Vér tapadhat az elektromos kocsik gyártásához

Elemzések2019. szept. 1.D.J.

Kongóban részben gyerekmunka segítségével hozzák felszínre a mobil-gyártáshoz is használt kobaltot.

Az elektromos autó, a laptop és a telefon akkumulátorok gyártásához kobaltra is szükség van. Ez a nyersanyag viszont kifejezetten ritka. A bolygó készleteinek több mint fele Afrika szívében a Kongói Demokratikus Köztársaságban található. A globális kobalt termelés több mint 60 százaléka itt zajlik.

A sajátos helyzet miatt az ország akár fel is virágozhatna. Ehelyett viszont a 81 milliós Kongóban a lakosság fele mélyszegénységben él. A The Guardian saját becslése szerint mintegy 25 ezer gyerek dolgozhat a kobalt bányákban. Köztük vannak, akik még a hetedik életévüket se töltötték be.

Az országban uralkodó állapotokért főleg a mindent behálozó korrupció tehető felelőssé.

Miután a 32 évig uralkodó diktátor Mobutu uralmát 1997-ben megdöntötték, egymást követték a fegyveres konfliktusok. Végül 2001-től egész ez év januárjáig Joseph Kabila volt hatalmon. Uralma alatt folytatódott az ország kizsákmányolása. Az ásványkincsek kitermeléséből csak egy szűk kör gazdagodott meg.

A politikai vezetést, pont úgy ahogy az elődeiket, az se hatotta meg, hogy sok bányában embertelen állapotok uralkodtak. Az állami bányavállalatnál a Gecaminesnél a forgalom jó részét eltüntették. A korrupció miatt dollár százmillióknak teljesen lába kellt.

Úgy, hogy közben a munkások jó része mindenféle védőszerelés nélkül dolgozott, mérgező levegőt szívott be, és van, ahol a puszta kezével hozta felszínre az értékes fémet.

Kisebb csodának számít, hogy idén békés változás állt be a politikában. Kongó történetében először egy ellenzéki nyerte a választásokat, a hatalomátadás pedig fegyverropogás nélkül lezajlott. Mindez talán annak is köszönhető, hogy az új elnök Felix Tshisekedi a színfalak mögött megállapodhatott a korábbi vezetéssel és sejthetően garantálta, hogy a beiktatása után nem lesznek felelősségre vonások.

Hogy hosszútávon Tshisekedi alatt jobbra fordul-e az ország helyzete, az még kérdéses. Az mondjuk aligha tett jót a gazdaságnak, hogy a kobalt ára az elmúlt egy évben jókorát zuhant. Részben azért mert kiderült, hogy Kína az egyik legnagyobb vásárló, óriási kobalt készleteket halmozott fel az utóbbi időben. Ráadásul a kobaltot faló elektromos autópiac se tudott úgy felpörögni, mint ahogy azt a befektetők várták.

A piac legnagyobb szereplője a svájci Glencore be is jelentette a nyáron, hogy Kongóban egy időre bezárják a legnagyobb bányájukat. Ehhez tudni kell, hogy az ország déli részében fekvő mutandai bánya önmagában a globális kobaltkitermelés ötödéért felel. Az ásványkincs ára a bezárás hírére egy kicsit vissza is erősödött.

Sok nyugati cég mindenesetre igyekszik más alternatívát találni. Egyelőre kisebb sikerekkel, de a világ biztonságosabb részein folyamatosan zajlanak a bánya feltárások.

A BMW például a kobaltot inkább Ausztráliából és Marokkóból igyekszik beszerezni.

Közben már egy olyan start-up is alakult Kobold Metals néven, amelyik mesterséges intelligencia segítségével a bányász cégek adathegyeit átkutatva találná meg a feltáratlan kobalt készleteket.

Mindez jól hangzik, de az azért sejthető, hogy ha kobaltról van szó Kongó még sokáig megkerülhetetlen szereplő marad a piacon.