Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Fiat Chrysler egyesülési ajánlatot tett a Renault-nak

Hírek2019. jún. 2.Növekedés.hu

A két vállalat összeolvadása évi 5 milliárd euró fejlesztési költségmegtakarítást eredményezhetne.

A gyakran komoly adósságállományt görgető autógyárakra jelentős nyomást gyakorolnak az iparág alapvető változásai, elsősorban az elektromos autózásra történő átállás követelménye és az önvezető járművek térnyerése, olvasható a bbc.com hírportálon.

Határozott követelménnyé vált a szigorúbb szennyezőanyagkibocsátási normák betartása. Az autópiacra új szereplők törtek be, mint például a Tesla. A nagy készpénzállománnyal rendelkező vállalkozások, így az Amazon és a Google tulajdonában álló Waymo a vezető nélküli technológia kifejlesztésén dolgoznak.

Mindez sok esetben felveti újabb autóipari vállalategyesülések szükségességét.

A francia Renault már kötött egy stratégiai szövetséget a japán Nissan-nal, amely keretében megosztják a kutatási költségeket és bizonyos alkatrészek gyártását. A vállalatok kölcsönösen birtokolják egymás részvényeit. A Renault kezében van a Nissan 43,4 százalékos üzletrésze, a Nissan pedig 15 százalékos Renault-üzletrész tulajdonosa.

A két vállalat 20 éves együttműködését a közelmúltban megterhelte, hogy pénzügyi visszaélés gyanúja miatt bírósági eljárás folyik Japánban a francia Carlos Ghosn ellen, aki korábban egyidejűleg töltötte be a Nissan és a Renault vezérigazgatói feladatkörét.

A közlemúltban a Fiat Chrysler (FCA) olasz-amerikai autógyártó tett egy „átalakító jellegű” egyesülési javaslatot a Renault-nak. Az összeolvadást követően a tulajdonjog 50-50 százalékos arányban oszlana meg a Fiat és a Renault részvényesei között. 

A fúzióval a világ legnagyobb autógyártója jönne létre, amely évi 8,7 millió jármű kibocsátására lehet képes.

A Fiat közölte: ha a két vállalat 2018. évi pénzügyi eredményeit összeadják, az egyesült cég éves bevétele megközelíti a 170 milliárd eurót (mintegy 55 452 milliárd forint). A működési eredmény meghaladná a 10 milliárd, a nettó profit pedig a 8 milliárd eurót (mintegy 3 261 milliárd forint, illetve 2 610 milliárd forint).

A tranzakció nem követelne gyárbezárásokat.

A két vállalat összeolvadása esetén évi 5 milliárd euró (mintegy 1 630 milliárd forint) megtakarítást lehetne célul kitűzni az olyan technológiák fejlesztési költségei tekintetében, mint az elektromos autózás és az önvezető járművek. Néhány vezetői pozíció minden bizonnyal feleslegessé válik, de a két vállalat nagyon ügyel majd arra, hogy a termelési szalagok melletti munkahelyeket megőrizze.

Az értékesítés tekintetében az új vállalat a negyedik lesz Észak-Amerikában, második az Európát, a Közel-Keletet, valamint Afrikát felölelő térségben és a legnagyobb Latin-Amerikában. Az új, egyesült vállalat székhelye Hollandiában lesz, részvényeit pedig bevezetik Milánó, Párizs és New York tőzsdéire.

Annak érdekében, hogy az összeolvadás egyenlő felek egyesülése lehessen, a valamelyest gazdagabb FCA egy különleges, eseti osztalékot fizet és eladja Comau robot-fejlesztő üzletágát.

Arról, hogy ki vezeti majd az új vállalatot és azt hogyan hívják majd, még nem született döntés. A javaslat a Renault Igazgatótanácsának napirendjére kerül.

A hír bejelentését követően mindkét vállalat részvényeinek árfolyama jelentősen emelkedett. Amennyiben a terv megvalósul, a Nissan és a francia kormány 7,5-7,5 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az új, egyesített vállalatban.

A francia kormány támogatja az egyesülést, de végleges álláspontjának kialakításához további, részletes tájékoztatást kér.

A Reuters hírügynökség információi szerint a legnagyobb olasz párt, az Északi Liga bejelentette:

a római kormány is igényt tart az új vállalat egy üzletrészére annak érdekében, hogy ellensúlyt képezhessen a francia kormány befolyásával szemben.