30 milliárd dollárt költöttek európai cégek amerikai felvásárlásokra
HírekEgymást követik az európai cégek vállalatfelvásárlási ügyletei. Növekedési lehetőségeket keresve milliárdokat költenek új, piaccal rendelkező kapacitások megszerzésére, különösen az Egyesült Államokban.
A Bloomberg adatai szerint az elmúlt hónapban közel 60 milliárd dollár értékű ilyen üzletkötést jelentettek be – olvasható a dw.com hírportálon. Üzleti szempontból 2015 novembere óta ez volt a legaktívabb időszak. Az összeg több mint felét amerikai vállalatok, 37 százalékát nyugat-európai cégek felvásárlására használták fel.
A bevásárlási hullámot a francia luxuscikk-konglomerátum, az LVMH vezette, amely a Louis Vuitton és a Bulgari márkák tulajdonosa. Az amerikai ékszerkereskedő vállalat, a Tiffany megszerzéséért a cég 16,2 milliárd dollárt fizetett ki.
A svájci egészségipari vállalat, a Novartis egy New Jersey székhelyű, koleszterol gyógyszert gyártó céget, a The Medicines Companyt vásárolta fel 9,7 milliárd dollárért. A svájci jegyértékesítő vállalkozás, a Viagogo piaci versenytársának, a StubHubnak az eBay-tól való átvételében állapodott meg egy 4 milliárdos üzlet keretében.
A vállalat-felvásárlási döntések alapvető célja, hogy a cégek nagyobb növekedési lehetőséghez jussanak, bizonyára azért, mert meghatározó piacaikon már erre nincs lehetőség” mondta a JP Morgan európai M&A részlegének vezetője, Dirk Albersmeier. Az európai vállalatok ezért voltak aktívak az elmúlt időszakban az Egyesült Államok piacán és véleményünk szerint ez a folyamat folytatódni fog. Az Egyesült Államokban nagyobb a növekedési lehetőség, mint Európában.
A mozgalmas november eredményeként a 2019-es év a vállalat-összeolvadások és felvásárlások szempontjából nem lesz olyan tragikus Európában, mint amilyennek az első hat hónapban látszott. Abban az időszakban az ügyletek volumene 33 százalékos visszaeséssel hat éves mélypontra süllyedt. A Bloomberg adatai szerint a lemaradás mértéke ma az elmúlt év azonos időszakához képest már csupán 15 százalék.
A vállalatfelvásárlások csúcsidőszaka akkor érkezett el, amikor az európai cégek a gazdaság lassulásával, a világkereskedelmet terhelő viták következményeivel és a Brexit körüli bizonytalansággal küszködnek.
A teret nyerő rossz érzések az Egyesült Államokat – amely az erőteljes lakossági fogyasztásnak köszönhetően egészségesnek mondható, 2 százalékos ütemben növekszik –, a növekedési lehetőségekre vadászó vállalatok szemében vonzó helyszínné teszik.
A tőzsdén jegyzett amerikai vállalatok széles köre is indokolja, hogy az Egyesült Államok az egészséges pénzügyi helyzetben lévő európai cégek kedvenc vadászterületévé váljon. Ez utóbbiak ugyanis a hazai piacon, ahol sok vállalat magánkézben vagy családi tulajdonban van, nehezen találnak felvásárlási célpontot. E tekintetben nagyszámú, tőzsdén jegyzett vállalatával az Egyesült Királyság nagymértékben hasonlít az Egyesült Államokhoz.
Több elérhető célpont van az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. A Brexit miatt azonban sokkal vonzóbb az Egyesült Államok.
mondta Dirk Albersmeier.
Az Egyesült Államok növekedési dinamikája és népességének összetétele jobb. A következő 20 év során a demográfia az Egyesült Államokban jóval kedvezőbben alakulhat, mint Európában és ez erőteljesebb növekedést tesz lehetővé az USA-ban, mint Európában.