5 tipp, mivel győzzön meg egy kockázati tőkést, hogy fektessen be a vállalkozásába
HírekHa vállalkozóként van egy jó ötlete, ám nincs elég pénze annak megvalósításához, nemcsak a bankokat érdemes felkeresnie. Egy kockázati tőkést is meggyőzhet arról, hogy a saját pénzével támogassa az üzleti elképzeléseit. Számolni kell azonban azzal, effajta forrást csak akkor lehet kapni, ha a befektető nagy esélyét látja annak, tőkéjét legalább évi kétszámjegyű hozammal visszakapja, általában 3-5 év alatt. Van 5 tippünk arra, mit tegyen, ha szeretne kockázati tőkéhez jutni.
1. Végezzen piackutatást
Mielőtt elmenne egy kockázati tőkéshez, bizonyosodjon meg arról, hogy a terméke vagy a szolgáltatása piacképes, azaz van rá kereslet. E célból végezzen tesztelést valódi vásárlókkal, készítsen piaci felmérést leendő ügyfelekkel. Ha mindezek eredménye pozitív, máris indulhat a befektetőkeresés.
2. Vázoljon reális terveket
Óvakodjon a nagyotmondástól, az olyan kijelentésektől, mint például „megcéloztunk egy tízmilliárdos piacot, ha annak csak az öt százalékát sikerül megszerezni, az máris 500 milliós forgalom évente”. Vagy ne azzal érveljünk egy mobilalkalmazás kifejlesztése mellett, hogy „tuti a siker, hiszen mindenkinek van mobilja”. Annak, aki új ügyfeleket akar szerezni – pláne ha kezdő vállalkozó – nem irreális számokkal kell dobálóznia, inkább dolgozzon ki egy részletes tervet arra, hogyan szeretné folyamatosan növelni a forgalmát. Aki tudja, hogy mire képes, de azt is, hogy mire nem, sokkal meggyőzőbb. A legüdvözítőbb, ha a vállalkozó nem a kockázati tőkésnek, hanem a piacnak akar megfelelni.
3. Térképezze fel, akitől tőkét kér
A kockázati tőkések megnyerésének egyik fontos kelléke, ha megpróbáljuk kideríteni, mi a befektetési filozófiájuk. Szeretik-e például, ha egy összetartó csapat irányítja a vállalatot, vagy inkább abban az egyszemélyes vezetésben hisznek. Ugyanakkor a befektetőnek való megfelelést, a vele való azonosulást nem szabad túlzásba vinni, később úgyis kiderül, ha valaki csak azért hordott össze mindent, hogy valahogyan pénzhez jusson.
4. Ne vigye túlzásba a prezentációt
Aki pénzt kér, annak ki kell állnia a potenciális befektetők elé, és meggyőznie őket. Semmiképpen nem szabad azonban e célra túl sok slide-ot, több száz soros PowerPoint-diákat mutattni. A vizuális eszközöket a mondanivaló alátámasztására kell használni, ne helyette. Célravezetőbb lehet egy videó, amely a termék működését magyarázza el. De az se legyen túl hosszú, ne merüljön el a részletekben és főként, ne helyettesítse a valódi mondandót.
5. Bízzon magában
A befektetők szeretik, ha egy vállalkozónak van önbizalma, de rosszul vannak attól, ha elbizakodott. Ezért ne mondjon olyanokat, hogy “a termékünknek nincs párja”, vagy, hogy “lemossuk a konkurenseinket”. A kockázati tőkések jobban szeretik azokat, akik pontosan azonosítják a piaci versenytársaikat és tudják azt is, hogyan szeretnének részesedést szerezni az ő kárukra. Ezért győzze meg a befektetőket azzal, hogy egyértelművé teszi, felkészült arra is, amire nem lehet, hogy kitartó és ellenálló a váratlanul felmerülő problémákkal szemben.