Kínai nagykövet: Magyarország Peking legfontosabb gazdasági partnerévé vált Közép-Kelet-Európában
GlobálHiszünk abban, hogy ez a történelmi látogatás új fejezetet nyit a kínai-magyar barátságában, egyúttal előmozdítja a két ország fejlődését és jólétét - mondta Gong Tao kínai nagykövet Hszi Csin-ping elnök látogatásáról, a Növekedés.hu kérdésére pedig elárulta, hogyan változik Magyarország régiós pozíciója, ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal, és miért fontos Kínában Szeged.
Május 8. és 10. közötti hivatalos látogatásra érkezik Hszi Csin-ping elnök, aki először érkezik ide. 20 éve nem volt példa arra, hogy kínai államfő Magyarországra látogat, Európai szinten pedig 5 éve nem fordult elő.
A látogatást a magyar-kínai kapcsolatok felvételének 75. évfordulójára időzítették - mondta el a magyar és kínai sajtó munkatársainak Gong Tao a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövete hozzátéve, a találkozónak a kínai fél is nagy jelentőséget tulajdonít.
- Hiszünk abban, és arra számítunk, hogy ez a történelmi látogatás új fejezetet nyit a kínai-magyar barátságában és együttműködésében, egyúttal előmozdítja a két ország fejlődését és jólétét. Egy hét múlva a világ szeme Magyarországra fog figyelni, a kölcsönös együttműködés erősítése pedig elősegíti a regionális és globális békét és fejlődést, a globális kihívások megoldását
- hangsúlyozta a külkéviselet vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy tavaly Orbán Viktor volt az egyetlen uniós vezető, aki részt vett az „Egy övezet, egy út” kínai kezdeményezés pekingi fórumán, egyúttal azt is kiemelte, Kína kezdeményezése találkozott a 2010 után fellendülő magyar keleti nyitás politikájával, ennek köszönhetően a kereskedelem terén mára Kína lett Magyarország első számú kereskedelmi partnere az EU-n kívüli államok közül, miközben Magyarország Kína legfontosabb gazdasági partnerévé vált a közép-kelet-európai régióban.
Új beruházások jönnek
Gong Tao azt sem rejtette véka alá, hogy a kínai elnök látogatásán a partnerség megerősítésén túl új bejelentések is lesznek beruházásokról, új fejezet indul a kétoldalú kapcsolatokban.
- Kína és Magyarország pragmatikus együttműködése, a beruházások és a kereskedelem felfutása azt bizonyítja, hogy Kína és Európa együttműködése nem kockázat, hanem erősség - mondta a nagykövet, aki reményét fejezte ki, hogy mindez jó példát mutat egész Európának, főleg most, amikor közeledik az EU magyar elnöksége.
A Növekedés.hu arról kérdezte a nagykövetet, hogy miután számos autóipari beruházást hoztak tető alá Magyarországon, tartanak-e attól hogy Brüsszel különböző vámokkal és egyéb eszközökkel kiszorítaná az itt készült termékeket az uniós piacokról.
Gong Tao kérdésünkre azt válaszolta, hogy a koronavírus járvány után inkább szorosabb lett Kína kapcsolata az EU-val.
Ugyanakkor a nagykövet rámutatott, a múlt hónapban Olaf Scholz német kancellár Kínába látogatott, ahol három nagyvárosban is megfordult, a delegációban pedig a legnagyobb német cégek vezetői is helyet kaptak. Ők nagyon szeretnének jelen lenni a kínai piacon, ezért teljes mellszélességgel támogatják a gazdasági együttműködést.
Vannak persze negatív hangok is-tette hozzá, ilyen volt tavaly kínai elektromos autógyártást érintő EU-s szubvencionális vizsgálat, ugyanakkor ebben a kapcsolatban erősebb szerepet kap az együttműködés.
- A 60-as 70-es években Kína a saját bőrén tapasztalta meg, hogy a protectionizmus, a zárt piac milyen kárt okoz az ország fejlődésében - mutatott rá a nagykövet, éppen ezért ma már Kína nyit a világ felé, a kockázatkerülés pedig az lenne, az EU is nyitott lenne.
Rákérdeztünk arra is, hogy mi lesz Magyarország szerepe az Új Selyemúton, ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal. A nagykövet válaszul elmondta, ez a projekt
Magyarország és Kína együttműködésének, és az Egy övezet egy út kezdeményezésnek egyaránt a zászlóshajója, illetve az első összeköttetés a kínai vasúti gyártástechnológia és az Európai Unió szabályrendszere között.
Ha elkészül, megkönnyíti a régióban az áruk és emberek cseréjét, egyúttal megerősíti Magyarország pozícióját a régió közlekedési és logisztikai csomópontjaként - fűzte hozzá Gong Tao nagykövet, aki azt is elárulta, hogy Kínában rendkívül fontosnak tartják Szegedet fekvése és kiváló infrastrukturális kapcsolatai miatt, ezért is döntött úgy a BYD, hogy itt építi fel első európai személyautó gyárát.
A nagykövet azzal zárta válaszát, hogy Kína kész elmélyíteni kapcsolatát Magyarországgal az infrastrukturális beruházások terén is, és kölcsönös előnyök alapján segíteni hazánk fejlődési céljait.