Most érdemes tankolni, rosszul járhat, aki az utolsó pillanatra hagyja
ElemzésekMost már biztos, jön a 40 forintos drágulás a benzinkutakon. Rekordmagas árak szerencsére így sem lesznek, ám a hazai fogyasztási szokásokat ismerve garantált, hogy az év utolsó napján kígyózni fognak a sorok a töltőállomásokon, ezért aki teheti, érdemes néhány nappal korábban megtankolni az autót. Utánajártunk annak is, milyen üzemanyagárakra lehet számítani az új esztendőben.
Noha valószínűleg sokan reménykedtek abban, hogy végül történik valami csoda, és január 1-én elmarad az üzemanyagárak nagymértékű emelkedése a kutakon. Mostanra viszont bizonyossá vált, hogy elmarad a deus ex machina, és az év első napján jóval mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk az autósoknak. A NAV oldalán megjelent legfrissebb jövedékiadó-módosítás alapján ugyanis most már biztos:
2024. január 1-től a benzin esetében 152,55 (ha a Brent 50 dollárnál olcsóbb, akkor 157,55), a gázolajnál pedig 142,9 (ha a Brent 50 dollárnál olcsóbb, akkor 152,9) forint lesz literenként az adó mértéke.
Az ok jól ismert, az Európai Unió előírása szerint a jövedéki adó minimum mértéke 359 euró/1000 liter az ólmozatlan benzin és 330 euró/1000 liter a gázolaj esetében, márpedig Magyarországon jelenleg ezek a számok jelentősen alacsonyabbak, hazánk kötelezettségszegési eljárást kockáztatna, ha nem hajtana végre emelést.
Ahogy arra többen is rámutattak, kisebb mértékű áremelkedés is elegendő lett volna. A kormány ugyanakkor mégis úgy határozott, hogy az eredetileg tervezett mértékben növeli a jövedéki adót. Ez abból ered, hogy amikor a nettó 32 forintos adóemelést meghatározták, akkor lényegesen gyengébb volt a forint az euróval szemben, így most egy 18-20 forintos emelés is bőven elegendő lenne ahhoz, hogy hazánk elkerülje az uniós eljárást. Legalább is addig, míg jól megy a sora nemzeti valutánknak, ám egy tavalyihoz hasonló mélyrepülés esetén gyorsan újra hozzá kellene nyúlni az adóhoz, azaz közvetve az üzemanyagárakhoz, ami aligha lenne szerencsés.
Ettől függetlenül pár hónapja még benne volt a levegőben, hogy a piaci körülményekre való tekintettel a kormányzat beéri egy szerényebb emeléssel, egyszerűen azért, mert ősszel még az egekben voltak az üzemanyagárak, sokan már azt pedzegették, hogy hamarosan jöhet az 1000 forintos literenkénti horror ár a kutakon. Csakhogy a trend megfordult, és a szeptember végi csúcshoz képest - ami a 95-ös benzin esetében 662 a dízel esetében pedig 686 forintos átlagárat jelentett,
hónapokon át tartó, szinte zavartalan áresés után elérte az 551, illetve 584-es átlagárat, azaz mindkét üzemanyagtípus esetében 100 forint feletti volt az esés. A benzinárról emellett az is elmondható, hogy az év során soha ennyire nem volt még közel a tavaly év végén kivezetett 480-as hatósági árhoz.
Biztosan roham lesz a kutakon
Öröm az ürömben, hogy ilyen tartós és jelentős áresés után érkezik a drágulás, viszont éppen emiatt biztosra vehető, hogy a kellemes tendenciához hozzászokott autósok tömegesen akarják majd kihasználni az utolsó perceket, hogy még a régi áron tankolhassanak, még akkor is, ha egyébként
nem lesz rekordmagas az üzemanyagár, az elmúlt év során bőven volt olyan időszak, amikor ennél többet kellett kifizetnünk a kutakon, és egy december végi teletankkal is legfeljebb 1-2 ezer forintot spórolhatunk.
- A köztudatban már egy ideje jelen van ez a tény, és az év végéhez közeledve egyre többször fog híradásokban jelentkezni, ami az eddigi tankolási szokásokat alapul véve azt jelenti, hogy az év utolsó napján rég nem látott tumultus lesz a kutakon - mondja a Növekedés.hu-nak Grád Ottó. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára éppen ezért mindenkinek azt javasolja, hogy
ne hagyják az utolsó pillanatokra a tankolást, hiszen valószínűleg azzal együtt is sorban állásra kell számítani, hogy a kutak igyekeznek felkészülni az év végi rohamra.
Nyugodtabb időszak jön
Grád Ottó hozzáteszi, rég nem volt már példa ilyen ugrásszerű árváltozásra, viszont úgy látja, a január 1-i sokkot követően nyugodtabb időszak következik.
- Jelenlegi információink alapján nem kell már újabb változásokra számítani az üzemanyagok adózása rendjében és mértékében, amely felhajthatná az árakat - mondja a MÁSZ főtitkára hozzátéve, innentől kezdve csak a klasszikus paraméterek fogják azt mozgatni, vagyis a kőolaj jegyzésára, a dollár-forint árfolyama, illetve a kereslet-kínálati viszonyok alakulása.
- Természetesen a piaci elemekben is vannak politikai kockázatok, a jemeni konfliktus eszkalálódása például hozott az év végén némi áremelkedést, ami a magyar kutak áraiban is visszaköszönt de
összességében most újra 80 dollár alatt van a Brent olaj hordónkénti ára, szóval a helyzet nem kritikus. És ahogy azt korábban megírtuk, a piacon nem nagyon érződött meg a Közel-Keleten zajló háború hatása,
noha emelkedett a kőolaj világpiaci ára, ez nem volt jelentős, ellenben a napokban lefelé vitte az árakat az a hír, hogy Angola kilép a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetéből (OPEC), arra hivatkozva, hogy a tagság nem szolgálja az ország érdekeit.