Úgy néz ki, a moziknak befellegzett
ElemzésekAz új James Bond film bemutatójának elhalasztása a tönk szélére sodorta a nagy mozihálózatokat.
Csúnyán ráfázhatnak azok a befektetők, akik bíztak a koronavírus gyors eltűnésében és a szórakoztatóipar ezt követő fellendülésében. A világ legnagyobb mozi üzemeltetője, az AMC, amely Magyarországon tévécsatornáiról ismert (például a Sport1, a Sport2, az AMC, a Spektrum vagy a Minimax), még áprilisban 500 millió dollár értékben bocsátott ki kötvényeket, 10,5 százalékos, meglehetősen vonzónak tűnő hozammal.
A kötvények másodpiaci árfolyama azonban a társaság túlélésével kapcsolatos aggodalmak miatt 35 százalékkal zuhnat a névértékhez képest, így az egyik legrosszabbul teljesítő papír a pandémia-mentő kötvénykibocsátások között.
A legnagyobb kötvénytulajdonosok közé tartozik például a kanadai Canso Investment Consuel és a német Allianz biztosító.
A társaságot a csőd fenyegeti a mozilátogatók elmaradása miatt. Az S&P hitelminősítő ügynökség a cég besorolását a közelmúltban két osztályzattal CCC mínuszra rontotta, ez utóbbi jel a további leminősítést valószínűsíti, holott a jelenlegi besorolás is egyike a legrosszabbaknak. Az S&P elemzői szerint a szórakoztatóipari óriáscég fél éven belül kifut a készpénzből, havi 100 millió dollárt égetnek el. A társaság közölte, hogy nem tervezi mozik bezárását, annak ellenére, hogy azok csak viszik a pénzt.
A másik nagy moziüzemeltető hálózat, a Cineworld (amely a Cinema City multiplexekkel van jelen Magyarországon) fontolgatja, hogy bezárja az összes amerikai és brit fimszínházát, miután a gyártó MGM közölte, hogy az új James Bond film (No Time To Die) bemutatóját jövő áprilisra halasztja. (Abból élünk, hogy zárva tartunk - ahogy a régi vicc mondja.)
A stúdió korábbi ígérete szerint novemberben mutatták volna be a filmet, ám az Európában egyre terjedő második járványhullám miatt csúsztatták a bemutatót. A szektor ettől a filmtől várta, hogy valamit megment az idei évből, ha valamire, erre talán még beültek volna a nézők.
Más gyártók még durvábban kitoltak a mozikkal - saját jól felfogott érdekükből -, online platformokon kezdték el az értékesítéseket.
A Disney a nagy sikerű Mulan című animációs filmből forgatott élő színészes remake-jét például saját streaming hálózatán keresztül lehet 30 dollárért megnézni. Korábban hasonló gyakorlat elképzelhetetlen lett volna, a filmiparnak épp elég volt a Netflix-szel megküzdeni, amely a mozi bemutatókkal egy időben akarta online is hozzáférhetővé tenni az alkotásokat.
A Disney bemutatta a filmet - például Kínában, ahol korábban nyitottak a mozik a járvány után. Elemzői becslések szerint a digitális eladásokból 90-100 millió dollár jöhetett össze a Disney+ platformon, a mozipénztáraknál viszont alig 67 millió dollárt fizettek a nézők, ráadásul a Disney ennek csak egy részét kapja meg. A produkciós költségek és marketing költségek azonban nagyjából 200 millió dollárt tettek ki.
A filmiparnak tavaly még rekord éve volt, a jegyár bevételek globálisan 43 milliárd dollárra szöktek fel.
A kiemelkedő árbevétel azonban inkább a jegyek árának emelésének volt betudható, mintsem a nézőszám emelkedésének. A mozibajárók száma a kábeltévék, majd a streaming szolgáltatók térnyerésével párhuzamosan 2002 óta csökken. A moziüzemeltetők jobb híján kötvénykibocsátásokkal igyekeznek betömni a hiányzó bevételeket pótolni. Az AMC adósságállománya például 5,5 milliárd dollár, nagyjából nyolcszor annyi, mint a piaci értéke. A Cineworld nettó adóssága meghaladja a 8 milliárd dollárt. A harmadik legnagyobb szereplő az amerikai piacon a Cinemark. A cég bevételei az idei első félévben megfeleződtek, adóssága viszont csaknem hatszorosa a bevételének.
A New Yorki- tőzsdére bevezetett AMC legnagyobb tulajdonosa a kínai Wanda konglomerátum.
A moziüzemeltetők egy darabig bíztak benne, hogy a stúdiók majd megmentik őket - egy időben például pletykák terjedtek el arról, hogy a Disney megveszi az AMC-t -, de a jelenlegi helyzetben inkább arra koncentrálnak, hogy az online, streaming felületeken erősödjenek meg.
Ráadásul a mozik megvásárlásával irdatlan adósságállományt kellene átvenniük, így inkább hagyják hogy azok csődbe menjenek és az egészségesebb szerkezetű, az online piacon aktív cégek felé fordulnak.
Az AMC már a nyáron is nehéz helyzetben volt, az Universal stúdióval megállapodott arról, hogy annak filmjei a mozikban történő bemutató után 17 nappal már mehetnek az streaming csatornákon. Korábban ez az időszak 90 nap volt. A gyorsabb online megjelenésért cserébe a mozik részesedést kapnak a streaming bevételekből. Az AMC szerint ez a lépés tette lehetővé, hogy ne kelljen mozikat bezárniuk.