Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Néhány ezer forintért most bárhová elrepülhetünk - Nagyot estek a repjegyárak

Elemzések2020. aug. 25.Fellegi Tamás

Aki eddig nem jutott hozzá, hogy beutazza kontinensünket, most szinte ingyen megteheti, legalábbis ami a repülési részét illeti. Bőven vannak irányonként 3490 forintért, azaz 10 euróért jegyek szeptember-októberre Berlinbe, Nápolyba, sőt, Rómába mindössze 2990 forint a jegy irányonként. A francia fővárosba egy útra 4560 forint a legolcsóbb ár, Marseille esetében 5250 forint.

Fél év után

Immár fél éve tombol a koronavírus-járvány, tovább tart, mint bárki gondolta volna. Igaz, ezt pont mi magunk idézzük elő azzal, hogy késleltetni próbáltuk terjedését, a gazdaságot is igen fájdalmasan érintő lezárásokkal, kijárási korlátozásokkal. A virus itt van, együtt kell élnünk vele egyelőre, ami adott esetben lehetőségeket is jelenthet.

Például aki eddig nem jutott hozzá, hogy beutazza kontinensünket, most szinte ingyen megteheti, legalábbis ami a repülési részét illeti. A diszkont légitársaságok ugyanis igen olcsón adják a jegyeket (érthetően, hisz kevesen mernek elindulni a korlátozásoktól félve), de most közülük is kiemelkedik a Ryanair: Budapestről szinte minden városba irányonként 10-20 euró között kínálja a jegyet.

Hová, mennyiért?

Nézzük, hová is utazhatunk, különös figyelemmel a jelenleg még zöld zónába tartozó, tehát korlátozások nélküli övezetet illetően. Bőven vannak irányonként 3490 forintért, azaz 10 euróért jegyek szeptember-októberre Berlinbe, Nápolyba, sőt, Rómába mindössze 2990 forint a jegy irányonként. A francia fővárosba egy útra 4560 forint a legolcsóbb ár, Marseilles esetében 5250 forint.

Irányonként 7000 forintért lehet Máltára utazni egy kellemes utószezoni nyaralásra, Görögország viszont igen olcsó: Athénba és Rodosz szigetére ugyancsak 3490 forint az ár. A már most is sárga zónába tartozó spanyol és brit városok esetében többnyire 5-7000 forint közötti legolcsóbb árral találkoztunk, ugyanez jellemző a skandináv célpontokra.

Szigorítás

Mindez szép és a jó, a kérdés már csak az, hogy milyen korlátozásokkal, esetleg teszt-költségekkel kell szembenéznie annak, aki ebben az időszakban utazik.

A kormány jelzése szerint jelentős szigorítás várható, ugyanakkor a nyugat-európai országok jelentős részében nincs érvényben korlátozás és nem is tudni róla, hogy terveznék. Feltételezzük, hogy teljes tiltás nálunk sem lesz, mint a tavaszi időszakban, legfeljebb kötelező tesztelés, ennek hiányában az önkéntes karantén választása.

A tesztelés sok esetben nem olcsó mulatság, így amit a repülőjegyen nyerünk, azt ezen elbukjuk, így elsősorban akkor érdemes az utazásra vállalkozni, ha az otthoni két hetes karantén nem okoz különösebb gondot (például ha valaki még a tavaszi “forduló” óta otthon dolgozik).

Természetesen azt sem zárhatjuk ki, hogy néhány országra egyáltalán nem lesz korlátozás, későbbre vett jegyekkel pedig abban is lehet bízni, hogy az újabb korlátozások nem tartanak egy hónapnál tovább.

Opciós díj

Végül azt is meg lehet tenni, hogy opciós díjnak tekintjük az alacsony árat: oda-vissza 7000 forintot kifizetünk, és abban bízunk, hogy az adott országbeli utazásra az adott időpontban nem lesz semmilyen korlátozás.

Ilyen meggondolásból persze érdemes távolabbi időpontokat keresni, miután vélhetően cél lesz, hogy a lehető legrövidebb ideig tartsanak a korlátozások, hisz azok újabb gazdasági károkat okoznak.

Az igazi ingyen utazás

Érdekességképp még elmeséljük azt a különös esetet, amikor valóban teljesen ingyen lehetett utazni. Ez 2008-ban zajlott, amikor a Ryanair egyszerre több ország piacára lépett be (így hozzánk is), ezért marketing gyanánt meghirdetett több millió repülőjegyet 10, jól olvassuk: tíz forintért.

A társaság részéről nem feltétlenül volt okos ötlet, hisz megvehettünk szinte akárhány jegyet, mondván: valamelyik csak jó lesz időben. Ha száz jegyet vettünk, az is csak ezer forint volt, így a helyek gyorsan el is fogytak, a repülők pedig félig üresek voltak.

Az elhúzódás veszélyei

Nos, ilyen “ingyen ebéd” többször vélhetően nem lesz, a mostani lehetőség pedig meglehetősen szomorú okból adódik, csak remélni tudjuk, hogy ilyen ugyancsak nem lesz többször, azaz megszabadulunk a járványtól és mindenféle utazási korlátozástól.

Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy ne tartson sokáig ez a légitársaságokat tönkretevő helyzet, hisz ha nem élik túl, és nem lesz hatékony, sok szereplős piac, mint az elmúlt évtizedben, akkor jó időre nem hogy a szinte ingyenes, de még az olcsó repülésről is le kell mondanunk.