Milyen képességekkel erősödik a hazai légierő? - riport a kecskeméti repülődandárnál
ElemzésekJelentős illetményfejlesztést kaptak a magyar légierő pilótái és műszaki szakemberei, a cél, hogy meglegyen a létszám a beérkező új repülőgépekhez. Hazánk most rendelt be négy új Gripent, idén érkeznek az Embraer KC-390-esek, és a sort hosszan lehetne folytatni. De mennyit keres most egy magyar vadászpilóta, és mik a feladatai? Milyen képességekkel erősödik meg a hazai légierő a beszerzések következtében? Gróf Gergely ezredest, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokát kérdeztük.
Havonta bruttó kétmillió és hárommillió forint körüli kiemelt illetmény - ennyit vihetnek haza a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása alapján a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár személyi állományába tartozó, JAS–39 Gripen többcélú vadászgép, az Airbus A319 közepes hatótávolságú szállító repülőgép, valamint a Dassault Falcon 7–X nagy hatótávolságú futár és közepes szállító repülőgép pilótái.
A béremelés a vadászpilótákat, a szállító- és kiképzőrepülőgép-pilótákat, a szállító- és harcihelikopter-vezetőket, valamint a repülő műszaki és az előretolt repülésirányító szakembereket érinti, ennek megfelelően a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár személyi állományába tartozó, az Airbus H145M könnyű, többcélú helikopter, az Airbus H225M helikopter, az Mi–24 harci helikopter, az AS–350 kiképző helikopter, valamint a Zlin kiképző repülőgép pilótái havonta bruttó két és fél millió forint körüli összegű kiemelt illetményben részesülnek - fogalmazott a minisztérium hozzátéve, az emelt bért az érintettek március első napjaiban megkapták.
„A magyar légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk”
– jelentette be pár napja Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
- A megemelt illetmény ösztönző lehet azok számára, akik döntés előtt állnak, hogy a légierőt választják, vagy a civil szférában helyezkednek el pilótaként. A Magyar Honvédség ajánlata a béremeléssel versenyképes lett
- mondta hétfőn, a kecskeméti repülőtéren tartott sajtótájékoztatón Gróf Gergely ezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka hozzátéve, jelenlegi céljuk az, hogy a pilóták eljussanak arra a szintre, hogy minden körülmények között minden feladatot végre tudjanak hajtani, ne legyenek képességbeli különbségek az állományon belül, ennek érdekében hétről hétre folyamatosak a gyakorlatok, ehhez is ösztönzést nyújt az illetményemelés.
Jönnek az új gépek, szükség van a pilótákra
- Most született meg a döntés négy új Gripen beszerzéséről, idén érkezik két új szállítórepülőgép, és számos kiképzőgép is, szükség lesz új emberekre - hangsúlyozta a dandárparancsnok, aki azt is elárulta, 50-60 főt érint a bázison a fizetésemelés.
És csakugyan, a légierő modernizálása már évek óta zajlik, egyebek mellett két Airbus A319-est kapott a honvédség, majd húsz Airbus H145M, valamint tizenhat H225M típusú helikopter beszerzésére került sor, ezek részben már szolgálatba is álltak.
Illetve ahogy azt mi is megírtuk, 2020-ban hosszas előkészítés után lezárult a haderőfejlesztési program katonai szállítógép-beszerzésére vonatkozó fejezete, amikor Budapesten aláírták a szerződést két darab brazil gyártmányú KC-390 Millennium multifunkciós légiutántöltő és szállítógép megvásárlásáról.
A Magyar Honvédség első Embraer KC-390-ese február 8-án Brazíliában próbarepülésen vett részt, ezzel egyidőben pedig már tart a Magyar Honvédség szakembereinek képzése is az EMBRAER képzési központjában, hogy a 2024 folyamán Magyarországra érkező technikát felkészülten fogadhassák.
Bővül a Gripen-flotta, új képességek is lesznek
A négy új Gripen beszerzése apropóján a Növekedés.hu megkérdezte Gróf Gergely ezredest, mivel bővülnek majd a légierő lehetőségei ennek köszönhetően. A dandárparancsnok elmondta,
a megnövekedett flotta lehetővé fogja tenni, hogy misszió, vagy kitelepülés esetén több Gripent alkalmazzanak, miközben a magyar légtér védelmére is biztosítható lesz a szükséges számú vadászgép, amire eddig egyidejűleg nem volt lehetőség.
- A légtérvédelem a rendeltetésünkből adódó fő feladatunk, illetve közvetlen légi támogatási feladatok, emellett a jövőben tervezzük magasabb szintre emelni a felderítési feladatokat is.
Napirenden van a balti légtér védelme, eddig már háromszor hajtottunk végre kitelepülést Litvániába, a következő ilyen műveletünk 2025 augusztusában kezdődik majd ugyanazzal a céllal, ahogy azt folyamatosan ellátjuk Szlovénia légterében is - mutat rá a dandárparancsnok hozzátéve, jelenleg Csehországgal és Lengyelországgal közösen vállalták a szlovák légtér biztosítását is, a feladat függvényében kerülnek riasztásra a magyar repülőgépek.
- Előírás szerint a szolgálat 24 órás az év minden napján. Két pilóta és kettő repülőgép van fegyveres légvédelmi szolgálatban, azaz állandó készültségben.
A pilóták riasztásra készen várják, hogy megszólaljon a telefon és elrendelje valaki a fokozat emelését, ehhez igazodnak, ha kell akkor futnak a géphez - magyarázza Gróf Gergely hozzátéve, bár számos területen érzékelhető, hogy a szomszédunkban háború zajlik, ilyen jellegű fenyegetés miatt mindeddig nem kellett a levegőbe emelni a Gripeneket, arra viszont már többször is volt példa, hogy olyan légi tevékenységről érkeztek be információk, amelyeket le kellett ellenőrizni, valósak vagy tévesek, és ehhez oda kellett repülniük a pilótáknak a keleti határhoz.