10 OK, AMIÉRT NEM TUDJÁK MEGJÓSOLNI A VÁLSÁGOKAT A KÖZGAZDÁSZOK
HírekTöbb mint 30 évvel ezelőtt monopol helyzetbe került a közgazdaságtanban neoklasszikus iskola, amely alapján már nem tudták megfelelően kezelni a 2008 utáni válságokat, így az egyes országoknak már más - országonként sokszor eltérő - megoldásokhoz kellett folyamodniuk. De valójában mi okozta a közgazdászok csődjét: miért nem tudták – és a mai napig sem tudják – előre látni a globális pénzügyi összeomlások kockázatát? A közgazdaságtan „reformációjáról" tartott nemzetközi konferenciát a Magyar Közgazdasági Társaság. Közgazdasági elméletek követik egymást, de az 1980-as évek eleje óta vezető iskolának számító neoklasszikus iskola gyakorlatilag monopol helyzetet alakított ki magának – egészen az utóbbi évekig. A 2008-as válsághoz vezető kockázatok elfedése, és a válságkezelés módszereinek csődje ugyanis megrendítette ezt az egészségtelen szellemi monopóliumot. Eljött az az időszak, amikor már nem csak a fősodorhoz tartozó közgazdászok kerültek döntéshozó szerepkörbe, és a neoklasszikus gyakorlat mellett más iskolák módszereit és új megoldásokat is alkalmazni kezdtek az egyes országok. A növekedés.hu már korábban is foglalkozott a közgazdaságtan reformját követelők téziseivel, amelyeket 500 évvel azután szegeztek ki a London School of Economics kapujára, hogy Luther Márton kifüggesztette tételeit a wittenbergi vártemplom ajtajára. A Magyar Közgazdasági Társaság március 22-én rendezett konferenciát a közgazdaságtan megújításáról, összeszedtük a legfontosabb pontokat, amelyek a reformokról elhangzottak a fórumon.
- A neoklasszikus iskola bizonyos szempontból olyan egyeduralomra tett szert a közgazdaságtanban, mint Luther előtt a katolikus tanok, így a „reformáció” is hasonló külsőségek mentén zajlott le. A neoklasszikus közgazdaságtan a politikai döntéshozóktól kezdve az oktatásban, a szakpolitikai tanácsadásban is szellemi monopóliumhoz jutott évtizedekkel ezelőtt.
- A 70-es évek elejétől hol kisebb hol nagyobb erejű válságok jellemzik a piacokat, melyeket a neoklasszikus iskola nem tudott előre jelezni, de ennél sokkal nagyobb hiba, hogy később sem tudták megmagyarázni a válságok okait. Általában úgynevezett „külső sokkokra” hivatkoznak, amelyek eredőiről a mai napig tudományos válaszokat nem adtak.
- A gazdasági folyamatokat túlságosan leegyszerűsítik, és sok szempontot – mint például a jövedelmi különbségek növekedését, az életminőséget, stb. – nem vesznek figyelembe. Túlságosan a kereskedelemre koncentrál, miközben az előállított javak hozzáadott értékét is nézné.
- Az iskola képtelennek bizonyult az önkorrekcióra, így egyre inkább hitvilágként, mintsem tudományként fejlődött. Jellemző, hogy a válságkezelés során amikor az elmélet és a gyakorlati tények szembekerültek, az elméletek megóvása érdekében a bizonyítékokat figyelmen kívül hagyták, vagy bagatellizálták.
- A fogyasztás végtelenségig növelhetőségének teóriája is megbukott, azt is nézni kell, milyen áron emelhető a GDP. Az emberek életkörülményeinek, iskolázottságának, szellemi jóllétének állapotával is törődnie kell a közgazdaságtannak, nem elegendő az egy főre eső bruttó összterméket fő mérőszámként kezelni.
- Más iskoláktól is át kell venni olyan gyakorlatokat, amelyek működnek a gyakorlatban, nem szabad a monopol hatalom érdekében a tudományos fejlődéstől elzárkózni. Egy közgazdasági iskola dominanciája – adott esetben a neoklasszikus gondolkodóké - nem jelentheti, hogy intellektuálisan magasabb szinten állnak ezek a tanok.
- Nem lehet matematikai modelleken keresztül az emberek viselkedését előre vetíteni. Az emberek saját értékrenddel, akarattal rendelkeznek, nem lehet a közgazdasági folyamatokat kémiai reakcióként kezelni. Jó példa erre a Nemzetközi Valutaalap, az Európai Központi Bank és az Európai Unió hármasának „mentőprogramja”, melyet Görögország számára dolgoztak ki, és amely látványos kudarchoz vezetett. A modellszámítások zöme nem jött be, ahogy az idővel javított számok sem teljesültek.
- Megdőlt az állam „éjjeliőr” szerepének mítosza, nappal is őrködni kell, a piacok a válság előttinél sokkal nagyobb szabályozásra szorulnak. A pénzpiacok magára hagyása instabilitást okoz, amely újabb és újabb válsághoz járul hozzá.
- Alaptalan egy általános egyensúlyi helyzet feltételezése, ilyen nincs, tévedés azt hinni, hogy ez bekövetkezne akkor, ha az állam nem avatkozna be a gazdasági folyamatokba.
- A válság tapasztalatai, és mindazok a kihívások, amelyekkel a társadalmak szembenéznek – a klímaváltozás, a negyedik ipari forradalom vagy éppen a migráció okozta társadalmi változások – felgyorsították a közgazdaságtan fejlődését. Talán ezért is jó helyen és jó időben születtek meg és kaptak nyilvánosságot e tézisek.
A makroökonómia nem csak nyugaton, hanem Magyarországon is az ökonokrácia kiépülését szolgálta a kilencvenes években. Az akkori legmodernebb főáramú közgazdasági elméletek még egyáltalán nem vették figyelembe az intézményeket, azok különbözőségeit és azt, hogy nincsenek univerzális gazdasági sikerreceptek - olvasható György László és Oláh Dániel, a Neumann János Egyetem docensének, illetve tudományos munkatársának elemzésében. A növekedés.hu számára írt, a közgazdaságtan válságáról szóló összefoglalójuk szerint a főáramú közgazdaságtan modelljeiből az következett, hogy minden ország egyforma, így minden országban ugyanúgy, ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanolyan sikeres piacgazdaság hozható létre. Nem vették észre, hogy a gazdaságok különbözőek, mert más problémáik, hagyományaik, intézményeik vannak. Nem vették figyelembe, hogy ami működik az egyik országban, nem működik a másikban. Magyarország ekkor még kritika nélkül fogadta el a nemzetközi intézmények – olykor meglehetősen haszontalannak bizonyuló, de így is szakmai tekintélyt parancsoló – modelljein alapuló szakpolitikai javaslatait. Az eredmény a magyar gazdaság leépülése, a foglalkoztatottság 30 százalékos zsugorodása és a fennmaradó rész jelentős mértékben külföldi tulajdonúvá válása volt, annak minden előnyével és hátrányával.A konferencia fő előadói: Andrew Simms, a 33 tézis egyik szerzője is kiszegezője, Ha-Joon Chang, a Cambridge-i Egyetem közgazdász professzora, Dombi Ákos egyetemi docens, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gazdálkodástudományi Intézet Összehasonlító Gazdaságtan Tanszékének vezetője és Pogátsa Zoltán közgazdász, a Soproni Egyetem docense, a CEU, az ELTE és a Veronai Egyetem oktatója, illetve Pleschinger Gyula, a Magyar Közgazdasági Társaság elnöke.