A divatipar is elkapta a koronavírust
HírekA járvány miatt Olaszországban a ruházati ágazat akár 230 millió eurós kárt is szenvedhet.
Amikor januárban egyre aggasztóbb hírek futottak be a Kínában tomboló járványról, a legnagyobb luxusipari vállalat az LVMH vezetősége még igyekezett optimista maradni. „Úgy tűnik, hogy a vírus nem olyan agresszív, mint a SARS volt annak idején” – a csoport pénzügyi vezetője Jean-Jacques Guiony bő egy hónapja még ezekkel a szavakkal nyugtatta a menedzsmentet egy telefonkonferencián.
Úgy vélte, ha pár hónapig kitart a járvány abból még nem lesz komoly baj. Csak hogy időközben egyre nagyobb csapást mért a betegség a divatiparra. Kínában a gyárak egy része ideiglenesen bezárt, máshol a dolgozók jó része karanténban rekedt. Ami azért is problémás, mert az ázsiai ország jelenleg a legnagyobb textilgyártó a világon. Az üzemeikben csak tavaly decemberben 4,1 milliárd méternyi ruhaszövet készült el. Most hogy néhány gyárra legalább egy időre lakat került, egyre később futnak be az áruk.
A legtöbb divatipari cégnek, amely termékei legalább egy részét Kínából rendeli, most a szállításoknál 25-45 napos késésekkel kell számolnia.
Mindez a kirakatokon még nem látszik meg, hisz a legtöbb kereskedő már a járvány kipattanása előtt megkapta a tavaszi kollekciókat. A nyári és az őszi ruhák sorsa körül viszont egyre több a kérdőjel. Az egyik brit ruházati márka a Next azt mondta, hogy nekik például 20 millió fontnyi (7,7 milliárd forintnyi) készletük rekedt Kínában.
Az úgynevezett fast fashion cégeket, így a H&M-et vagy a Zarát, a hírek szerint nem annyira viselte meg a járvány, mivel ezek a társaságok kevésbé függnek Kínától. A H&M-nek például Kenyában, Indonéziában, Indiában és több európai országban is vannak beszállítói. Valószínűleg jó pár szereplő a jövőben követni fogja a fast fashion cégek példáját és a gyártást ezután az eddiginél több országban fogja lebonyolítani. Ahogy a kínai üzemekkel dolgozó neves thaiföldi divattervező Thakoon Panichgul fogalmazott:
„Most látható, hogy mi történik akkor, ha az összes tojásunkat egyetlen kosárba tesszük”.
Közben az első számú olasz divatkamara (Camera Nazionale della Moda Italiana) egy becsléssel is előállt: eszerint a koronavírus az idei első negyedévben legalább 100 millió eurós kárt fog okozni az olasz divatexportnak. Ha a helyzet nem javul a következő hónapokban, akkor az első félévben ez a szám a 230 millió eurót is elérheti. Az ágazati vállalatok mindenesetre igyekeznek alkalmazkodni az új helyzethez. Mivel Olaszországban kockázatos nagy közönségeseményeket tartani, ezért az Armani például az új kollekcióját nem élő közönségnek mutatta be. Helyette a modellek felvonulását online közvetítették.