Milyen eszközökkel lehet segíteni az infláció csökkenését?
ElemzésekKevesebb mint két hét alatt több mint 5 százalékkal szorította le a megfigyelt élelmiszerek árait a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online árfigyelő. Jelentős, több mint 20 százalékot meghaladó árcsökkenés volt tapasztalható például a fokhagyma, az alma és az újburgonya esetén, emellett közel 10 százalékkal csökkent az ára a pulykamellnek, tojásnak, egyes kenyérféléknek, valamint túrónak is.
Február végén írtunk elsőként arról, hogy több európai versenyhatóság is vizsgálja a gyanúsan magas élelmiszerárakat. Cikkünkben kiemeltük a Romániában, illetve Görögországban akkor már alkalmazott online árfigyelő rendszereket.
Jelentős inflációt kell megfékezni
Az infláció Magyarországon is igen jelentős, különösen az élelmiszer-áremelkedések döntöttek csúcsokat nem csak Magyarországon, de szerte Európában. Elemzpk és a jegybank is már korábban arra figyelmeztettek, hogy a kereskedők egyfajta „kockázati felárat” alkalmaztak.
Többek között ennek az ellensúlyozására már tavaly december végén már hallható volt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal beveti a nehéztüzérséget és januárban be is vetette.
A GVH január végén két gyorsított ágazati vizsgálatot is indított. Egyet a tejtermékek, egyet pedig a tartós élelmiszerek piacán.
Mindkét vizsgálat javaslatai között szerepelt a fogyasztói árak összehasonlíthatóságának erősítése, ami a gyakorlatban az online árfigyelő rendszer létrehozását jelentette.
Ezt Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke úgynevezett versenypártolási javaslat formájában kezdeményezte március végén. A nemzetközi (görög, román) tapasztalatok ugyanis rávilágítottak arra, hogy a növekvő ártranszparencia, a fogyasztói árak összehasonlíthatósága fokozza a versenyt, ami hosszú távon is mérséklő hatással lehet az árakra, illetve erősítheti a vásárlói tudatosságot.
Az online árfigyelő versenyezteti a kereskedőket
A GVH és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) közös munkacsoportot hozott létre. Közölték, hogy az online árfigyelő rendszer létrehozásának célja, hogy a lakosság számára elérhetővé váljon egy olyan adatbázis, mely lehetővé teszi a fogyasztói árak alakulásának átlátható módon történő összehasonlítását, valamint megakadályozza a túlárazást, egyúttal jelentősen fokozza a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban.
Az online árfigyelő kifejlesztése május közepén indult meg, és július elsején már élesedett is a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető rendszer. Az összes letöltések száma már az első héten elérte a 25 milliót.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke azt emelte ki az átláthatóság mellett a rendszer nagy hozadéka, hogy lényegében bevezették Magyarországon a napi árversenyt. A 62 termékcsoport árait hat kiskereskedelmi lánc, a Tesco, a Lidl, az Aldi, a Penny, a Spar és az Auchan esetében lehet összehasonlítani.
Csökkenni kezdtek az árak
Az első adatok egyértelműen azt támasztják alá, hogy az online árfigyelő működik. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium közlése szerint a 2023. július 1. és július 12. közötti időszakban rendszerbe kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 55 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai.
A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 5,4 százalékkal csökkentek, amelynek mintegy 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,5 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Jelentős, több mint 20 százalékot meghaladó árcsökkenés volt tapasztalható például a fokhagyma, az alma és az újburgonya esetén, emellett közel 10 százalékkal csökkent az ára a pulykamellnek, tojásnak, egyes kenyérféléknek, valamint túrónak is.
Mindemellett a GVH és a munkacsoport már dolgozik, az extrém rövid idő – mintegy két hónap – alatt kifejlesztett árfigyelő rendszer továbbfejlesztésén.
A jövőben – többek között – szabadon összeállítható és elmenthető bevásárlólista és kalkulátor is segíti majd a fogyasztókat, továbbá a felhasználói igényeknek megfelelően fejlesztik az okostelefonon történő megjelenítést, illetve a szolgálatás térképes funkcióját is. A fejlesztések célja, hogy segítsék a vásárlókat az árak összehasonlításában és a legjobb ajánlatok kiválasztásában.
A tejtermékek árai elindultak lefelé
Közben a GVH lezárta a tejtermékek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatát. A nemzeti versenyhatóság rámutatott, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen lassult a tejtermékek drágulása.
A KSH adatai szerint tavaly decemberben tejtermékek árai még közel 80%-kal haladták meg az egy évvel korábbi árakat.
Ez 2023 júniusára a tej esetében 26,7%-ra, a sajt esetében pedig 23,3%-ra mérséklődött éves összehasonlításban.
2023 júniusában a tejek és tejtermékek árai már a megelőző hónaphoz képest is csökkenésnek indultak: a tej 2,7%-kal, a sajt 2,3%-kal, a vaj és vajkrém 2,8%-kal lett olcsóbb az egy hónappal korábbi árakhoz képest.
Elemzők szerint az infláció mértéke már most 20 százalék alatt van. Az infláció csökkenését többek között az alacsony kereslet és a csökkenő reálbérek illetve a tavalyi magas bázis is lefelé viszi.