecen – Nyíregyháza):
CATL (akku cella) |
9000 fő
|
Samsung (SDI cella) |
7000 fő
|
SK On (akku cella) |
3000 fő |
Sun woda (akku cella) |
2000 fő
|
BMW (OEM) |
1500 fő
|
kisebbek |
|
összesen |
30 000 fő |
Galgóczi Béla, az European Trade Union Institute vezető kutatója véleménye szerint egyébként "itthon elsősorban nem a munkahelyteremtés volt az elsődleges cél az akkumulátoripari beruházásokkal, hanem egyfajta klaszterhatás elérése, azaz ezáltal hosszú távon is itt tartanák a hazánkban megtelepedett autóipari bázist."
Kitért Kína szerepére is: 2022-ben a tiszta energetikai beruházások 91 százalékát Kína valósította meg globálisan, ennek a fele akkumulátorgyártás volt.
A konferencia az alábbi videón megtekinthető: