A barkácsáruházak a koronavírus-válság nagy nyertesei Németországban
HírekTekintélyes mértékű, 15,6 százalékos bevételnövekedést könyvelhettek el a német barkácsáruházak az idei év első félévében – jelentette be az ágazat érdekképviseleti szervezete (BHB).
A Die Welt című német napilap magyarázatként hozzáfűzi, hogy a járvány miatti leállás az otthonaikba kényszerítette az embereket, akik „unaloműzésként” kalapácsot, fúrót, ecsetet ragadtak, otthonaikat javítgatták, szépítgették. Ezzel közel 12 milliárd eurós bevételhez segítették hozzá az ágazatot január és június között.
A barkácstermékek közül leginkább a festőkellékeket keresték, forgalmuk 37,6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de népszerűek voltak a faáruk és az építőanyagok is.
Az újság kitér arra is, hogy az elmaradt nyaralások, utazások helyett a németek a teraszaikon és a kertjeikben igyekeztek feltöltődni, ami meg is látszik a vásárlásakon. A kerti bútorok eladásából származó többletbevétel például 21,4 százalékos.
A barkácsboltokban és kerészeti áruházakban az elmúlt hónapokban szinte az egész ország megfordult.
A 70 éves korcsoport 76 százaléka, a 16-29 év közötti csoportnak pedig a 83 százaléka vásárolt valamit ezekben a szaküzletekben. Mind a 83 millió németet együttvéve a lakosság 81 százaléka vásárolt legalább egyszer barkács-, vagy kertáruházban a január-júniusi időszakban.
Az ágazati szereplők szerint a lendület akár egész évben kitarthat, annak ellenére, hogy a vásárlók jó része a nyári szünet után esedékes szokásos felújítási munkákat hozta előre. Az optimizmust az táplálja, hogy rengeteg pénz maradt az embereknél a lemondott utazások miatt. Az áruházak is készülnek, a vásárlókedvet tovább ösztönző ötletekkel állhatnak elő, igyekeznek például a világítás és az „okos otthon” témáját a középpontba állítani.
A szektor szereplői azonban nemcsak a forgalom bővüléséről, hanem a kiadások növekedéséről is beszámoltak. Jelentősen megnövelte a költségeket a higiéniás szabályok betartása, a szokásosnál jóval több biztonsági őr bére, valamint az, hogy a világjárvány miatt megdrágult a termékek beszerzése is.
A legkeresettebb cikkeket az akadozó tengeri szállítás helyett kénytelenek voltak Ázsiából jóval drágábban, repülővel Németországba hozatni.
Ami pedig a németek „unatkozását” illeti, a Spiegel online hírportál készített egy összeállítást, azzal a felvetéssel, amely szerint kevés ország van, ahol olyan sok szabaddideje van az embereknek és annyira vágynak a szórakozásra, mint Németország. Az adatok azt mutatják, hogy
a munkaviszonyban álló németek átlagosan heti 1652 percet foglalkoznak a munkájukkal, a szabadidejük pedig heti 2537 perc. Ezzel a németek „szabadidő világbajnokok”.
Szabad perceikben pedig folyamatosan keresik a szórakozási lehetőségeket, tavaly ezekre 188 milliárd eurót költöttek.