Nagy a baj a luxusórák körül – Meglepő problémával küzdenek a gyártók
ElemzésekNéhány vállalat túl sok órát készít – véli az egyik piaci szereplő a La Montre Hermès vezetője.
A pandémia jó pár iparágat forgatott fel fenekestül. Ebből a körből pedig a luxusórák piaca se maradt ki. A korlátozások miatt a felső tízezer tagjai egyre ritkábban tudnak nagyszabású eseményeken találkozni. Emiatt kevesebb értelme van drága estélyiket, luxusórákat vagy ékszereket venni. Elvégre a státusz szimbólumnak számító csecsebecséket nincs kinek megmutatni.
Emiatt a svájci óragyártók exportja tavaly 22 százalékkal esett vissza.
A krízist azonban nem minden gyártó érzi meg egyformán. A válság miatt a piac gyakorlatilag kettészakadt. Aki most drága órát vesz az főleg a jól csengő brandek felé fordult. A legismertebb márkák, úgy mint a Rolex, a Cartier vagy az Omega a mostani körülmények között is jól tartották magukat. A Hermès-nél például az óraeladások még nőttek is tavaly, igaz csak 2 százalékkal.
Közben rengeteg kis szereplőnél beszakadtak az értékesítések.
Nehéz, hogyha nem vagy a vezető öt piaci szereplő között
állapítja meg Laurent Dordet, a Hermès órákkal foglalkozó leánycégének, a La Montre Hermèsnek a vezetője. A szakember szerint az is probléma, hogy a válságra sok svájci óragyár rosszul reagált. Ahelyett, hogy leállították volna ideiglenesen a termelést, a helyzethez képest néhány vállalatnál túl sok árut gyártottak.
Dordet úgy véli: nem csak a pandémia miatt kéne átgondolni a cégek üzleti modelljét.
A svájci óragyártás ugyanis az utóbbi évtizedekben jelentősen nőtt. Az elmúlt negyven évben több mint 1 milliárd órát exportáltak a világba. Így előállt az a paradoxon, hogy egyrészt elvárás, hogy a svájci órák ritkaságok maradjanak. Másrészt a gyárakon egyre nőtt a nyomás, hogy kiszolgálják a növekvő keresletet és így minél több terméket készítsenek. Ez a jelenség persze lefelé tolja az árakat.
De azért az órák között is maradt egy kategória, amelyet szinte teljesen elkerült a válság.
A luxus kategória csúcsa, vagyis a legdrágább órák piaca most is jól áll. Csak hogy lássuk, hogy ezen a terepen milyen árakban kell gondolkodni: a Hermès-nek például van olyan „vekkere” amelynek átváltva az ára a 240 millió forintot is meghaladja. De ahogy korábban írtuk: létezik olyan luxusóra is, amely forintban mérve 10 milliárdnál is többet ér.
Abban hogy a válságból a luxusórák fellegvára, Svájc kikecmeregjen segíthet, ha a kereskedők nagyobb figyelmet szentelnek az online eladásokra. Általában a luxustermékekkel foglalkozó cégek idegenkednek a netes értékesítéstől. Ez különösen igaz az órásokra. Vannak, akik az online eladásokról most a járvány idején se akarnak hallani.
Az emberek nem akarnak a neten venni egy Pateket. Az órák drágák. Így elveszítjük a szépséget és a varázst
magyarázza a több mint 180 éves múltra visszatekintő Patek Philippe & Co. vezetője Thierry Stern. A Hermès-nél viszont azt mondják, hogy pont azért tudták felülmúlni sok versenytársukat, mert komoly hangsúlyt helyeztek az online boltjukra. Mások is hasonló utat választottak. Az egyik nagy svájci szereplő, az IWC például a szingapúri üzletének a virtuális mását is elkészítette. ITT bárki, aki szeretne körbenézhet a digitális üzletükben.