Szujó Zoltán - Michelisz Norbert vita: "Lejárt a gladiátorok kora az autósportban"
ElemzésekMennyire hiteles az autóipar zöld fordulata? Van jövője a Forma 1-nek? Tényleg környezetbarátnak tekinthető az elektromos autózás? Michelisz Norbert és Szujó Zoltán izgalmas beszélgetése a klímaváltozás és az autósport kapcsolatáról.
Vajon kiszorítják az elektromos autók a belső égésű társaikat? Van-e kitüntetett szerepe a klímaváltozás kérdéskörén belül az autósportnak? Miben más egy villanyautó verseny, mint egy hagyományos?
Ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre kereste a választ Szujó Zoltán műsorvezető, szakújságíró és Michelisz Norbert világbajnok autóversenyző a Klímapolitikai Intézet és a Reaktor Alapítvány Zöld Tusa környezetpolitikai vitasorozat második alkalmán.
Szujó Zoltán műsorvezető, szakújságíró és Michelisz Norbert világbajnok autóversenyző
Valóban zöldebb az elektromos hajtás?
Vajon tényleg fenntarthatóbb az e-mobilitás, mint a hagyományos közlekedés? Tényleg környezetbarát a villanyautó? -hangzott el a házigazdának, Litkei Máté Jánosnak a Klímapolitikai Intézet igazgatójának az első kérdése.
Most nagyon divatos lett a fenntarthatóságról beszélni, gyakorlatilag az összes világmárka - erre van is egy kifejezés: greenwash - zöldebbnek akarja láttatni saját magát
– fogalmazott Szujó Zoltán.
Épp ezért nagyon oda kell figyelni, hogy ne essünk abba a hibába, hogy bedőlünk a greenwash-nak - hangsúlyozta. Így van ez az autók esetében is, hiszen tudományosan bizonyítható, hogy bizonyos tömegűnél nagyobb gépjárműveket nem feltétlen éri meg villamosítani. Azonban mégis hasznos az a trend, hogy láthatóan divat lett az elektromos autó, mert a zsúfolt városok levegője tisztább, jobb lesz az elektromos autók által.
Én hiszek az elektromos hajtásban
– húzta alá Michelisz Norbert. Viszonylag korai szakaszában vagyunk az elektromos hajtás fejlődésének – mondta. Úgy véli ez a fejlődési ütem jelentősen fel fog gyorsulni, és ennek következményeként, szerinte öt év múlva sokkal kevésbé lesz kérdés, hogy az elektromos autó környezetbarátabb a belsőégésű társainál.
A fenntarthatóság zálogának az elektromos meghajtás mellett az autómegosztó rendszerek terjedését látja, tehát, hogy egyre kevesebb ember fog magántulajdonú autót fenntartani.
Szujó Zoltán szerint ebben a kérdésben jelentős különbség van a generációk között. Az emberben élő birtoklási vágy az idősebb generációkban jobban él a saját autó vonatkozásában, hiszen ők úgy nőttek fel, hogy a saját autó tette lehetővé számukra a mobilitást.
Szerinte ma a fiatalok már másképp élik ezt meg, kevésbé vágynak saját járműre, mert a különböző járműmegosztók segítségével már szükségük sincs feltétlenül rá. Véleménye szerint egyébként az elektromos bicikli az egyik legfontosabb eszköze az e-mobilitásnak.
Van jövője az autós életérzésnek?
Persze az autó gyakran több mint egy birtokolt tárgy. Közösségformáló ereje lehet, egy életérzés is egyben egy saját autó. Vajon ez a világ kiveszőben van – tette fel a kérdést Litkei Máté János.
Az életérzés Szujó Zoltán szerint valahol a belsőégésű motorokkal van összefüggésben. Épp ezért nem meglepő, hogy a régi benzinmotoros veteránok piaca felívelőben van. Kihalni szerinte ez az életérzés teljesen nem fog, csak szűkebb rétegét fogja érinteni a társadalomnak, de hasonlóan a lóversenyhez,
attól hogy nem járunk lovaskocsival, még nem haltak ki a lovassportok
– fogalmazott.
Nagyon sokan összemossák az életérzést a hanggal
– érvelt Michelisz Norbert. Azonban ő úgy véli, hogy ez nem fog örökké a belsőégésű motorokhoz kötődni. Most pont az életérzés és a hang elvesztésétől való félelem vezérli azt, hogy az emberek például veteránok vásárlásába menekülnek, de eljön majd az idő, amikor az első elektromos autó is kultikus jármű lesz – hangsúlyozta.
Egy hatalmas iparág mozdult meg az e-mobilitás miatt
Mik a legnagyobb előnyei és hátrányai az e-mobilitásnak, hogyan jelenik ez meg az autósportban? – kérdezte a házigazda?
Valami újat felfedez magának az autóipar, egy hatalmas iparág mozdult meg emiatt, szerintem ez a legnagyobb előnye az e-mobilitásnak – húzta alá Michelisz Norbert.
Korábban a hibrid autózást tartotta a jövőnek, az akkumulátor technológia fejlődését látva ezt már nem tartja ilyen egyértelműnek Szujó Zoltán. A globális piacon az elektromos autók terjedése most már egyértelműen trendszerű, Európára ez különösen igaz. A legnagyobb kérdés véleménye szerint, hogy az autósport hogyan fogja definiálni magát a jövőben. Szeretne kötődni a nagy autógyártókhoz, vagy külön úton kíván majd járni.
Nem feltétlen reális a szigorú szabályozás, de hasznos
A házigazda arra is kíváncsi volt, hogy Michelisz Norbert és Szujó Zoltán szerint mennyire reálisak a különböző elsősorban európai szabályozások, célkitűzések, amik a 2030-as évek közepére a belsőégésű motorok eltűnését irányozzák elő.
Michelisz Norbert úgy vélte, hogy a szigorú szabályozás ugyan nem reális, inkább a 2040-2050 állhat közelebb a valósághoz, azonban mégis hasznosnak tartja ezeket az előírásokat, ugyanis ezáltal motiválják az autógyártókat a fejlesztésre.
Szujó Zoltán szerint gyakran látható, hogy a szabályozás le van maradva a technika fejlődésétől, ez esetben elé akarnak ennek menni a döntéshozók.
Rentábilis az e-autó gyártása?!
Folyamatosan nő az elektromos autót gyártók száma. De nem minden esetben rentábilis ezeknek az autóknak a fejlesztése és a gyártása, erre jó példa a Tesla is. Gyakran a kvótákkal való kereskedelem teszi csak megtérülővé ezt az üzletágat. Litkei Máté János arra volt kíváncsi, hogy vendégei szerint mikor jön el az az idő, amikor az elektromos autók gyártása egyértelműen nyereségessé válik?
A Tesla esetében ez a fordulat nagyon hamar be fog következni - érvelt Michelisz Norbert. De úgy gondolja, hogy az egész piacon sokkal rövidebb időn belül elérünk ehhez a ponthoz, mint gondolnánk.
Autóversenyzés: technika vs. gladiátorok
A rentabilitástól elkanyarodva az autósport irányába, hol tart most a sportág, mi a jövője? -fűzte tovább a témát Szujó Zoltán. Szerinte az új elektromos hajtásláncú, egyre több autonóm vezetési funkcióval ellátott autók versenye mellett a nézők a régi hagyományos autóversenyre is kíváncsiak, ahol a pilóták gladiátorként küzdenek egymás ellen. Személy szerint egyébként ő úgy véli, a közeljövőben el fog jönni az a momentum, amikor egy elektromos forma autó fog versenyezni egy hagyományos Formula 1-essel.
Az autóversenyzés nem elválasztható attól, hogy a nagy márkák népszerűsíteni akarják a modelleket
– vélekedik Michelisz Norbert.
A gladiátorok kora az autóversenyben sajnos visszaszorulóban van – fogalmazott.
Hitelesek-e az autógyártók?
A házigazda arról kérdezte ezzel kapcsolatban őket, hogy szerintük mennyire hiteles amikor az autósport, az autóipar a környezetvédelemről beszél? Vendégei mindketten egyetértettek abban, hogy vannak kétségeik a hitelességgel kapcsolatban, azonban mégis fontosnak tartják, hogy az autósport és az autógyártók is népszerűsítsék a zöld fordulatot.
Párhuzamosan fognak létezni az autósport új és régi alágai
Vajon trónfosztás várható, vagy párhuzamosan fognak létezni egymás mellett az elektromos hajtásláncos és a hagyományos autóversenyek? -kérte ki a két vitapartner véleményét Litkei Máté János.
Szujó Zoltán úgy gondolja, hogy egyértelműen párhuzamosan, egymás mellett fog létezni a két ág. A Forma1-et a neve még sokáig meg fogja védeni-teszi hozzá. Ő inkább arra kíváncsi, hogy az új elektromos mellékágak mennyire tudnak márkává válni, milyen mértékben tudnak nézőket szerezni.
Michelisz Norbert is egyetért benne, hogy hatalmas nyitott kérdés, hogy a különböző új ágak mennyire tudnak előre törni, és szerinte is sokáig velünk marad még a Forma 1.
Új hajtáslánc, új vezetői skillek
Az új elektromos versenyautók kapcsán a házigazda kíváncsi volt rá, hogy két vendége szerint milyen új képességeket kell egy elektromos meghajtású autóval versenyző pilótának elsajátítani. Michelisz Norbert szerint az azonnal elérhető hatalmas nyomaték és a visszatöltő rendszer miatt a fék különbözősége igényel külön odafigyelést az e-autóknál.
A klímaváltozás és az autó-motor versenyek kapcsolatáról szóló teljes beszélgetés az alábbi videóban tekintheti meg: