Rossz adatok jöttek: Gyűlnek a felhők az autógyártók feje felett

Elemzések2019. júl. 19.Sz.A.

Közel 8 százalékkal csökkentek az autóeladások Európában júniusban, a legnagyobb gazdaságok mindegyikében folytatódik az eladások csökkenése, hazánkban is bő 5 százalékos a visszaesés. Mi áll a háttérben?

Júniusban 7,8 százalékkal estek vissza az új autóeladások az Európai Unióban júniusban az Európai Autógyártók (ACEA) legfrissebb adatai szerint. Az EU legnagyobb gazdaságaiban - a számunkra legfontosabb német piacon is - jelentős a csökkenés, és nem csak az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest, de az egész első félévet nézve is 3,7 százalékos mínuszban járnak az eladások.

A legnagyobb mértékű visszaesést Svédországban, Csehországban, Ausztriában és Franciaországban regisztálták, Németországban közel öt százalékos volt a csökkenés, nálunk pedig 5,4 százalékkal adtak el kevesebb autót, mint egy évvel ezelőtt, igaz, a januártól júniusig tartó időszakot együttesen nézve pozitív a mérleg.

Elemzők szerint az eladások csökkenésének trendje tovább folytatódik, a problémák ugyanis nem újkeletűek.

Az alapproblémák

A vámháború, az új környezetvédelmi szabályozások és a technológiai változások az autóipar teljes átalakulását eredményezik - olvasható a CNN elemzésében. Ez a hatás világszintű problémává nőtte ki magát, és a magas export- és autóipari kitettségünk miatt Magyarországot is jelentős mértékben érinti.

Szlovákiában már megkezdődtek a tömeges leépítések abban a szektorban, ami eddig az egyik legstabilabb volt.

Magyarország és Szlovákia az EU azon két tagja, ahol a feldolgozóiparon belül az autógyártás a legjelentősebb, így a nemzetközi helyzet igen nagy hatással bír. Hiába az adókedvezmények és a kedvező foglalkoztatás, a gyártók lépéskényszerbe kerülnek.

A német hatás

Az új szén-dioxid-kibocsátási előírások és a dízelbotrányok a gazdasági növekedés gyengülését eredményezik a német autóiparban. A Mercedes-Benz tulajdonában lévő Daimler második negyedéves vesztesége 1,6 milliárd euró a becslések szerint és a teherautó gyártás is nagy bajban van. Az új szabályozás, a visszahívások és a gyenge eladások együttesen okozzák a profit csökkenését.

A rivális BMW is hasonló problémákkal küzd. A világ legnagyobb autógyártójaként számon tartott Volkswagen nemzetközi autószállítmányai 2,8 százalékkal csökkentek az év első felében.

Mindhárom gyártóra hatással van Donald Trump Kínával folytatott vámháborúja, hiszen következményei vannak az európai autók adóztatására is.

„A kialakult feszültségek csökkentik a piaci potenciálunkat. Megpróbálunk mindent megtenni annak érdekében, hogy a kereskedelem ne váljon túlságosan helyivé, tekintve, hogy ez egy globális ipar.” – mondta Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója.

Az európai autógyártók további félelme az október végén esedékes Brexit körül kialakuló kereskedelmi káosz, ami az eddigi ellátási hálózat összeomlásához és az Európa és Nagy-Britannia közötti szállítmányozás vámkötelességéhez vezethet.

A kínai importpiac visszaesése

A legfrissebb kínai GDP adatok olyan lassulást mutatnak, amire 27 éve nem volt példa, és a változás az autóeladásokban nagyon is megmutatkozik.

A China's Geely nyilvánosságra hozott információi szerint az ország nettó bevétele körülbelül 40 százalékkal esett az év első elében. Júniusban az autógyártás egymagában 29 százalékos csökkenést produkált. A kínai autógyártók tapasztalták a legnagyobb veszteséget, de a nemzetközi autógyártókra is hatással van a kínai piac csökkenése, hiszen ez volt az egyik forrása a korábbi növekedésüknek.

A Ford 22 százalékkal kevesebb autót adott el Kínának az első negyedévben, mint korábban, a General Motors-nak pedig 12 százalékkal csökkentek az eladásai. 

Az alkatrészgyártók problémája

A technológiai fejlődés és az elektromos autók egyre nagyobb térhódítása hatalmas hatással van a hagyományos autógyártásra. Amellett, hogy az elektromos autók gyártásának versenyében nem csak a hagyományos autógyártók vesznek részt, a másik következmény, ami aggodalomra ad okot, hogy

egyes korábban gyártott alkatrészekre már nem lesz szükség, így ez leépítésekhez vezet a gyárakban. Ez a hatás érte el Szlovákiát, és ugyanez fenyegeti Magyarországot is.

A Ford összesen 12 000 munkahelyet szüntet meg, és 6 gyárat zár be Európában, beleértve az Egyesült Királyságban található motorgyárat is. A India's Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover 4 500 munkahelyet szüntet meg, a Honda szintén bezárja egy gyárát Angliában.