Van remény az autóiparnak?
ElemzésekJövőre újra növekedésnek indulhat az ágazat.
A Ford tavaly Magyarországon kifejezetten erős évet zárt: az új autó piacon 18 százalékos növekedést produkáltak. A jó eredményeiknek hála a haszonjármű szegmensnek pedig itthon ma már a 29 százaléka tartozik hozzájuk.
A helyzet azonban nem mindenhol ilyen rózsás. Az Egyesült Államokban 3 százalékos zuhanást kellett elkönyvelniük. Kínában ennél is rosszabb a helyzet: a világ legnépesebb országában az értékesítések 26 százalékkal estek vissza 2018-hoz képest. A gyártó minderről nem igen tehet. Ugyanis az egész autópiac elkezdett zsugorodni. A baj egyre több helyen üti fel a fejét.
Indiában például 20 éve nem estek akkorát az eladások, mint tavaly.Problémákból van elég: egyrészt miközben az ágazati cégeknek fel kell készülniük a technológiai váltásra és milliárdokat kell pumpálniuk az elektromos és az önvezető autók fejlesztésébe, a piacon épp egy óriási trendforduló zajlik.
A kocsi vásárlás a fejlett országokban kezd kimenni a divatból. A fiatalok már nem feltétlenül akarnak saját gépjárművet venni. Hisz jobban preferálják az autómegosztó szolgáltatásokat. Kínában és Indiában más jellegű gondok vannak: az ázsiai piacokon a gazdasági lassulás állja gátját a fejlődésnek. Viszont az AutoTrader autókereskedő portál elemzője Michelle Krebs szerint a gyártók fel vannak készülve a nehéz évekre. Pontosan emlékeznek rá, hogy mi történt, amikor a 2008-as válság után a számaik egyik pillanatról a másikra a földbe álltak. „Nem fogják ugyanazokat a hibákat elkövetni” – véli az elemző.
Erre utal, hogy még időben elkezdték meghúzni a nadrágszíjat. A GM Észak-Amerikában 14 ezer ember elbocsátását jelentette be, míg a Ford ez év végéig csak Európában 12 ezer dolgozótól válik meg. De épp így a Daimler, a Volkswagen, a Honda és a Nissan is leépítésekbe fogott. Miközben az óriásvállalatok a veszteséges ágazatok felszámolásával milliárdokat spórolnak meg, a tőkéjüket az e-autók és a robotkocsik fejlesztésébe forgatják, ami Krebs szerint biztosíthatja a jövőjüket.
Az egyik német járműipari kutatóintézet a Center for Automotive Research (CAR) elemzője Ferdinand Dudenhöffer is bizakodik. Szerinte Kínában már közel a fordulat. Az ázsiai országban idén ugyan tovább eshetnek az eladások, viszont utána 20,4 millióról 2025-re akár évi 25,4 millióra is nőhet az értékesített kocsik száma. Ez a növekedés pedig magával húzhatja az egész iparágat. Dudenhöffer szerint jövőre a német autógyárak is emelkedő pályára állhatnak.