Miért olyan drágák a telefondíjak? Mi történik a szolgáltatások árával?
ElemzésekA magyar szolgáltatásinfláció a legmagasabb volt az idei év első hónapjaiban az Európai Unión belül.
A tavalyi évre jellemző őrült áremelkedési láz ugyan alább hagyott, a helyzet nem mindenütt rózsás. A szolgáltatásoknál például lassabban csillapodik az infláció. Nem helyi sajátosságról van szó: hasonlóak a trendek az Egyesült Államokban és az Európai Unió más tagállamaiban is.
Az egyik ok az lehet, hogy a szolgáltatások iránt megnőtt kereslet, ráadásul a szektor vállalatainak eleve magasabb a munkaintenzitása – írja az MNB legutóbbi Inflációs Jelentése, amelyből kiderül: a magyar szolgáltatásinfláció a legmagasabb volt 2024 első hónapjaiban az Európai Unióban,
amit részben egyes szektorok visszatekintő átárazása okozott. Sok cég ugyanis a korábbi inflációs adatokat utólag építi be az áraiba.
Májusban 9,7 százalék volt a piaci szolgáltatások éves áremelkedése, aminek harmada a telekommunikációs és banki szolgáltatások visszatekintő átárazásából eredt. Összehasonlításképpen 2017 és 2021 között az utóbbi tételek átlagos hozzájárulása az inflációhoz csupán -0,2 százalékpont volt. Mivel jó pár vállalat a tavalyi év átlagos inflációjához igazította a tavaszi áremeléseit, mindez most, amikor már máshol alábbhagyott az áremelkedés, jelentős inflációemelő hatással járt.
A piaci szolgáltatások inflációjának felbontása
Forrás: MNB Inflációs Jelentés
Több éves távlatban
Ha az ipari termékekhez mérjük őket, akkor akár csak nemzetközi szinten, nálunk is igaz, hogy azok áremelkedését a világjárvány alatt a szolgáltatások nem követték le rögtön. Az elmúlt 1-2 évben viszont fordult a kocka. Nálunk 2022 ősze hozta el a változást: addig az ipari termékek jobban drágultak.
A szolgáltatói szektor ugyanakkor 2023-ra elérte, majd meg is haladta az iparcikkek 2021 júniusától számított, összesített áremelkedését.
A visszatekintő átárazás hatásaitól eltekintve azonban a két csoport elmúlt három évben látott teljes áremelkedése közelítőleg megegyezik.
Az iparcikkek és a szolgáltatások összesített áremelkedése 2021. június óta
Forrás: MNB Inflációs Jelentés
Új csomagok, új árak
Idén a mobilpiacon újdonságot jelentett az előző évhez képest, hogy az inflációkövető díjkorrekció mértékét mindhárom nagy szolgáltató a KSH által számított fogyasztói árindexváltozás értékénél alacsonyabb szinten határozta meg.
A Vodafone 15,4%-kal, a Yettel 15,3%-kal, míg a Telekom 15%-kal emelte meg a havi előfizetési díjait 2024. március elejétől – derül ki egy NMHH elemzésből.
A díjkorrekció ezúttal mindhárom nagy szolgáltató esetében csak a korábbi, rövidesen lezárandó díjcsomagokra vonatkozott, az új díjcsomagkínálat kialakítása során nem ezt az általános, azonos mértékű tarifaemelést alkalmazták a szolgáltatók.
Egyes – a korábbiakhoz hasonló szolgáltatásokat nyújtó – díjcsomagok havi díjai lényegesen magasabb mértékben emelkedtek (akár 30-40%-kal is) a januári tarifákhoz képest, míg mások a díjkorrekció előtti, vagy annál alig magasabb tarifákkal, de olykor lényegesen bővebb tartalommal kerültek bevezetésre.
A piaci szolgáltatások és résztételeinek inflációja