A hálózati gazdaság hatása - Könyvajánló
HírekA vállalkozások sikerképlete egyértelműen megváltozott – írja Cor Molenaar egyetemi professzor, az eMarketing elnöke. A 21. század leggyorsabban növekvő cégei – a Google, a Facebook, az Apple, az Uber, az Alibaba és az Airbnb – már más módon működnek, mint a korábbi legnagyobbak, például a Philips, az Unilever vagy a General Electric. Utóbbiak erőssége a gazdaság kínálati oldalának méretgazdaságosságán alapult, ám a sikeres platformcégek túlléptek ezen: a hatékony értékcserével a kínálatot és a keresletet minden korábbinál jobban képesek összehangolni.
Ilyen típusú vállalkozások természetesen korábban is léteztek.
Az változott meg gyökeresen, hogy a fejlett információs technológia nagymértékben csökkentette a fizikai eszközök iránti igényt, és lehetővé tette ezen üzleti modellek globálissá válását.
A Tinder társkereső alkalmazás az egyedülállók világméretű online adatbázisával rendelkezik. Az Uber és a kínai Didi tulajdonképpen nem birtokolnak egyetlen autót sem, hanem összekötik a fuvart keresőket a sofőrökkel. Az Airbnb úgy kapcsolja össze a vendéglátókat és a vendégeket, hogy saját maga nem rendelkezik szobákkal, így előzi meg a nagy szállodaláncokat.
Minél nagyobb a hálózat, annál gazdagabbak a kereslet és a kínálat közötti online egymásra hatásokból származó adatok, és minél jobb a platform párosító képessége, annál értékesebb a piac mindkét oldalán lévő felhasználók számára. Így egyre több felhasználót vonz, lehetővé téve számára, hogy exponenciálisan növekedjen, rombolva emellett a hagyományos piacokat is.
Egy ilyen hálózattal gyakorlatilag lehetetlen versenyezni, az alkalmazkodás pedig szükségszerű.
Ezt úgy tehetjük meg, hogy vagy csatlakozunk egy hagyományos platformhoz, gyakran gyűjtőportálokhoz, vagy kifejlesztünk egy platformot saját magunk más szolgáltatókkal együtt, vagy niche (piaci rést kereső) szereplőként kihívjuk ezeket a platformokat.
A tradicionális formában zajló verseny végét láthatjuk – erre a következtetésre jut a szerző, aki az Erasmus Egyetem Rotterdami Menedzsmentiskolájának hallgatóival Európában, Ázsiában és Amerikában végzett nagyszabású kutatásokat.
Ennek során győződött meg arról, hogy egy új kor elején járunk, amely a „digitális létezés” kora, más szabályokkal, más értékesítőkkel, más fogyasztói magatartással, és hogy ezek a változások univerzálisak.
Ugyanakkor számos vállalat még mindig a jelenlegi folyamatok optimalizálásával vagy digitalizációjával van elfoglalva. „Ha behunyjuk a szemünket, azzal egyben megtagadjuk magunktól a jövőt is.” Cor Molenaar könyve ezen új folyamatok megértésében segíti az olvasót.
Részletesen elemzi az új marketing- és versenyelveket is, rámutatva arra, hogy a technológia adta adatbőség testreszabottabbá és specializáltabbá teszi a döntéseket is.
Mindemellett pedig külön fejezetet szán az ázsiai közösségi média vizsgálatára.
Fontos a bátorság, a válaszadás és a tanulás. Még akkor is, ha hibázunk, mert ezek hasznos tanulási tapasztalatok – adja útravalóul a szerző.