Kínai nagykövet: Magyarország Peking legfontosabb gazdasági partnerévé vált Közép-Kelet-Európában 

Globál2024. máj. 2.Kovács Dániel
A rovat támogatója:

Hiszünk abban, hogy ez a történelmi látogatás új fejezetet nyit a kínai-magyar barátságában, egyúttal előmozdítja a két ország fejlődését és jólétét - mondta Gong Tao kínai nagykövet Hszi Csin-ping elnök látogatásáról, a Növekedés.hu kérdésére pedig elárulta, hogyan változik Magyarország régiós pozíciója, ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal, és miért fontos Kínában Szeged.

Május 8. és 10. közötti hivatalos látogatásra érkezik Hszi Csin-ping elnök, aki először érkezik ide. 20 éve nem volt példa arra, hogy kínai államfő Magyarországra látogat, Európai szinten pedig 5 éve nem fordult elő.

A látogatást a magyar-kínai kapcsolatok felvételének 75. évfordulójára időzítették - mondta el a magyar és kínai sajtó munkatársainak Gong Tao a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövete hozzátéve, a találkozónak a kínai fél is nagy jelentőséget tulajdonít.

- Hiszünk abban, és arra számítunk, hogy ez a történelmi látogatás új fejezetet nyit a kínai-magyar barátságában és együttműködésében, egyúttal előmozdítja a két ország fejlődését és jólétét. Egy hét múlva a világ szeme Magyarországra fog figyelni,  a kölcsönös együttműködés erősítése pedig elősegíti a regionális és globális békét és fejlődést, a globális kihívások megoldását

- hangsúlyozta a külkéviselet vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy tavaly Orbán Viktor volt az egyetlen uniós vezető, aki részt vett az „Egy övezet, egy út” kínai kezdeményezés pekingi fórumán, egyúttal azt is kiemelte, Kína kezdeményezése találkozott a 2010 után fellendülő magyar keleti nyitás politikájával, ennek köszönhetően a kereskedelem terén mára Kína lett Magyarország első számú kereskedelmi partnere az EU-n kívüli államok közül, miközben Magyarország Kína legfontosabb gazdasági partnerévé vált a közép-kelet-európai régióban. 

Új beruházások jönnek

Gong Tao azt sem rejtette véka alá, hogy  a kínai elnök látogatásán a partnerség megerősítésén túl új bejelentések is lesznek beruházásokról, új fejezet indul a kétoldalú kapcsolatokban. 

- Kína és Magyarország pragmatikus együttműködése, a beruházások és a kereskedelem felfutása  azt bizonyítja, hogy Kína és Európa együttműködése nem kockázat, hanem erősség - mondta a nagykövet, aki reményét fejezte ki, hogy mindez jó példát mutat egész Európának, főleg most, amikor közeledik az EU magyar elnöksége.

A Növekedés.hu arról kérdezte a nagykövetet, hogy miután számos autóipari beruházást hoztak tető alá Magyarországon, tartanak-e attól hogy Brüsszel különböző vámokkal és egyéb eszközökkel kiszorítaná az itt készült termékeket az uniós piacokról.

Gong Tao kérdésünkre azt válaszolta, hogy a koronavírus járvány után inkább szorosabb lett Kína kapcsolata az EU-val.

Ugyanakkor a nagykövet rámutatott, a múlt hónapban Olaf Scholz német kancellár Kínába látogatott, ahol három nagyvárosban is megfordult, a delegációban pedig a legnagyobb német cégek vezetői is helyet kaptak. Ők nagyon szeretnének jelen lenni a kínai piacon, ezért teljes mellszélességgel támogatják a gazdasági együttműködést. 

Vannak persze negatív hangok is-tette hozzá, ilyen volt  tavaly kínai elektromos autógyártást érintő EU-s szubvencionális vizsgálat, ugyanakkor ebben a kapcsolatban erősebb szerepet kap az együttműködés. 

- A 60-as 70-es években Kína a saját bőrén tapasztalta meg, hogy a protectionizmus, a zárt piac milyen kárt okoz az ország fejlődésében - mutatott rá a nagykövet, éppen ezért ma már Kína nyit a világ felé, a kockázatkerülés pedig az lenne, az EU is nyitott lenne. 

Rákérdeztünk arra is, hogy mi lesz Magyarország szerepe az Új Selyemúton, ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal. A nagykövet válaszul elmondta, ez a projekt

Magyarország és Kína együttműködésének, és az Egy övezet egy út kezdeményezésnek egyaránt a zászlóshajója, illetve az első összeköttetés a kínai vasúti gyártástechnológia és az Európai Unió szabályrendszere között.

Ha elkészül, megkönnyíti a régióban az áruk és emberek cseréjét, egyúttal megerősíti Magyarország pozícióját a régió közlekedési és logisztikai csomópontjaként - fűzte hozzá Gong Tao nagykövet, aki azt is elárulta, hogy Kínában rendkívül fontosnak tartják Szegedet fekvése és kiváló infrastrukturális kapcsolatai miatt, ezért is döntött úgy a BYD, hogy itt építi fel első európai személyautó gyárát.

A nagykövet azzal zárta válaszát, hogy Kína kész elmélyíteni kapcsolatát Magyarországgal az infrastrukturális beruházások terén is, és kölcsönös előnyök alapján  segíteni hazánk fejlődési céljait.