Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Légiflották régiós bázisa lehet hazánk - Európa sorra rendeli a brazil KC-390-eseket

Globál2025. ápr. 13.Kovács Dániel
A rovat támogatója:

A svéd légierő négy brazil katonai szállítógépet vásárol, ezzel csatlakozik az egyre bővülő európai felhasználói körhöz. Magyarország már évekkel ezelőtt felismerte a típusban rejlő lehetőségeket, a jókor meghozott döntés most megtérülhet. A közös képzés, logisztika és karbantartás terén hazánk lehet a regionális központ.

2025 április 1-én, a brazíliai LAAD Defence & Security 2025 kiállításon Svédország hivatalosan is elkötelezte magát négy darab KC-390 Millennium többfeladatú repülőgép beszerzése mellett, amelyeket a brazil Embraer repülőgépgyártó vállalat gyárt - adta hírül a Global Defense News

Stockholm tavaly jelentette be, hogy szándéknyilatkozatot ír alá az Embraer által gyártott KC-390 Millennium megvásárlásáról, amely megnyitja az utat a tárgyalások megkezdése előtt. Svédország ezzel Ausztria, Csehország, Magyarország, Hollandia és Portugália után csatlakozik a típust üzemeltető európai országok sorához. A szállítógépet emellett Dél-Korea és természetesen Brazília is megrendelte.

A bejelentésben akkor még nem volt szó a beszerzendő példányok számáról és az árakról. Svédország jelenleg hat darab Lockheed Martin gyártmányú C-130H típusú repülőgépet üzemeltet, és egy-egy arányú cserére lenne leginkább szüksége katonai igényei és friss NATO-tagsága fényében - írta meg a Breaking Defense.

Bár minden újabb eladás fontos a C-390 számára, egy újabb NATO-tagország bevonása a felhasználói körbe különösen nagy győzelem az Embraer számára, amely globális jelenlétének bővítésére és – reményeik szerint – a jövedelmező amerikai piacra való betörésre törekszik.

Ahogy a Breaking Defense korábban beszámolt róla, az Embraer és az amerikai L3Harris már nem dolgozik együtt azon, hogy a KC-390 tanker változatát bevezesse az amerikai piacra. Ennek ellenére Bosco da Costa Jr., az Embraer védelmi üzletágának vezetője egy interjúban elmondta, hogy a vállalat továbbra is próbálja értékesíteni a típust az amerikai légierő számára, és a Millenniumot egy többfeladatú, rugalmas platformként pozicionálja, amely képes többféle igényt kielégíteni.

A szándéknyilatkozatot 2024 novemberében írta alá Pål Jonson svéd, illetve José Múcio brazil védelmi miniszter. A svéd kormány a nyilatkozat kapcsán azt is közölte, hogy Brazília 25 százalékkal növelni kívánja Jas 39 Gripen vadászgépeinek megrendelését.

Brazília korábban 36 Gripent rendelt meg a svéd gyártótól, így a 25 százalékos növelés kilenc további vadászgépet jelentene. Az Embraer és a Saab közösen gyártja a gépeket, a 2014-es döntés értelmében a Gripeneket Brazíliában szerelik össze.

Magyarország nyitott először, profitálhatunk is belőle

Ahogy azt korábban megírtuk, Magyarország két darab KC-390 Millennium beszerzéséről már 2020 novemberében aláírta a szerződést az Embraer Defense and Security-vel. Az első, Brazíliában gyártott KC-390-es tavaly érkezett meg hazánkba, a második repülőgépen teszteket végeznek, idén már ezt is rendszerbe állíthatja majd a Magyar Honvédség.

Később Hollandia és Ausztria is csatlakozott a programhoz. Tavaly decemberben jelezte az Embraer, hogy Szlovákia a következő hónapban „lépéseket tesz” három darab KC-390 Millennium típusú taktikai szállító repülőgép beszerzésére.

„A szlovák védelmi minisztérium 2025 januárjában megkezdi a három darab KC-390-es megvásárlására irányuló hivatalos eljárásokat” – áll az Embraer közleményében. A vállalat hozzátette, hogy Robert Kaliňák szlovák védelmi miniszter kijelentette: ez a repülőgép a „legjobb választás” az ország jövőbeli katonai szállítási igényeinek kielégítésére.

A brazil szállítógép sorra aratja a sikereket Európában: legutóbb Svédország választotta a típust. Emellett Ausztria, Csehország és Hollandia már megrendelést adott le, míg Magyarország és Portugália jelenleg is üzemelteti a típust - írja a Breaking Defense hozzátéve,

mivel Szlovákia határos Magyarországgal, Ausztriával és szinte Csehországgal is, az Embraer szerint a „szomszédos országok” számára a jövőben lehetőség nyílhat „szinergiák kialakítására a kiképzés, a logisztika, valamint a flották jövőbeli képességeinek és bővítésének területén.”

Ezzel Magyarország járhat a legjobban, tekintve hogy már évekkel ezelőtt szándéknyilatkozatot írt alá az Embraer és a magyar Aeroplex egy közös projektről, amelynek keretében  a hazai repülőgép-karbantartó vállalat megszerzi a szükséges minősítést ahhoz, hogy a brazil gyártó hivatalos karbantartó központja (Embraer Authorized Service Center – EASC) legyen Magyarországon.

Az Aeroplex így elláthatja majd a Magyar Honvédség Embraer KC-390 Millennium flottájának forgalmi és időszakos karbantartási feladatait. Ennek érdekében ötvözik az Embraernek a repülőgépek világszerte végzett műszaki támogatásában megszerzett több mint 50 éves tapasztalatát az Aeroplexnek a karbantartás terén, széles portfólióban meglévő szakértelmével  - írta meg korábban az AIRportal.hu, így akár az is előfordulhat, hogy Magyarországon végzik majd a szomszédos légiflották szállítógépeinek karbantartását, vagy akár a hajózó legénység képzését.