Térképre tettük az európai akkumulátor gyárakat, máris megdőlt néhány hazugság 

Elemzések2023. okt. 4.Kovács Dániel

A gazdag országok telepítik a csóró perifériára az akkumulátorgyárakat? Tényleg nálunk koncentrálódik majd az iparág összes szennyező üzeme, miközben mindenki más menekül előle? Térképen mutatjuk meg, hol vannak és hol lesznek Európában az elektromobilitáshoz nélkülözhetetlen üzemek, az eredmény megdöbbentő.

Mióta kiderült, hogy Debrecenben gyárat épít a kínai CATL, mégpedig akkora üzemet, amely egész Európában az egyik legnagyobb lesz, annyira zajos tiltakozás indult el, hogy a Növekedés.hu még annak is utánanézett, vajon a a konkurencia pénzeli és szítja az elégedetlenséget.

A hazai már meglévő és épülő akkumulátorgyárakról, illetve beszállítókról készült térképes összeállításunkat itt tekintheti meg.

A környezetért okkal aggódó hangok közé ugyanis számos álhír keveredett, a hazugságok hálójában pedig szinte lehetetlen objektíven megítélni, mit jelent majd a jövőben az iparág meghonosítása Magyarországon.

Mivel kis túlzással élve minden napra jut egy új gyárral kapcsolatos kormányzati bejelentés, nem csoda, ha sokan úgy érzik, a világ minden gyártókapacitása hozzánk költözik. De mi az igazság?

Megnéztük a Ratel Consulting által szerkesztett interaktív térképet, amelyen az amerikai tanácsadó cég az összes ismert működő, vagy tervezett akkumulátorgyárat feltünteti, amelyek lítium alapú technológiát alkalmaznak. A havonta frissített térképen érdekes dolgokat találtunk, ugyanis számos állítás első ránézésre megdől.

Dehogy tolják a perifériára a gyárakat

Bevett gyakorlat, legalább is a koronavírus járvány előtt az volt, hogy egyes gyárakat igyekeztek a centrumországoktól távolra telepíteni a humánerőforrás szerényebb költsége, vagy a periférián lazábbnak gondolt környezetvédelmi előírások miatt. Az akkumulátorgyárak kapcsán is gyorsan gyökeret vert az a nézet, hogy a gazdag országok akarata az, hogy nálunk, a periférián létesüljenek ezek a környezetszennyezőnek mondott üzemek. De nézzük, mit mond erről a Ratel Consulting térképe:


Jól látszik, hogy bár csakugyan előkelő helyen állunk az európai rangsorban, az semmiképp sem állja meg a helyét, hogy ezek a gyárak a perifériára vannak telepítve, Németország is tele van akkumulátorgyárakkal, régiós szomszédaink sem tiltakoztak ezek építése ellen.

Íme egy térkép Európáról és az Egyesült Államokról, az adatok magukért beszélnek, semmilyen gyártókapacitás nincs a perifériákra tolva, sőt jól látszik, hogy aki csak teheti, igyekszik a határain belül tartani ezeket a gyárakat:

 


Hallani olyan verziót is, hogy Kína már szabadulna a szennyező technológiáktól, ezért viszi külföldre az akkumulátorgyártást, már ahol hajlandóak befogadni ezeket a gyárakat.

Természetesen ez nem igaz, ahogy az alábbi térképen jól látszik, az ázsiai országban hemzsegnek a gyárak, több még kivitelezés, vagy tervezés alatt áll.

És végül közelítsünk rá Magyarországra, hiszen a kotrábbi térképekkel összevetve már nem is tűnik annyira extrémnek a helyzet. Persze ha a tervezett gyártókapacitást nézzük, akkor valóban elmondható, hogy akkumulátor-nagyhatalom leszünk, hiszen

a már megvalósult és a tervezett projektekkel együtt Németország mögött a második helyen állunk majd 2030-ra, de az Európában megvalósításra váró 50 óriásgyár közül 5 lesz csupán hazánkban, amely sokkal inkább az autóiparban betöltött előkelő szerepünknek köszönhető, mint amit a különböző elméletek sugallnak.