Újra van katonai szállítórepülőgépünk - átvette a honvédség az első KC-390 Millenniumot
ElemzésekGripenek kíséretében érkezett meg a kecskeméti légibázisra Magyarország első Embraer KC–390 Millennium típusú katonai szállítógépe. Tavasszal már járt nálunk, most azonban végleg marad. A szállítógép teljes mértékben megfelel a Magyar Honvédség (MH) követelményeinek, mivel képes különböző típusú katonai és polgári küldetések végrehajtására, beleértve az orvosi evakuálást, a humanitárius támogatást, a keresést és mentést, a teher- és csapatszállítást, a precíziós teherrepülést, az ejtőernyős műveleteket és a légi utántöltést.
Szeptember 5-én landolt az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kecskeméti repülőterén az MH első KC-390 Millennium szállítórepülőgépe. A sokoldalú használatra alkalmas brazil gyártmányú repülőgép áprilisban már eltöltött három hetet a repülőbázison, ahol megtörtént a tesztelése, illetve ezalatt építették be és validálták a speciális, NATO kommunikációs eszközöket, majd a munkálatok befejezésére a gép visszarepült Brazíliába.
Ezúttal azonban végleg itt marad az immár Hungarian Air Force feliratot viselő szállítógép, amely műveleti szinten új dimenziót nyit a Magyar Honvédség számára.
“Régóta vártuk ezt a pillanatot. 2020-ban megkötöttük a szerződést, és akkor ez még egy úttörő döntésnek számított. A korábbi haditechnológia részét képező szállítógépeink elavultak, használhatatlanná váltak. Kivontuk a forgalomból őket, azonban újak nem érkeztek,
így évekig a magyar légierő, a Magyar Honvédség és az ország is katonai szállítórepülőgépek nélkül maradt, ami helytelen. Meg kellett szüntetnünk ezt az állapotot”
– idézte fel az előzményeket a szállítórepülőgép ünnepélyes fogadásán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a brazíliai gyártócég, az Embraer képviselőinek jelenlétében.
Fontos képességek birtokába került Magyarország
„Ez egy nagyon különleges pillanat az Embraer számára, hiszen átadjuk az első C-390 Millenniumot a Magyar Légierőnek. Ez a repülőgép a teljesítmény, a rugalmasság és a csökkentett életciklus-költségek verhetetlen kombinációját nyújtja”
- fogalmazott a cég közleményében Bosco da Costa Junior, az Embraer Defense & Security elnök-vezérigazgatója hozzátéve: „Biztosak vagyunk abban, hogy a C-390 fontos képességekkel bővíti Magyarországot, és örömmel támogatjuk a repülőgép szolgálatba állítását”.
A közlemény kiemeli, a repülőgép a világon elsőként lesz felszerelve roll-on/roll-off intenzív ellátó egységgel, így még jobban felkészülve humanitárius missziók és orvosi evakuálási feladatok végrehajtására. A magyar KC-390-es teljes mértékben kompatibilis a NATO követelményeivel, nemcsak hardverét, hanem avionikai és kommunikációs konfigurációját tekintve is.
A szállítógép teljes mértékben megfelel az MH követelményeinek, mivel képes különböző típusú katonai és polgári küldetések végrehajtására, az orvosi evakuáláson és a humanitárius támogatáson túl a keresés és mentés, a teher- és csapatszállítás, a precíziós teherrepülés, az ejtőernyős műveletek és a légi utántöltés (AAR) tekintetében is.
Más közepes méretű katonai szállító repülőgépekhez képest több hasznos terhet (26 tonna) képes szállítani, gyorsabban (470 csomó) és messzebbre repül, és a feladatokat ideiglenes vagy burkolatlan kifutópályákon üzemeltetve is képes ellátni. A levegő-levegő utántöltő berendezéssel konfigurált, a KC-390-es egyaránt tud üzemanyagot adni, és felvenni a levegőben, utóbbi esetben egy másik KC-390-es repülőgéptől üzemanyagot átvéve a szárnyak alá telepített podok segítségével.
“A brazil légierőnél 2019-ben, a portugál légierőnél pedig 2023-ban történő üzembe állítása óta a C-390-es bizonyította kapacitását, megbízhatóságát és teljesítményét. A jelenleg üzemben lévő repülőgép flotta több mint 14 000 repült órát halmozott fel, 99 százalék feletti misszióteljesítési aránnyal, ami a kategóriában kivételes produktivitásról tanúskodik” - teszi hozzá az Embraer.
Sokan követik a magyar példát
Magyarország a KC-390 Millenium rámpás hadszíntéri szállító és légi utántöltő repülőgép harmadik megrendelője a gyártó Brazília és az első exportország Portugália után.
2022-ben Hollandia is csatlakozott, 2023. szeptember 23-án pedig Ausztria jelentette be, hogy – a holland megrendelés keretében – szintén ilyen repülőgépeket szerez be.
A közös szerződést, összesen 9 darab repülőgépre 2024 júliusában írták alá. Csehország is kiválasztotta a típust (két példány beszerzésével számolnak) de szerződéskötésre még nem került sor; hasonló fázisban van Dél-Korea.
Ugyan a teljes megrendelésállomány továbbra is csekélynek számít – mintegy 40 repülőgéppel –, de az újabb aláírt szerződésekkel a piaci áttörés kézzelfogható közelségbe került. Számos további ország érdeklődik (Görögország, Egyiptom, Dél-Afrika), vagy döntéselőkészítést folytat a KC-390 beszerzésével kapcsolatban. Számunkra a Gripenek miatt a legfontosabb Svédország, további lehetséges fenntartási együttműködések szempontjából
- tudta meg a Növekedés.hu a Honvédelmi Minisztériumtól.
A típus iránti fokozódó érdeklődés hazánknak is jól jön, ugyanis a magyar beszerzés nyomán repülőgép- és védelmi ipari területen is együttműködési szándékukat nyilvánították ki a felek. Ennek keretében 2021 augusztusában az Embraer irodát nyitott Budapesten.