A luxusmárkákat is ledöntötte a lábáról a koronavírus

Elemzések2020. feb. 20.D.J.

Az európai boltok forgalma is visszaeshet a járvány miatt.

Kínában az üzleti negyedek és a bevásárlóközpontok jó része mostanság kong az ürességtől. A jól menő divatcégek is kénytelenek voltak lehúzni a rolót: a Capri Holdings például a 250 kínai üzletéből 150-re kellett egy időre lakatot tegyen, a Ralph Lauren pedig a boltjai felét kellett becsukja a koronavírus miatt. A luxusipart különösen rosszul érinti a járvány, mivel az ágazatot évek óta a kínai kereslet pörgeti. Ma már ugyanis a luxustermékek harmadát itt, a világ legnépesebb országában adják el. Ráadásul errefelé a méregdrága ruhák, ékszerek és táskák iránti igény évről évre elképesztő tempóban nőtt.

Annyira, hogy az amerikai McKinsey-nél tavaly úgy számoltak, hogy 2025-re a luxuspiacon Kína részesedése már 40 százalékot fog kitenni.

Ezek után talán nem csoda, hogy január közepén, amikor világossá vált, hogy a Hupej tartományban egy egészségügyi krízis fog kirobbanni, a nagy luxusvállalatok, így például az LVMH vagy a Kering részvényárfolyama egyből elkezdett esni. Az érintett társaságok ezután rögtön el is kezdtek adakozni a Kínai Vöröskeresztnek. A Gucci és a Saint Laurent márkák tulajdonosa a Kering 1 millió dollárt, a svájci Richemont 1,5 millió dollárt, az LVMH 2,2 millió dollárt ajánlott fel a szervezetnek, de a jótékonykodó cégek közt ott találjuk a Versace-t és a Hermést is.

Ám az már most is látszik, hogy a betegség nem csak az ázsiai boltok forgalmát fogja visszavetni.

Mivel az Air France, a Lufthansa és a British Airways is leállította a kínai járatait a tehetős ázsiai vásárlókból Európában is kevesebb lesz.

„Eddig, ha elmentél a milánói Rinascente-be, amely Olaszország legjobb luxusáruháza, akkor azt láttad, hogy a vevők 60 százaléka kínai.[…] Ez a réteg most nem fog megjelenni”

– mondta el Godfrey Deeny divatszakértő. Mivel Kínában az éttermek is sorra zárnak be, az országban az exkluzív, kiváló minőségű borok piacának se áll jól a szénája. Ahogy az A.T. Kearney tanácsadó vállalat partnere Suketu Gandhi fogalmazott: 

„Az alkoholvásárlás is olyan, mint a repülőjegy vétel. A kiesett forgalmat utólag nehéz kipótolni. Csak azért mert ma nem rúgsz be, holnap nem fogsz kétszer berúgni”

Hogy a luxus vállalatoknak pontosan mekkora kárt fog okozni a koronavírus, arról egyelőre csak óvatos becslések szólnak. A Michael Kors és a Versace márkákat is birtokló Capri Holdings most azzal számol, hogy a betegség miatt 100 millió dollárt fognak veszíteni. Az LVMH vezérigazgatója Bernard Arnault egyelőre optimista. Azt mondta, hogyha a járvány kitart márciusig, az még nem annyira szörnyű. De mint hozzátette: ha két év múlva is itt lesz még a koronavírus, akkor az már egy másik történet.