Örökös csúcsra emelkedik a hazai benzinár, de az EU-ban így is az egyik legalacsonyabb
ElemzésekA héten a 95-ös benzin átlagára 5 forinttal emelkedik, ezzel 454 forinton örökös csúcsot ér el, meghaladva a még 2012-ben elért korábbi legmagasabb szintet. Mi történik, és hogy áll az ár más európai országokban?
Alacsonyabb olajár mellett
Önmagában nem lenne drámai esemény, hogy 9 év után dönt csúcsot a benzinár, az azonban már meglepő, hogy ez úgy történik, hogy akkor az olajár 122 dollár volt, míg most 73-74 körül alakul. Azt persze tudjuk, hogy Európa legtöbb országában a benzinárnak csak viszonylag kis hányadát határozza meg az olajár az igen magas adótartalom miatt, az azonban
meglepő, hogy 40 százalékkal kisebb olajár mellett sikerült elérni a csúcsot.
Áralakító tényezők
A csúcsdöntés egyelőre nem jelentős: 3 forint a 95-ös benzin átlagárában, a gázolaj esetében pedig a 449 forintos ár megegyezik a 2012-es legmagasabb szinttel. Ugyanakkor megint csak érdekes tény, hogy mindez csak 15 hónappal azután történik, hogy az olajár elérte a járvány elején kialakult keresletzuhanás hatására a minimumát (a tőzsdei ár egyes kifutó lejáratokon negatív szinten is járt, a ténylegesen importált olajár 20-25 dollár körül érte el a mélypontot). Akkor jól lehetett látni, hogy mekkorák az egyéb tényezők a benzinárban, hisz az tényleg kis hányadot jelentett: 295 forint volt a benzinár.
Az árat alakító fő tényezők az olajár mellett a dollár/forint árfolyam, a finomítói marzs, és végül az adók. Nézzük meg, hogy alakultak ezek, és minek köszönhető, hogy dollárban feleakkora olajár mellett sikerült elérnünk a benzinárcsúcsot. Ami az árfolyamot illeti, ott már komoly eltérést láthatunk: 2012 elején 230 forint körül állt a dollár a forinthoz képest, most 305 forint. Az eltérés bő 30 százalék,
ami máris indokolja a különbség nagyobb részét, a 40-ből 30 százalékot.
Forintgyengülés, dollárerősödés
Mielőtt továbbmennénk, érdemes megnézni, hogy az árfolyamváltozáson belül mekkora a forint, és mekkora a dollár szerepe, ugyanis közismert, hogy a forint árfolyama leginkább az euróhoz képest alakul a piacon, hisz külkereskedelmünk döntő része euróban zajlik, és csak kisebb hányada dollárban vagy más devizában.
Az euró-forint árfolyam 2012 elején 300 körül volt, míg most 360, ami 20 százalékos forintgyengülést jelent, miközben a dollár euróhoz képesti árfolyama 1,30 volt, most 1,18, vagyis a dollár közel 10 százalékkal erősödött az euróhoz képest. Az árfolyamváltozás így nagyjából kétharmad részben a forint gyengüléséből, egyharmad részben a dollár erősödéséből származik.
Szerény adónövekedés
A fennmaradó 10 százalékos változást jórészt az adó emelkedése hozza össze, ami viszont 9 és fél év alatt nem mondható soknak, hisz így az állam bevétele ebből az adónemből csak 10 százalékkal növekedett, miközben az összesített infláció ennél jóval magasabb volt az adott időszakban, nem is beszélve a költségvetés kiadási és bevételi oldaláról, ami azóta a kétszeresére nőtt.
Az tény tehát, hogy most csúcsra került az ár, az olajárváltozás mellett főleg az árfolyamváltozásnák köszönhető. 9 év hosszú táv, azóta a legtöbb termék és szolgáltatás drágább lett, így ez a benzin esetében sem lenne gond. Amiért mégis nyomasztónak érzik az autósok a jelenséget, az, hogy a közelmúltban, bő egy éve még a mélyben volt az ár, aztán
gyorsan és sokat emelkedett (15 hónap alatt bő 50 százalékkal).
Csak 3 országban olcsóbb
Ami a nemzetközi olajárakat illeti: jó hír, mondhatni öröm az ürömben, hogy Európán belül, de különösen az EU-n belül még mindig a legolcsóbbak között van a hazai benzinár, ami pont annak köszönhető, hogy az adótartalom csak szerény mértékben nőtt hosszabb idő alatt. A hazai 454 forintos benzinár nagyjából 1,26 eurónak felel meg, az Unióban ennél alacsonyabb ár csak Bulgáriában (1,14 euró), Romániában (1,17 euró), Lengyelországban (1,23 euró) található, a szlovéniai és a litvániai átlagár gyakorlatilag megegyezik a hazaival.
Ahol kicsit, és ahol sokkal drágább
Kevéssel magasabb az ár Cipruson (1,30 euró), Ausztriában (1,31 euró), Csehországban (1,31 euró), Lettországban és Luxemburgban (1,33 euró) és Máltán (1,34 euró).
A többi EU-tagállamban lényegesen magasabb, 1,40 euró, azaz 500 forint fölötti ár van, közülük Spanyolország és Szlovákia 1,41 euróval, Horvátország 1.43, Észtország 1,44 euróval csak kevéssel haladja meg ezt a szintet. A többi országban jellemzően 1,50-1,75 euró közti az ár (540-630 forint), a legmagasabb pedig Hollandiában 1.91 euróval, ami közel 700 forint.
A szomszédok
Összességében így
csak 3 uniós országban olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk,
kettőben ugyanannyiba kerül, 21-ben pedig drágább. Ha a hét szomszédos országot nézzük: Ukrajnában és Romániában alacsonyabb az ár, Szlovéniában ugyanannyi, mint nálunk, a másik négy szomszédnál magasabb, közülük Horvátországban a legdrágább. Ezek alapján régiós, illetve uniós összevetésben nem lehet okunk panaszra.