Nem érintette a magyar autógyártást eddig a koronavírus, jöhet a reptéri vasút

Hírek2020. feb 27.Fellegi Tamás

A koronavírus terjedésének hatása természetesen most még nem felmérhető, ugyanakkor mindezeddig a magyar gazdaságot nem érték kedvezőtlen hatások, az autóiparban sem mutatkozik probléma. Akár jövőre elindulhat a budapesti repülőtéri vasút építése a repülőtérre vezető út korszerűsítése.

Koronavírus

A mai Kormányinfó fő témája érthető módon a koronavírus volt, elhangzott, hogy egyelőre Magyarországon nem észleltek megbetegedést, de megvannak a megfelelő intézkedési tervek.

Az esetleges felvásárlásokkal, áruhiánnyal kapcsolatos kérdésre Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, hogy ha bármilyen intézkedés szükséges, arról a kormány által felállított operatív törzs dönt. Hozzátette, hogy a túlzott felvásárlás, felhalmozás felesleges, miután egy olyan betegségről van szó, amely ugyan a szokásos influenzáknál nagyobb halálozási aránnyal jár, de ez így is alacsony, legfeljebb 2-3 százalék, ami túlnyomórészt az idős, vagy eleve beteg, legyengült immunrendszerű embereket érinti (az élelmiszerellátás még Kína járvány sújtotta részein is megoldott).

Karantén

Ugyanakkor annak ellenére, hogy nem minősöl különösen veszélyesnek a vírus, mégis drákói intézkedések történhetnek. Gulyás Gergely újságírói kérdésre elmondta, hogy ha felbukkan Magyarországon koronavírusos beteg, akkor azokat, akikkel találkozott, karanténba zárják. Megkérdeztük, hogy ez a gyakorlatban hogyan zajlik, és mekkora karantén kapacitás van?

Gulyás Gergely szerint észszerű megoldás lehet, hogy orvosi javaslatra valaki például otthon marad, így minimalizálódik a fertőzésveszély. A Növekedés.hu kérdésére, hogy mekkorák adott esetben a karantén kapacitások a Szent László kórházban, a miniszter elmondta, hogy ha kevésnek bizonyulnak az ottani kapacitások, más kórházak is kialakítják a szükséges helyeket.

Gazdasági hatások, termelési lánc

Miután Kínában sok helyen átmenetileg felfüggesztették egyes gyárak termelését, ez több helyen alkatrészhiányt okoz más országban, a világméretű ellátási láncban. Ez értelemszerűen máshol is megtörténhet, ha valahol gondot okoz a termelés fenntartása. Magyarországon ez elsősorban az autóipart érintené, két módon: egyrészt a kereslet esetleges visszaesése, másrészt az alkatrészellátás akadozása.

A Növekedés.hu megkérdezte, hogy milyen hatások érhetik a magyar gazdaságot és különösen az autóipart, illetve vannak-e erről a kormánynak adatai, esetleg intézkedési terve?

Gulyás Gergely elmondta, hogy bíznak benne, hogy mérsékelt lesz a hatás, pláne, ha esetleg a betegség elleni védőoltás kifejlesztése felgyorsul. Természetesen rosszabb esetben súlyosabb világgazdasági hatás is lehet, ami egyelőre nem felmérhető. A kínai export nem esett vissza olyan mértékben, ami nálunk gondot okozna, a magyar autógyárak ugyanúgy termelnek, mint eddig, semmilyen csökkentés nem történt.

Repülőtéri vasút és gyorsforgalmi út

Ugyancsak megkérdeztük, hogy várható-e a közeljövőben bejelentés a repülőtéri vasút építésével vagy a repülőtérre vezető út felújításával, bővítésével?

Azt a választ kaptuk, hogy valóban döntő lépések várhatóak, de erről egyelőre annyit árult el, hogy a 2021-2027-es uniós költségvetési ciklusban a kormány egyik fő prioritása a két fejlesztés megvalósítására.