Térképre tettük a hazai akkumulátoripart

Elemzések2023. júl. 19.Dajkó Ferenc Dániel

Hol épülnek akkumulátorgyárak Magyarországon? Hány akkumulátorgyár üzemel jelenleg hazánkban? Milyen alkatrészbeszállítói kapacitások települtek az akkumulátoripar mögé? Térképre tettük a hazai akkumulátorgyárakat.

Hazánkban kiemelt jelentőségű a járműipar, ráadásul a gyártók a magyar üzemekben is elkezdtek átállni az elektromos modellekre. Győrben az Audi, Kecskeméten pedig a Mercedes is belekezdett az elektromosautó gyártásba, valamint Debrecenben a BMW új üzemében is a legújabb elektromos modellek készülnek majd. Az esztergomi Suzuki gyárban tisztán elektromos autót egyelőre nem, de hibrid járművet már most is gyártanak. Emiatt a hazai autógyáraknak egyre nagyobb szüksége van akkumulátoripari beszállítókra, ráadásul Európa szerte növekszik a kereslet az akkumulátorok iránt.

A növekvő igényekre reagálva a hazai iparfejlesztésnek kiemelt célja lett az akkumulátoripari kapacitások bővítése, így egyre több akkumulátoriparhoz kapcsolódó beruházás érkezik az országba elsősorban a Távol-Keletről. Ezt jól mutatja, hogy tavaly a hazánkba érkező FDI 73 százalékát az akkumulátoriparba és a járműgyártásba érkező források tették ki.

Meglévő akkumulátorgyárak

Magyarországon már most is több akkumulátorgyár működik.

Már működő akkumulátorgyárak MagyarországonMár működő akkumulátorgyárak Magyarországon

Komáromban a dél-koreai SK ON társaság működtet akkumulátorgyárat. A komáromi a vállalat első európai üzeme. A gyár alapkövét 2018-ban tették le. A beruházás összértéke 97,5 milliárd forint volt, ezáltal 475 új munkahely jött létre. Az üzem évente nagyságrendileg 250 ezer elektromos és hybrid autónak elegendő akkumulátort képes legyártani.

Gödön a szintén koreai Samsung SDI gyára 2016-ban, barnamezős beruházásként jött létre, a korábbi tv-képernyő gyár átalakítása után. A termelés 2018-ban indult meg, majd 2019-ben bejelentették a gyár bővítését. Az 1,2 milliárd eurós beruházás eredményeként 1200 új munkahely jött létre. A Samsung SDI gödi üzeméhez kapcsolódik a szintén dél-koreai Sangsin EDP jászberényi üzeme, amely a Gödön készülő Samsung akkumulátorok beépítő kereteit gyártja.

Szintén 2019-ben települt Magyarországra a japán GS Yuasa. Utóbbi Miskolcon hozott létre új Li-ion akkumulátorgyárat. A beruházás összértéke 8,8 milliárd forint volt.

Egyfajta kivételt jelent a jászberényi JászPlasztik. A JászPlasztik ugyanis nem külföldi cég, hanem magyar tulajdonban lévő vállalkozás. A cég a ’90-es évek óta gyárt akkumulátorokat Magyarországon.

Alkatrészgyártás

Az akkumulátorgyárakhoz kiépültek alkatrészgyártó kapacitások is.

Magyarországon működő akkumulátoripari beszállítókMagyarországon működő akkumulátoripari beszállítók
  • Tatabányán a dél-koreai Soul Brain gyárt akkumulátorokhoz szükséges elektrolitot
  • Környén a dél-koreai Volta Energy Solutions gyárt akkumulátor-rézfóliát
  • Gödöllőn a kínai Shenzen Kedali gyárt akkumulátor alkatrészt
  • Pécelen a japán Mectec-csoporthoz tartozó Enmech készít elektromos és hibrid járművekhez akkumulátor-összekötő alkatrészeket
  • Monoron a dél-koreai Shinheung Sec állít elő akkumulátor alkatrészeket
  • Szigetszentmiklóson és Bátonyterenyén a szintén dél-koreai SungEel Hitech akkumulátor újrahasznosító/feldolgozó üzemet működtet

Ez alapján látható, hogy már a 2010-es évek második felére komoly akkumulátoripari kapacitások költöztek az országba, 2021-től viszont újabb akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó beruházási hullám indult meg az országban.

Új akkumulátorgyárak

Új akkumulátorgyárak MagyarországonÚj akkumulátorgyárak Magyarországon

Messze a legnagyobb beruházás a hazai akkumulátorgyártás történetében a debreceni CATL üzeme. A kínai nagyvállalat 7,34 milliárd euró értékben épít akkumulátorgyárat a hajdúsági megyeszékhelyen, ezáltal közvetlenül 9 ezer új munkahelyet hozva létre. A CATL többek közt a Mercedes-Benz, a BMW, a Stellantis és a Volkswagen beszállítója. Mivel a 4 cég közül 3 hazánkban is gyárt autókat, így a cívisváros jó logisztikai adottságai mellett ez is döntő lehetett a beruházási helyszín kiválasztásakor. A CATL beruházása nagy port kavart a helyi közéletben, mivel többen megkérdőjelezték, hogy az egyébként is vízhiányos Hajdú-hátság területén lesz-e elegendő víz az akkumulátorgyártáshoz, illetve az épülő gyár energiaellátásának biztosíthatóságát és környezetre gyakorolt hatását is támadások érték. A beruházásról érkezett legfrissebb információk a víz kérdésére úgy tűnik választ adnak. A helyi vízközművek fejlesztésével lehetővé fogják tenni, hogy az új üzem jelentős részben úgynevezett szürke vizet használjon, így nem veszélyezteti a helyi ivóvíz bázist. Az energiaellátás kérdése ennél bonyolultabb, hiszen az akkumulátorgyártás rendkívül energiaintenzív, viszont Magyarország jelenleg áram-importőr ország. Paks 2 megépülése és Paks 1 üzemidő hosszabbítása sokat javíthatna ezen a helyzeten és az újonnan bejelentett földgázt és hidrogént használó erőművi blokk építések is segíthetik az ellátást. Mindemellett az új akkumulátorgyártó kapacitások a jövőben további erőművi beruházásokat igényelhetnek.

Debrecen egyébként úgy tűnik kiemelt akkumulátoripari központtá fog válni a közeljövőben, hiszen szintén a kelet-magyarországi nagyvárosba települ a kínai EVE Power akkumulátorgyára. A beruházás összértéke 1 milliárd euró, amely több mint 1000 új munkahely létrehozását jelenti. Az EVE Power 2026-ra elkészülő új üzeme kimondottan az épülő debreceni BMW gyár igényeit fogja kiszolgálni. A beruházás során a fenntarthatósági szempontok is nagy hangsúlyt kaptak, így az energiahatékonyság, a megújuló energiaforrások használata, valamint a tisztított szennyvíz (szürkevíz) felhasználás kiépítése.

Utóbbi tehát szorosan kapcsolódik a BMW Csoport iFactory beruházásához. Az egész világon a debreceni helyszín lesz a második, ahol a BMW Csoport nem csak hagyományos autógyárat, hanem iFactory-t hoz létre. Ennek lesz az akkumulátor beszállítója az EVE Power. Az iFactory a legmodernebb technológiákkal fog elektromos modelleket gyártani Debrecenben.

A hajdúsági megyeszékhely mellett Iváncsán is épül új akkumulátorgyár. A dél-koreai SK ON Komárom után Iváncsán hozza létre a következő hazai üzemét, ami egyben a cég második európai üzeme is. A gyár már idén ősszel megkezdheti a termelést. A 2019-ben elindult beruházás értéke 239 milliárd forint.

Új alkatrész beszállítók

Az akkumulátorgyárak mellett új alkatrész beszállítók is az országba települnek.

Magyarországra települő új akkumulátoripari beszállítókMagyarországra települő új akkumulátoripari beszállítók
  • A Komárom-Esztergom vármegyében található Ácson a kínai Huayou Cobalt fog új évi 100 ezer tonna katódanyagot előállító üzemet megvalósítani. A beruházás értéke 1,3 milliárd euró és 900 új munkahelyet teremt.
  • Nyíregyházán a koreai W-Scope Corporation épít lítium-ion akkumulátorokhoz használt szeparátorfilm gyárat
  • Debrecenben a koreai EcoPro épít katód gyárat
  • Fóton a hongkongi BYD Electric Bus & Truck épít akkumulátor összeszerelő üzemet
  • Vácon a dél-koreai Nice LMS hoz létre akkumulátor alkatrész gyárat
  • Sóskúton a szintén koreai Donghwa Electrolyte épít elektrolit és NMP finomító üzemet

A világ élvonalában a hazai akkumulátoripar

Összességében látható, hogy rendkívül komoly akkumulátoripari kapacitások települtek az országba, így a jövőben Magyarország nemzetközi szinten is meghatározó akkumulátorgyártó központ lehet. Hazánk 2027-re várhatóan 194 gigawattóra akkumulátorgyártó kapacitással fog rendelkezni, ami világszinten a negyedik legnagyobb lesz Kína, az Egyesült Államok és Németország után.