Háború: Oroszország árnyékflottája növekszik a nyugati fellépés ellenére

Globál2024. okt. 19.Sz.A.
A rovat támogatója:

Moszkva olajszállítási kapacitása 70 százalékkal nőtt tavaly óta - régi, alulbiztosított hajókkal.

Oroszország csaknem 70 százalékkal növelte árnyék-olajszállító tartályhajóinak kapacitását éves összevetésben annak ellenére, hogy a nyugati szankciók nyomán a közelmúltban felléptek a biztosítók és a hajózási társaságok ellen, amelyek lehetővé teszik Moszkva számára a nyugati szankciók megkerülését - mutatta ki egy új kutatás.

A Kijevi Közgazdasági Egyetem (KSE) jelentése szerint a rosszul karbantartott és alulbiztosított tartályhajókkal szállított orosz olaj mennyisége a 2023 júniusi napi 2,4 millió hordóról 2024 júniusára 4,1 millióra nőtt - írja a Financial Times.

A tendencia az, hogy az Egyesült Államok, Kanada, Japán és az európai szövetségesek egyre gyakrabban veszik célba a globális biztosítókat és hajótulajdonosokat, hogy visszaszorítsák Moszkva azon képességét, hogy bevételt termeljen az ukrajnai háború finanszírozásához. A szankciólistára felvették az orosz árnyékflottához kapcsolódó társaságokat és egyéni hajókat is.„A tartályhajókkal szembeni szankciók meglehetősen hatékonyak, de a felderítési kampány túlságosan korlátozott ahhoz, hogy ténylegesen megfékezze Oroszország árnyékflottáját” – mondta Benjamin Hilgenstock, a KSE jelentésének egyik szerzője.

A Boris Sokolov olajtanker Rotterdam kikötőjét hagyja el 2023 áprilisban

Hozzátette: az olajszennyezés-biztosítás követelményeinek megfelelően a szankciókat „szisztematikusan” kellene alkalmazni, csak így lehetne kezelni „az árnyékflottából eredő súlyos és sürgető környezeti fenyegetést”.

Sok ilyen hajó rendszeresen közlekedik forgalmas európai vizeken, beleértve a Balti-tengert, az Øresund szorost és a Gibraltári-szorost, ami megnöveli az EU és a szomszédos országok környezeti katasztrófáinak kockázatát.A KSE „árnyékflottamentes” zónák kialakítását javasolja az európai vizeken e kockázatok mérséklésére.

Ellenkező esetben a katasztrófa „Európa küszöbén bármikor bekövetkezhet” – érvel a jelentés. "A szabályozási keret e gyenge láncszeme, valamint az orosz olajkereskedelemben drámaian megnövekedett árnyéktankerek száma azt jelenti, hogy egy jelentős környezeti katasztrófa bekövetkezése csak idő kérdése."

2024 júniusában Oroszország tengeri olajszállításának 70 százalékát az árnyékflotta bonyolította, amelynek létrehozására becslések szerint 10 milliárd dollárt költött Oroszország a KSE szerint. Ez Oroszország teljes kőolajszállítmányainak 89 százalékát és olajtermékexportjuk 38 százalékát jelenti, amelynek többségét 2023 közepe óta a 60 dolláros hordónkénti ár-plafon feletti áron értékesítették.

A flotta felállításával Moszkva megszakította kapcsolatait az ársapkában egyetértő koalíciós országokkal, amelyek nyomást gyakoroltak a globális biztosítótársaságokra a szankciórendszer betartását célozva, így Oroszország lehetőségeit elsősorban a hazai biztosítókra korlátozta.

Ez jelentős aggályokat vetett fel a lefedettség minőségével, megbízhatóságával és kiterjedésével kapcsolatban. A KSE jelentése szerint a tartályhajók életkora - ami átlagosan 18 év - és a megfelelő biztosítás hiánya teszi rendkívül veszélyessé ezeket a hajókat.A kockázatokat tovább növeli, hogy a flotta szürke listán szereplő államok zászlaja alatt hajóznak, ami névtelen tulajdonosi struktúra használatát jelenti.

Az FT közelmúltbeli vizsgálata szerint gyakran több közvetítő is van közöttük, például brit könyvelők és dubai székhelyű cégek, amelyek vállalati entitásokon keresztül rejtőznek.

A KSE jelentésének szerzői azzal érveltek, hogy baj esetén az európai államok több milliárd eurós tisztítási költséggel szembesülhetnek.

Több, Oroszországhoz köthető árnyékhajó-baleset történt már. Idén márciusban egy 15 éves árnyék-szállító tartályhajó, az Andromeda Star ütközött egy másik hajóval Dánia közelében. Nem ömlött ki olaj, mivel a hajó éppen rakomány nélkül Oroszországba felé haladt.Az elmúlt két évben négy orosz árnyékflotta-hajó szembesült motorproblémával, többek között a Dardanellákban és az Øresund szorosban.

A más, szankcionált eladóktól származó olajat szállító árnyékflotta hajókon szintén előfordultak motorhibák és robbanások, ami karbantartási problémákra utal. 2023 májusában egy 27 éves, gaboni zászló alatt közlekedő, 700 000 hordó kapacitású, iráni olaj szállítására használt hajón történt nagy robbanás Indonézia közelében, amikor a hajó éppen üres volt.

Az árnyékflotta több hajója is volt már érintett olajszennyezésben.

Közülük néhány hajó a környezeti kár okozásakor elmenekült a helyszínről. 2019-ben a 23 éves Ceres I, mely korábban az iráni olajkereskedelemben vett részt, Szingapúr közelében ütközött egy másik tankerrel, lekapcsolta a jelzését, megpróbált elmenekülni, de a malajziai parti őrség elkapta.